NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Będzie żółto na polskich torach? Są kolejne wnioski RegioJet

| Jakub Madrjas, Michał Szymajda 05.08.2021 9,9k

Będzie żółto na polskich torach? Są kolejne wnioski RegioJet
Fot. Martin Grill, www.flickr.com
Wygląda na to, że czeski prywatny przewoźnik RegioJet chce spowodować rewolucję na polskich torach. Do UTK wpłynął kolejny wniosek – o dostęp do trasy z Warszawy przez Katowice do Wrocławia. Czesi chcą uruchamiać pociągi co dwie godziny. Przewoźnik chce też jeździć do Wiednia.
Nie przebrzmiały jeszcze echa wniosku RegioJet w sprawie uruchomienia pasażerskiego połączenia komercyjnego na trasie Kraków – Warszawa – Gdynia, a tymczasem do Urzędu Transportu Kolejowego dotarł kolejny. Tym razem chodzi o trasę z Warszawy do Wrocławia – a więc kolejną, na której jeździ Pendolino. Różnica jest taka, że czeski prywatny przewoźnik chciałby kursować przez Katowice.

Dziewięć par połączeń

Według złożonego do UTK wniosku, założenia są podobne, jak w przypadku połączeń Kraków – Gdynia: pociągi zestawione z lokomotywy Siemens Vectron lub Bombardier Traxx oraz 6-10 wagonów pasażerskich z miejscami do siedzenia, start połączeń w  w grudniu przyszłego roku i maksymalny okres ważności pozwolenia (5 lat). Pociągi miałyby jeździć przez cały rok, dziewięć razy dziennie (od 4 rano do 20 wieczorem) równo co dwie godziny. 

RegioJet planuje zatrzymać się na następujących stacjach: Wrocław Główny, Brzeg, Opole Główne, Strzelce Opolskie, Gliwice, Zabrze, Chorzów Batory, Katowice, Sosnowiec Główny, Dąbrowa Górnicza, Zawiercie, Warszawa Zachodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia. Podróż z Katowic do Wrocławia trwałaby dwie godziny i 9 minut, a do Warszawy Centralnej – w 2 godziny i 35 minut. Przejazd całą trasą trwałby poniżej pięciu godzin.
Jak pisaliśmy, w UTK wciąż rozpatrywany jest złożony w kwietniu ubiegłego roku wniosek RegioJet o otwarty dostęp do linii kolejowej z Krakowa do Warszawy. Czeski przewoźnik planuje uruchomienie sezonowych pociągów z Warszawy do Włoch oraz z Warszawy do Holandii i Belgii; najbliżej jest uruchomienia pociągu z Pragi do Przemyśla. Do jego obsługi Regiojet poszukuje już stewardów i stewardess a także prowadzących lokomotywy.

Jaka jest konkurencja na trasie Wrocław – Warszawa?

Obecnie oferta PKP Intercity na trasie Warszawa – Wrocław daleka jest od ideału. Autem, wykorzystując autostradę A2 i ekspresową drogę S8, można spokojnie przejechać ten odcinek w czasie poniżej 4 godzin. Tymczasem tylko dwa pociągi dziennie: IC Panorama (3 godziny i 50 minut) i jedna para Pendolino (3 godziny i 46 minut) mogą konkurować czasem przejazdu z autem. Czas przejazdu pozostałych pociągów IC wacha się od 4 godzin i 27 minut do 5 godzin i 29 minut. To krok w tył, bowiem w zeszłym roku większość pociągów między miastami kursowała szybciej.

Oferta PKP Intercity nie jest zbyt duża, bowiem Wrocław i Warszawę łączy tylko 9 par bezpośrednich pociągów. Ponadto wszystkie pociągi kursujące z Wrocławia do Warszawy przez Opole, muszą przejeżdżać przez towarową część stacji Wrocław Brochów, gdzie infrastruktura wymaga jazdy z niską prędkością, pomimo tego, że właściwe prace modernizacyjne na stacji nie rozpoczęły się (od tygodni oczekujemy od PLK odpowiedzi, dlaczego tak się dzieje). Z tego powodu do Warszawy jedzie się od ośmiu do kilkunastu minut dłużej.

Wniosek o trasę Warszawa – Wiedeń

To nie wszystko. Do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynął też wniosek RegioJet w sprawie uruchomienia pasażerskiego połączenia komercyjnego na trasie Warszawa Wschodnia – Wiedeń Hbf. Przewoźnik zadeklarował chęć wykonywania nowej usługi od 11 grudnia 2022 r. do 11 grudnia 2027 r. Przewoźnik planuje realizować codziennie jeden kurs w obie strony przez cały roczny rozkład jazdy. Założenia dotyczące taboru są takie same, jak dla pozostałych wniosków.

Pociąg miałby odjeżdżać z Warszawy Wschodniej o 10:00, a w Wiedniu meldować się o 17:16. Po drodze miałby następujące zatrzymania: Zawiercie, Sosnowiec Główny, Katowice, Tychy, Rybnik, Ostrava hl.n. (o 14:20), Ostrava-Svinov, Hranice na Moravě, Přerov, Otrokovice, Staré Město u Uherského Hradiště, Hodonín oraz Břeclav. Skład w przeciwnym kierunku ruszałby o 10:40. 

Obecnie pociągi międzynarodowe ruszają z Warszawy do Wiednia o 6:35, 14:39 oraz 19:00.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5