NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Szwedzi potwierdzają: Alstom dostawcą pociągów na 250 km/h

| Michał Szymajda 08.01.2022 7,1k

Szwedzi potwierdzają: Alstom dostawcą pociągów na 250 km/h
Graf. SJ
Szwedzi potwierdzają: Alstom dostawcą pociągów na 250 km/h
Szwedzi potwierdzają: Alstom dostawcą pociągów na 250 km/h
Pomimo uwag Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości Szwedzkie Koleje nie wycofały się z wyboru Bombardiera, obecnie przejętego przez Alstom, na dostawcę pojazdów zdolnych rozpędzić się do 250 km/h.
Na dostawcę wskazano Bombardiera jeszcze w 2021 roku, jeszcze przed przejęciem kolejowej części firmy przez Alstom. Nigdy nie odbył się konkurs ofert dla tego wartego w przeliczeniu 3,1 miliarda złotych zadania. Koleje Szwedzkie wszczęły procedurę wyboru oferty w 2017 roku i po 3 latach wskazano na Bombardiera, jako dostawcę.

Już w 2019 roku na brak przesłanek dla niezaistnienia przetargu wskazywał Europejski Trybunał Sprawiedliwości. Jak pisaliśmy rok temu, pomimo tego w maju 2019 SJ zdecydował o rozpoczęciu procedury negocjacyjnej z Bombardierem. SJ cały czas podkreślały, że w Szwecji coraz bardziej brakuje taboru do realizacji połączeń dalekobieżnych, przy rosnących bardzo wzrostach przewozów i jednocześnie realizowanej polityce państwa zachęcającej do rezygnacji z wyboru samolotów. Zdaniem Szwedów organizacja przetargu wydłużyłaby dostawę nawet o kilka lat, a program Delta, warty 5,3 mld złotych, zakładający nie tylko zakup nowych pociągów ale też modernizację istniejących szybkich składów X2000, jest mocno opóźniony. To, według SJ, zagraża polityce transportowej państwa.

Umowa między SJ a Alstomem zakłada budowę 25 szybkich sześciowagonowych składów zespolonych zdolnych rozpędzać się do 250 km/h. Pojazdy mają mieć możliwość wjazdu do Danii i Norwegii, będą oczywiście posiadały pokładowy ETCS. Pierwsze sztuki mają rozpocząć kursowanie z pasażerami w 2026 roku. Istnieje opcja dostawy jeszcze 15 składów zespolonych tego typu.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Szwecja (93)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Szwecja (93)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5