NUMER 10/2021
NUMER 11/2021
Temat numeru:
Zielona Kolej
szukaj
Śledź nas:

Co dalej z linią lwówecką?

| Michał Szymajda 23.11.2021 4,2k

Co dalej z linią lwówecką?
Fot. ms, rynek-kolejowy
Poseł Szymon Pogoda zwrócił się do Ministerstwa Infrastruktury z pytaniem dotyczącym statusu linii kolejowej Jelenia Góra – Lwówek Śląski. Samorząd już rok temu zadeklarował jej przejęcie.
Jak zauważa poseł, minął niemal rok od uchwały zarządu województwa dolnośląskiego, w której wyrażono zgodę na nieodpłatne przejęcie 30-kilometrowego nieeksploatowanego odcinka linii kolejowej nr 283 Jelenia Góra - Lwówek Śląski. Samorząd województwa zadeklarował, że jeśli spółki z Grupy PKP przekażą mu linię, to trafi ona pod opiekę Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei, która już zarządza linią do Trzebnicy, odcinkiem linii w Szklarskiej Porębie i do Bielawy. Okazuje się, że spółka PKP PLK przekazała do DSDiK projekt umowy o nieodpłatne przejęcie w zarządzanie przez DSDiK odcinka linii od Jeleniej Góry do Lwówka.

– Z informacji uzyskanych od PKP PLK wynika, że samorząd województwa dolnośląskiego wyraził negatywne stanowisko odnośnie projektu umowy oraz wykazał zainteresowanie przejęciem przedmiotowej infrastruktury wyłącznie na własność – napisał Andrzej Bittel z PKP PLK.

Tu pojawiają się schody. Z uwagi na brak powiązania tytułu prawnego do infrastruktury kolejowej (wniesionej aportem przez PKP S.A.) z tytułem prawnym do gruntu, na którym ta infrastruktura jest zlokalizowana, możliwym do przyjęcia rozwiązaniem jest przekazanie w zarządzanie na rzecz Województwa Dolnośląskiego linii kolejowej nr 283 na odcinku Jelenia Góra - Lwówek Śląski od km 2,140 do km 33,316 na podstawie umowy nieodpłatnego udostępnienia infrastruktury. Taka sama sytuacja może mieć miejsce w wypadku linii kolejowej 322 gdzie jej status jest podobny. 

– Należy podkreślić, że linia kolejowa 283 na odcinku Jelenia Góra - Lwówek Śląski została przeznaczona do przekazania na rzecz samorządu województwa dolnośląskiego (…). Przedmiotowa linia kolejowa została zakwalifikowana do ostatniego etapu realizacji powyższych działań z uwagi na to, że przekazanie praw do mienia stanowiącego linię kolejową nr 283, ze względu na złożoną strukturę własnościową składającego się na nią majątku, wymaga przeprowadzenia pomiędzy spółkami PKP SA oraz PKP PLK szeregu czasochłonnych czynności związanych z regulacją stanów prawnych ww. majątku – zaznacza minister Bittel.

Przedstawiciel resortu dodaje, że w obecnych uwarunkowaniach formalnych i prawnych, do czasu przeniesienia na rzecz samorządu województwa dolnośląskiego praw majątkowych do linii kolejowej nr 283, możliwe byłoby zawarcie pomiędzy zainteresowanymi stronami umowy cywilno-prawnej, na mocy której linia ta zostałaby nieodpłatnie udostępniona wskazanej jednostce samorządu terytorialnego do korzystania, umożliwiając tym samym stosunkowo szybkie korzystanie przez samorząd z nieruchomości i przygotowanie do inwestycji. Nie ma jednak mowy o natychmiastowym uruchomieniu pociągów. Na części linii zaktywizowali się złodzieje infrastruktury, na części zaś nie jest możliwy przejazd z uwagi na techniczną degradację infrastruktury. 

O linii było głośno, gdy pojawiły się pomysły wysadzenia mostu w Pilichowicach przez producenta filmowego. Sporo na ten temat pisaliśmy tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Dolnośląśkie (5)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Dolnośląśkie (5)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2021
NUMER 11/2021
W najnowszym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy" przyjrzeliśmy się polskiej i europejskiej polityce wobec programu Zielona Kolej. Oprócz tego piszemy m. in. o problemach z projektowaniem nowych linii kolejowych i ważnych zmianach w podatku od nieruchomości kolejowych. Przyjrzeliśmy się tez zasadności połączeń kolejowych do lotnisk regionalnych i tematowi podwyżek cen energii. Zapraszamy do Czytania!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5