Zdaniem PKP PLK gruntowna modernizacja stacji Kraków Główny oraz linii kolejowej do Wieliczki ma zmienić jakość podróży koleją po aglomeracji krakowskiej. Na zmianie wizerunku stacji bez wątpienia zyskają również pasażerowie z pozostałych części kraju. Patrząc na efekty już wykonanych robót nie sposób zaprzeczyć, że tak właśnie w rzeczywistości będzie.
Nowa jakość – Kraków Główny zmienia oblicze
Stacja Kraków Główny ma strategiczne znaczenie dla podróżnych z aglomeracji, regionu, całej Polski, a nawet z zagranicy. Jest jedynym w kraju tak bogato wyposażonym centrum komunikacyjnym, które umożliwia przesiadkę np. z pociągu dalekobieżnego do pociągu jadącego na lotnisko. W obrębie dworca można przesiąść się do linii podziemnego tramwaju, autobusu miejskiego, podmiejskiego lub dalekobieżnego. Na pasażerów czekają również miejsca do parkowania aut osobowych zbudowane bezpośrednio nad torami. Na jednym z peronów jest również parking rowerowy. Budowane są także nowe obiekty. Na końcu modernizowanej linii Kraków Bieżanów – Wieliczka Rynek, nieopodal zabytkowej kopalni soli, powstanie nowy przystanek osobowy. Powstaną również dwa parkingi Park&Ride w Wieliczce i Wieliczce Rynek.
Realizację projektu „Zintegrowany System Transportu Zbiorowego w aglomeracji krakowskiej POIiŚ 7.3-7” zaplanowano na lata 2008-2013. Ĺšródłem finansowania jest Budżet Państwa oraz Fundusz Spójności. Całkowity koszt projektu wynosi 252 520 000 zł (w tym dofinansowanie z UE: 150 240 000 zł). Celem projektu jest poprawa efektywności funkcjonowania systemu przewozów osób w aglomeracji krakowskiej poprzez integrację różnych gałęzi transportu oraz zapewnienie sprawnej i bezpiecznej obsługi pasażerów. Beneficjentem końcowym projektu jest spółka PKP PLK, partnerem gmina Wieliczka.
Całość artykułu w "Rynku Kolejowym" nr 1/2012. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów Empik