Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Wrócą pociągi na linię Tarnów - Szczucin?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
05-12-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
dl, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Wrócą pociągi na linię Tarnów - Szczucin?
Od kilku lat sprawa przejęcia linii kolejowej nr 115 Tarnów-Szczucin przez powiat dąbrowski nie pozostaje nierozstrzygnięta. W 2000 r. całkowicie wstrzymano na niej ruch pasażerski. Władze Starostwa Powiatu Dąbrowskiego chcą przejąć trasę i uruchomić regularne połączenia jednak dotychczasowe deklaracje i posunięcia ze strony PKP PLK wskazują na wolę jej fizycznej likwidacji.

Linia kolejowa Tarnów – Szczucin ma ponad 100 lat. Po niespełna rocznej budowie została oddana do eksploatacji w 1906 r. W czasach świetności cieszyła się dużą popularnością wśród pasażerów, którzy dojeżdżali nią do dużych zakładów produkcyjnych położonych wzdłuż linii, zwłaszcza do Tarnowskich Zakładów Azotowych czy do samej Dąbrowy Tarnowskiej i Szczucina. Obecnie służy do sporadycznych transportów towarowych.

PKP Polskie Linie Kolejowe podjęły decyzję o likwidacji linii. Starostwo Powiatu Dąbrowskiego, rozpoczynając starania o przejęcie infrastruktury z zamiarem uruchomienia regularnych połączeń pasażerskich z Tarnowa przez Dąbrowe Tarnowską do Szczucina, złożyło pismo z poparciem marszałka województwa małopolskiego wyrażające sprzeciw wobec planów PKP. Negocjacje starostwa z władzami PKP prowadziły do pozytywnego rozstrzygnięcia sprawy, jednak obecnie tkwią w martwym punkcie.

- Starostwo Powiatu Dąbrowskiego ubiega się o przejęcie linii nr 115 ale obecnie nic się w tej sprawie nie dzieje. Stan prawny Polskich Kolei Państwowych jest nieuregulowany na terenie powiatu tarnowskiego przez co nie ma możliwości podjęcia działań na rzecz powiatu dąbrowskiego - mówi jeden z pracowników Dąbrowskiego Starostwa Powiatowego. Jak się okazuje, problem pojawia się w sferze własności nieruchomości PKP. - Sytuacja prawna obszarów, na których biegnie w naszym powiecie linia kolejowa jest uregulowana natomiast, jak się okazuje, w powiecie tarnowskim już nie. Jest kilka spółek kolejowych, które mają udziały w nieruchomościach PKP i jest to dla nas przeszkodą. Z poparciem władz Małopolski zwróciliśmy się do ministra infrastruktury z prośbą o nielikwidowanie trasy" - powiedział Tadeusz Kwiatkowski - starosta powiatu dąbrowskiego.

- Od kilku lat linia nie działa. Trwa batalia, by nie została zlikwidowana. W wyniku zawieszenia połączeń znacząco spadła dostępność komunikacyjna i atrakcyjność gospodarcza obszarów w jej pobliżu" powiedział Wiesław Gadziała - dyrektor Wydziału Rozwoju Powiatu Tarnowskiego.

Czy reaktywacja linii Tarnów-Szczucin ma sens? Tadeusz Kwiatkowski przedstawia szczegółowe plany związane z przejęciem i reaktywacją linii. - Chcemy stworzyć kilka stref aktywności gospodarczej w pobliżu tej linii kolejowej co pobudziłoby naszą gospodarkę. Postaramy się o dofinansowanie z Unii Europejskiej na zakup szynobusów i uruchomimy połączenia osobowe. Chcielibyśmy wznowić połączenia towarowe tak, by tranzyt towarów przerzucić z lokalnych dróg na tory. Poza tym nasz powiat posiada wiele unikatowych miejsc i obszarów atrakcyjnych pod względem turystycznym, m.in. jeden z nielicznych w Europie parków w miejscowości Bremie w stylu wersalskim, synagogę w Dąbrowie Tarnowskiej czy Muzeum Historii Drogownictwa w Szczucinie – wymienia starosta. Zasadność działań Powiatu Dąbrowskiego podkreśla również Wiesław Gadziała. Uruchomienie przewozów „Szczucinką” w znaczącym stopniu wpłynęłoby na ożywienie tych terenów – uważa dyrektor. 

Mogłoby się wydawać, że najlepszym rozwiązaniem dla nierentownych linii kolejowych jest ich likwidacja, jednak pojawiająca się coraz częściej dobra wola lokalnych władz wobec takich linii nie zawsze współgra z wolą PKP PLK w imię ratowania tego, co może przynieść korzyści. Władze powiatu dąbrowskiego przekonują, że przejęcie linii kolejowej nr115 to zysk dla regionu. Zamknięcie i fizyczna likwidacja „Szczucinki” pozbawi w przyszłości szans, by do Dąbrowy Tarnowskiej i nad samą Wisłę do Szczucina docierały pociągi a to – jak przekonują tarnowscy i dąbrowscy działacze – negatywnie wpłynie na region północno-wschodniej Małopolski. - Nie jest tak, że zamykanie lokalnych linii kolejowych jest bez skutku i nie wpływa na obszary przy nich położone. Wpływ likwidacji takich linii jest dla regionu bardzo duży i na pewno odbija się to negatywnie - zaznacza Wiesław Gadziała.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Koniec połączeń z Żywca do Suchej Beskidzkiej?

Pasażer

Koniec połączeń z Żywca do Suchej Beskidzkiej?

Krzysztof Kuś/KMSŻ 24 listopada 2011

Kraków: Nowy rozkład

Pasażer

Kraków: Nowy rozkład

Gazeta Krakowska 25 listopada 2011

Małopolski rozkład tajemnic

Warte uwagi

Małopolski rozkład tajemnic

Krzysztof Kuś 25 listopada 2011

Oświęcim-Kraków: Tylko z przesiadką

Pasażer

Oświęcim-Kraków: Tylko z przesiadką

Gazeta Krakowska 14 grudnia 2011

Aglomeracja krakowska - nowa jakość infrastruktury kolejowej

Infrastruktura

Zobacz również:

Koniec połączeń z Żywca do Suchej Beskidzkiej?

Pasażer

Koniec połączeń z Żywca do Suchej Beskidzkiej?

Krzysztof Kuś/KMSŻ 24 listopada 2011

Kraków: Nowy rozkład

Pasażer

Kraków: Nowy rozkład

Gazeta Krakowska 25 listopada 2011

Małopolski rozkład tajemnic

Warte uwagi

Małopolski rozkład tajemnic

Krzysztof Kuś 25 listopada 2011

Oświęcim-Kraków: Tylko z przesiadką

Pasażer

Oświęcim-Kraków: Tylko z przesiadką

Gazeta Krakowska 14 grudnia 2011

Aglomeracja krakowska - nowa jakość infrastruktury kolejowej

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5