Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

W najbliższych latach nie będzie nowych inwestycji wojska w kolej?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
10-04-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
W najbliższych latach nie będzie nowych inwestycji wojska w kolej?
fot. MOs810, lic. CC BY-SA 4.0
Środki na wojskowe remonty linii kolejowych wykładane są przez Ministerstwo Infrastruktury. Resort nie planuje obecnie przeznaczać ich na przebudowę tras innych niż linia nr 283 na odcinku Zebrzydowa – Żagań. W tym przypadku prace mają potrwać do 2026 r.

Ministerstwo Obrony Narodowej, które w zeszłym roku wstępnie informowało o planach sfinansowania remontu linii kolejowej prowadzącej do Kruszwicy, w tym roku przekazało, że z uwagi na cele wojskowe w najbliższych latach trasa ta nie będzie modernizowana. Resort skupia się natomiast na kończących się pracach na odcinku Grotniki Drawskie – Drawno w województwie zachodniopomorskim oraz na zapowiadanym remoncie odtworzeniowym odcinka Zebrzydowa – Żagań łączącym województwa dolnośląskie i lubuskie. MON wskazał jednocześnie, że aktualnie pieniądze na inwestycje kolejowe planowane przez rząd przekazuje spółce PKP PLK Ministerstwo Infrastruktury, nawet jeśli dotyczą one przystosowywania tras do potrzeb sił zbrojnych.

MI nie ma planów rozszerzenia listy inwestycji

Ministerstwo Infrastruktury potwierdza, że w najbliższym czasie dotowana ma być odbudowa linii 283 pomiędzy Zebrzydową i Żaganiem. – Prace będą finansowane w ciągu najbliższych czterech lat – mówi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy MI. Resort nie ma natomiast żadnych konkretnych planów rozszerzenia listy odcinków przewidzianych do remontu z uwagi na cele wojskowe.

Ministerstwo nie wyklucza natomiast, że przedsięwzięcia tego rodzaju pojawią się w przyszłości. – Planowanie ewentualnych kolejnych inwestycji jest uzależnione od potrzeb zgłaszanych przez siły zbrojne w uzgodnieniu z MON – tłumaczy nasz rozmówca. Dodaje, że na ostateczną decyzję o podjęciu remontu wpływ mają też możliwości finansowe budżetu państwa.

Wojsko poważnie zainteresowane koleją

Jeszcze przed wybuchem pełnoskalowej wojny na Ukrainie polskie wojsko zgłaszało potrzebę wyremontowania szeregu linii kolejowych prowadzących do jednostek wojskowych, które często nie były użytkowane przez całe dziesięciolecia. W XXI w. odtworzono przejezdność tras m.in. do Maszewa Lęborskiego, Przewozu, Regien, Orzysza czy Krapkowic. W ostatnich miesiącach z uwagi na budowę nowej bocznicy wojskowej w rejonie stacji Puszcza Mariańska PKP PLK przeprowadziły też pewne prace na krótkim odcinku trasy Skierniewice – Łuków.

Nie dojdzie natomiast do postulowanego przez lokalnych samorządowców remontu tras na polsko-ukraińskim i polsko-słowackim pograniczu: z Sanoka i Zagórza do Krościenka i Łupkowa. Trasy mające obecnie znaczenie wyłącznie w ruchu lokalnym nie zostały bowiem włączone do listy linii o znaczeniu obronnym. Rząd nie wyłoży więc środków na przygotowanie ich do ewentualnego przewozu ciężkiego sprzętu wojskowego.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5