Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Podkarpackie: Nie będzie remontu linii do Łupkowa. „Ale pozostanie przejezdna”

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
23-03-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Podkarpackie: Nie będzie remontu linii do Łupkowa. „Ale pozostanie przejezdna”
fot. Czaszyn, lic. CC BY-SA 4.0
W najbliższych latach nie dojdzie do remontu linii kolejowej nr 107 pomiędzy Zagórzem a polsko-słowacką granicą w Łupkowie. Choć lokalni samorządowcy wskazują na znaczenie odcinka w kontekście obronnym, rząd planuje wykorzystywać go głównie do prowadzenia niewielkiego ruchu pasażerskiego. Nie ma przy tym perspektyw na uruchomienie międzynarodowych połączeń dalekobieżnych.

Na początku roku radni powiatu sanockiego zwrócili uwagę, że w kontekście aktualnej sytuacji politycznej znaczenia obronnego mogą nabrać lokalne linie kolejowe południowego Podkarpacia: nr 107 pomiędzy Zagórzem i Łupkowem wraz z przedłużeniem na Słowację oraz nr 108 od Sanoka do Krościenka i dalej na Ukrainę. Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało jednak, że nie planuje realizacji prac mających na celu przystosowanie drugiej z wymienionych tras do wykorzystania w celach militarnych. Wiemy już też, że podobne roboty nie zostaną przeprowadzone także na międzynarodowym ciągu polsko-słowackim.

MI: Robót nie planuje ani rząd, ani województwo

Modernizacja linii nr 107 pomiędzy Nowym Zagórzem a Łupkowem znalazła się już w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 r. W rządowym dokumencie nie założono jednak realizacji prac budowlanych, a jedynie przygotowanie koncepcji, która ma zostać sfinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego. Inwestycja nie doczeka się jednak realizacji. – Aktualnie marszałek nie deklaruje możliwości prowadzenia dalszych prac w zakresie tego zadania w ramach środków regionalnych dostępnych w perspektywie 2021 – 2027 – tłumaczy Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

Pieniędzy na ten cel nie wyasygnuje też sam resort. – Linia jest natomiast objęta programem wieloletnim dotyczącym utrzymania i remontów – podkreśla przedstawiciel MI. W związku ze skalą wykorzystania odcinka trasa została jednak przyporządkowana do niskiej kategorii utrzymania. Zarządca infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe, ma zapewnić przejezdność trasy z prędkością maksymalną nie niższą niż zaledwie 30 km/godz.

Nie będzie dalekobieżnych pociągów międzynarodowych

Od kilku lat MI uruchamia sezonowe połączenia dalekobieżne do Łupkowa, które pozwalają na dojazd w Beskid Niski oraz pośrednio w rejon Bieszczadów. Nasz rozmówca potwierdził, że podobnie będzie i w tym roku. W wakacje do Łupkowa dotrą więc TLK „Bieszczady” i „Połoniny”. – Obydwa pojadą w relacji Kraków – Łupków – Kraków – stwierdził Szymon Huptyś.

Polskie pociągi skończą więc bieg tuż przed granicą ze Słowacją. O ile samorządy finansują kursy międzynarodowe, o tyle w najbliższym czasie nie ma szans na uruchomienie pociągu dalekobieżnego, który przejechałby tunelem granicznym. – Zainteresowania nie wyrazili partnerzy zagraniczni – tłumaczy Ministerstwo Infrastruktury.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5