NUMER 03/2023
NUMER 03/2023
Temat numeru:
Kolej na Mazowszu
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Rewitalizacja linii Zebrzydowa – Żagań z umową. Pociągi najwcześniej w 2026 roku

| Jakub Rösler 10.10.2022 3,5k

Rewitalizacja linii Zebrzydowa – Żagań z umową. Pociągi najwcześniej w 2026 roku
Fot. MOs810, lic. CC BY-SA 4.0
PKP PLK podpisały właśnie umowę na rewitalizację fragmentu linii kolejowej 283, na odcinku od Zebrzydowej do Żagania. Szlak ma pełnić przede wszystkim funkcje strategiczne i jest odbudowywany z myślą o transporcie wojska. Pociągi pojadą jednak tędy najwcześniej w 2026 roku.
Północny odcinek linii 283, od Zebrzydowej do Żagania od wielu lat nie jest wykorzystywany w ruchu kolejowym. Linia jest częściowo rozkradziona i na wielu fragmentach nieprzejezdna, lecz pełni ona ważną rolę strategiczną. To właśnie dzięki jej istotności dla Ministerstwa Obrony Narodowej i przewozu wojska, PLK PLK rozpoczęły starania o rewitalizację linii, a de facto jej odbudowę.

Odbudowa przede wszystkim na potrzeby wojska

Jesienią zeszłego roku ruszył właściwy przetarg na prace budowlane. Więcej o zakresie samych prac można przeczytać tutaj. Inwestycja ma pozwolić na kursowanie pociągów pasażerskich oraz towarowych z prędkością 80 kilometrów na godzinę, a na niektórych przystankach odbudowane zostaną perony przystankowe. Prace będą realizowane z myślą o kursowaniu przede wszystkim pociągów towarowych, dlatego nie każdy przystanek zostanie zmodernizowany i dostosowany do ruchu pasażerskiego. Kwestia tego, czy między Żaganiem a Zebrzydową pojadą regularne pociągi pasażerskie jest sprawą otwartą, choć raczej odległą. Szeroko opisywaliśmy ten temat wiosną tego roku.

Istotne jest to, że PKP PLK wybrały wykonawcę rewitalizacji całego odcinka już w marcu bieżącego roku. Długo jednak nie zawierano właściwej umowy dotyczącej wykonania prac, a kilka dni temu okazało się, że inwestycję zrealizuje ktoś inny. Jak możemy przeczytać w dokumentach przetargowych, pierwotny wykonawca, konsorcjum firm Track Tec Construction oraz Intop Warszawa, odmówił podpisania umowy. Zarządca infrastruktury zmuszony był więc przeprowadzić kolejne badanie ofert i wybrać nowego realizatora całej umowy.

Rewitalizacja za 379 milionów złotych

Ostatecznie prace zostaną wykonane przez konsorcjum firm Infra Silesia oraz Przedsiębiorstwo Inżynierii Budowlanej Kopacki. Choć oferta konsorcjum opiewała na niespełna 495 milionów złotych netto, to ostateczna wartość umowy, zawartej 14 września bieżącego roku, wyniosła niewiele ponad 379 milionów złotych netto.

– Przetarg uwzględniał aukcję elektroniczną. Wybranego wykonawcę wyłoniono zgodnie z obowiązującymi przepisami – wykonawca, którego oferta została pierwotnie wybrana jako najkorzystniejsza, odmówił podpisania umowy, natomiast część wykonawców biorących udział w postępowaniu nie wyraziło zgody na wybór ich ofert jako najkorzystniejszych – przekazał nam Radosław Śledziński z biura prasowego PKP PLK.

Koniec prac najwcześniej w 2026 roku

Śledziński przekazał nam również, że właściwe prace projektowe rozpoczęły się we wrześniu bieżącego roku i mają potrwać przez kolejnych… 29 miesięcy.

– Początek robót budowlanych zaplanowano na I połowę 2025 r., natomiast zakończenie inwestycji w 2026 r. – dodał przedstawiciel PKP PLK.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2023
NUMER 03/2023
W numerze 3/2023 naszego Miesięcznika przyjrzeliśmy się temu, dlaczego rekordy kolei pasażerskiej nie stały się udziałem Mazowsza. Dużo uwagi poświęcamy też udanym działaniom Kolei Małopolskich. Oprócz tego jak zwykle wiele ciekawych rozmów i ważnych tematów - jak inwestycje wojskowe i logistyka wojenna. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5