NUMER 10/2020
NUMER 10/2020
Temat numeru:
Kolej Plus
szukaj
Śledź nas:

RegioJet chce jeździć z Krakowa do Warszawy od grudnia 2020

| Michał Szymajda 13.08.2020 487

RegioJet chce jeździć z Krakowa do Warszawy od grudnia 2020
fot. M. Szymajda, Rynek Kolejowy
Czeski operator kolejowy RegioJet wystosował do UTK wniosek o otwarty dostęp do linii kolejowej z Krakowa do Warszawy. Na trasę przez Centralną Magistralę kolejową chce wejść od grudnia.
– Od grudnia 2020 r. czeski przewoźnik RegioJet a. s planuje uruchomić połączenie na trasie Kraków Główny - Warszawa Wschodnia. Wniosek o przyznanie otwartego dostępu na tej trasie wpłynął do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – potwierdził Urząd Transportu Kolejowego.

RegioJet chce jeździć na zasadach komercyjnych między dawną i obecną stolicą Polski dwa razy dziennie, od momentu wprowadzenia grudniowej, rocznej korekty rozkładu jazdy. Chce oczywiście kursować przez Centralną Magistralę Kolejową, najszybszą linię w Polsce.

Przed wydaniem decyzji o otwartym dostępie Prezes UTK może zbadać wpływ nowych połączeń na dotychczas funkcjonujące. Takie badanie następuje tylko na wniosek podmiotów uprawnionych. Termin zgłoszenia wniosku o badanie wynosi jeden miesiąc – poinformował Urząd Transportu Kolejowego. UTK informuje też, że RegioJet posiada odpowiednie certyfikaty, które umożliwiają mu kursowanie po Polsce.

Badanie równowagi ekonomicznej, o której pisze UTK, dokonywane jest wyłącznie na wniosek podmiotów uprawnionych. W tym przypadku uprawnionym do złożenia wniosku są m.in. przedsiębiorstwo kolejowe, czy organizator publicznego transportu zbiorowego (będący stronami umowy Public Service Contract na trasie nowych kolejowych przewozów pasażerskich lub na trasie alternatywnej). Równowaga ekonomiczna może być zagrożona, jeśli nowa usługa ma znaczący, negatywny wpływ na rentowność usług świadczonych w ramach umowy o świadczenie usług publicznych lub na koszty netto przyznania tej umowy.

– Polska jest dla nas interesującym rynkiem, mamy tu plany na otworzenie tras zarówno międzynarodowych jak i krajowych. Teraz RegioJet jest już obecny w Czechach, na Słowacji, w Austrii i na Węgrzech. Polska to kolejny, logiczny krok w rozszerzaniu siatki naszych połączeń – powiedział Aleš Ondrůj, rzecznik prasowy RegioJet.
 
Lokomotywa plus wagony w bardzo dobrym czasie

RegioJet chce jeździć między Krakowem a Warszawą od 13 grudnia 2020 r. do 12 grudnia 2025 r. Z Krakowa Głównego zaplanował wyjazdy na 6:45 i 13:45, z Warszawy Centralnej: 10:07 i 17:07. Operator chce pokonywać trasę między tymi stacjami w 2 godziny i 20 minut. To zaledwie 3 minuty dłużej niż Pendolino. Między Warszawą a Krakowem nie zaplanowano postojów.

Przewoźnik poinformował, że zamierza realizować przejazdy lokomotywami Bombardier Traxx lub Siemens Vectron, do których dołączone będą wagony typu Ampz, ASmz, ABmz, Bmz, Bwmz, Bmpz, Bpwmz i Bpmz (7-10 wagonów) w dowolnej konfiguracji. Pojemność pociągu wyniesie 490-700 miejsc, a na jego pokładzie znajdzie się jeden wagon z możliwością transportu rowerów oraz jeden z kącikiem dla dzieci.

Także z Pragi do Przemyśla

W kwietniu tego 2020 opublikowane zostało powiadomienie o złożeniu przez RegioJet wniosku o otwarty dostęp na trasie Praha hl. n. – Przemyśl Gł.

– W związku z wprowadzeniem istotnych zmian do rozkładu jazdy oraz zmianą daty rozpoczęcia wykonywania nowej usługi, do Prezesa UTK wpłynął wniosek przewoźnika z żądaniem zmiany przedmiotu postępowania administracyjnego oraz kwalifikacji prawnej, wraz z nowym powiadomieniem – czytamy w treści przesłanej nam przez UTK. Z RegioJet dowiedzieliśmy się jednak, że nie chodzi o zmianę terminu startu tych pociągów. Te również mają ruszyć w grudniu 2020.

Wniosek o dostęp do trasy Warszawa - Kraków - Warszawa złożył także inny czeski operator: Leo Express. Może on mieć jednak problem z dostępnością taboru do tego zadania. W przeciwieństwie do RegioJet, które intensywnie kupuje wagony różnych typów na zachodzie.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2020
NUMER 10/2020
W najnowszym raporcie naszą uwagę kierujemy w stronę rządowego programu Kolej Plus. Mimo obaw, samorządy z całej Polski złożyły prawie 100 wniosków, pokazując, że cały czas rośnie świadomość znaczenia kolei lokalnej. W tekście autorstwa Jakuba Madrjasa warto przyjrzeć się mapie, która znakomicie prezentuje projekty zgłoszone do wspomnianego programu na tle projektów WPIK i KPK. Były prezes Kolei Śląskich, a obecnie wiceprezes Stowarzyszenia Kolej na Śląsk, Wojciech Dinges, podkreśla znaczenie Kolei Plus dla kolejowych inwestycji.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają liczni rozmówcy, a wśród nich: Artur Fryczkowski, prezes Alstom Konstal; Bogusław Kowalski, prezes Olkolu; Mariusz Matejczyk, dyrektor zarządzający polskim oddziałem HARTING; Wiesław Nowak, prezes ZUE; były i obecny prezes Wytwórni Podkładów Strunobetonowych oraz Maciej Szłapczyński z Autocomp Management.

Nie mniej interesujące są również teksty dot. tramwajów w Szczecinie i Łodzi, czy artykuły autorstwa Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – Ignacego Góry.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w bardzo ciekawy temat turystyki kolejowej sprzed 100 lat.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5