Na torze Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie pojawiła się już lokomotywa najnowszej generacji Bombardier Traxx 3. Producent rozpoczął procedurę uzyskania dopuszczenia jej do ruchu w Polsce.
Bombardier Transportation
oficjalnie zaprezentował nową platformę lokomotyw Traxx 3 w lipcu ubiegłego roku. Producent informuje, że zaletami lokomotywy są efektywność energetyczna, możliwości prowadzenia cięższych pociągów, spersonalizowana konfiguracja, uproszczony interfejs z ETCS oraz ułatwione utrzymanie. Więcej na temat nowych lokomotyw Bombardiera
można przeczytać tutaj.
Kilka dni temu lokomotywę Traxx 3 z oznaczeniem 188 001 sfotografował na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie Kuba Sobolewski z
profilu Kolejowe Podkarpacie (zdjęcie publikujemy za zgodą autora). Rozpoczęcie testów jednostki potwierdza Maciej Kaczanowski, rzecznik Bombardier Transportation w Polsce. Jak podaje, producent wykorzystuje aż sześć lokomotyw wielosystemowych (MS) do uzyskania dopuszczenia do ruchu (tzw. homologacji) w kilku krajach już w 2020 roku.
- W Żmigrodzie testowana jest lokomotywa TRAXX MS3 (class 188) na potrzeby homologacji w Polsce - wyjaśnia. Jak dodaje, ma to z kolei duże znaczenie dla lokomotyw TRAXX DC3 (prąd stały, wykorzystywane w Polsce napięcie sieci trakcyjnej to 3kV DC). Traxxy MS3 i DC3 wywodzą się bowiem z tej samej platformy lokomotyw.
Warto przypomnieć, że w lutym tego roku Bombardier i Akiem poinformowały o planach wprowadzenia na polski rynek lokomotywy elektrycznej Traxx DC3. Łącznie Akiem zamówił 30 lokomotyw dwóch typów i docelowo zamierza zwiększyć swoją flotę na Polskę do 61 pojazdów. Więcej na ten temat
pisaliśmy tutaj. Zaledwie wczoraj (3 września) 15 lokomotyw wielosystemowych Traxx MS3
zamówił czeski prywatny przewoźnik pasażerski RegioJet. Co istotne, operator
chce uruchomić swoje usługi w Polsce; dopuszczenie do ruchu lokomotyw Traxx MS3, które właśnie zamówił, na pewno ułatwi realizację tych planów.