NUMER 03/2022
NUMER 03/2022
Temat numeru:
Wojna w Ukrainie
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Wielkopolskie: Umowy z przewoźnikami pozwolą na obsługę Kolej Plus

| Kasper Fiszer 25.08.2021 4,5k

Wielkopolskie: Umowy z przewoźnikami pozwolą na obsługę Kolej Plus
Stacja w Gostyniu fot. Jan Jerszyński, lic. CC BY-SA 2.5
Na przywrócenie przewozów po zamkniętych dziesięć lat temu odcinkach spalinowych w Wielkopolsce przyjdzie jeszcze poczekać. Województwo  wyklucza scenariusz wznowienia obsługi przed kompleksową modernizacją. Podpisano już komplet umów na studia dla programu Kolej Plus, zabezpieczono też odpowiednie umowy z przewoźnikami.
W 2011 r. Koleje Wielkopolskie przestały obsługiwać dwie niezelektryfikowane trasy regionalne: z Wągrowca do Rogoźna Wielkopolskiego i z Jarocina przez Gostyń i Kąkolewo do Leszna. Jedną z głównych przyczyn likwidacji kursów była niewystarczająca liczba pojazdów spalinowych, która w ostatnim okresie funkcjonowania połączeń prowadziła zresztą często do zastępowania pociągów autobusami zastępczymi. Od tamtego czasu minęła dekada, a województwo wyraźnie ustabilizowało sytuację taborową własnego przewoźnika. Mimo to do wznowienia przewozów nigdy nie doszło.

Wznowienie kursów bez wcześniejszej modernizacji jest wykluczone

Tymczasem oba odcinki wydają się potencjalnie atrakcyjne z punktu widzenia organizatora przewozów pasażerskich. Linia kolejowa nr 236 na odcinku Wągrowiec – Rogoźno mogłaby stanowić korytarz alternatywny dla mocno obciążonej trasy Wągrowiec – Poznań. Linia nr 360 Jarocin – Kąkolewo (gdzie łączy się z torem linii nr 14 w kierunku Leszna) prowadzi zaś przez centra sporych miejscowości, w tym Gostynia. Władze regionu zapewniają, że dostrzegają te atuty, więc zgłosiły projekty modernizacji obu wspomnianych tras (na odcinkach odpowiednio z Wągrowca do Rogoźna i dalej w stronę Czarnkowa oraz z Gostynia do Kąkolewa) do rządowego programu Kolej Plus. Umowy na prace studialne zostały podpisane najpierw dla linii kolejowych Międzychód-Szamotuły, Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec oraz Śrem – Czempiń, a w tym miesiącu również dla pozostałych dwóch projektów Gostyń – Kąkolewo i Turek – Konin.

– Warunkiem uruchomienia przewozów jest bowiem w pierwszej kolejności realizacja prac modernizacyjnych infrastruktury kolejowej – ocenia Departament Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. – Jej dzisiejsze parametry nie pozwalają na prowadzenie ruchu z odpowiednią prędkością – twierdzi samorząd. Zwraca też uwagę, że czas przejazdu jest jednym z kluczowych czynników zachęcających pasażerów do wyboru kolei.

Są zapisy planu transportowego i odpowiednie kontrakty

Wobec dalszego prowadzenia procedur związanych z wyborem projektów do realizacji w ramach programu Kolej Plus władze województwa wielkopolskiego są bardzo ostrożne co do szacowania, kiedy przewozy mogłyby ostatecznie zostać wznowione. Podkreślają jednak, że plan reaktywacji ruchu znalazł swoje odbicie w dokumentach planistycznych. – Zgodnie z aktualizacją Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla województwa wielkopolskiego z listopada 2020 r. wspomniane odcinki zostały uwzględnione w wykazie linii komunikacyjnych, na których województwo planuje realizować przewozy pasażerskie – usłyszeliśmy.

Choć nie wynika to jednoznacznie z ich treści, zakładane otwarcie tras zostało też według relacji UMWW uwzględnione przy konstruowaniu zawartych pod koniec zeszłego roku umów wieloletnich z Kolejami Wielkopolskimi i Polregio. – Na poszczególne lata świadczenia usługi została zamówiona stosowna wielkość pracy eksploatacyjnej, natomiast linie komunikacyjne, na których operatorzy będą realizowali przewozy, będą ustalane corocznie – poinformował nas Departament Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Ogłoszenie płatne
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2022
NUMER 03/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy numer "Rynku Kolejowego". Tematem głównym miesięcznika po raz pierwszy jest bowiem wojna. Nie mogło być jednak inaczej, skoro ta tragiczna sytuacja wpływa nie tylko na naszych sąsiadów, ale i na nas, na tak wiele sposobów. W numerze podsumowaliśmy zarówno działania podejmowane przez polskie koleje, w tym przewóz uchodźców i pomocy, jak i niesamowitą odwagę i poświęcenie kolejarzy Ukrzaliznyci. Wiele uwagi poświęcamy też wpływowi wojny na logistykę i gospodarkę. W pozostałej części numeru szczególnie polecamy naszą rozmowę z prezesem PKP PLK i materiały o programie Kolej Plus.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5