Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Szwedzi potwierdzają: Alstom dostawcą pociągów na 250 km/h

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
08-01-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Pomimo uwag Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości Szwedzkie Koleje nie wycofały się z wyboru Bombardiera, obecnie przejętego przez Alstom, na dostawcę pojazdów zdolnych rozpędzić się do 250 km/h.

Na dostawcę wskazano Bombardiera jeszcze w 2021 roku, jeszcze przed przejęciem kolejowej części firmy przez Alstom. Nigdy nie odbył się konkurs ofert dla tego wartego w przeliczeniu 3,1 miliarda złotych zadania. Koleje Szwedzkie wszczęły procedurę wyboru oferty w 2017 roku i po 3 latach wskazano na Bombardiera, jako dostawcę.

Już w 2019 roku na brak przesłanek dla niezaistnienia przetargu wskazywał Europejski Trybunał Sprawiedliwości. Jak pisaliśmy rok temu, pomimo tego w maju 2019 SJ zdecydował o rozpoczęciu procedury negocjacyjnej z Bombardierem. SJ cały czas podkreślały, że w Szwecji coraz bardziej brakuje taboru do realizacji połączeń dalekobieżnych, przy rosnących bardzo wzrostach przewozów i jednocześnie realizowanej polityce państwa zachęcającej do rezygnacji z wyboru samolotów. Zdaniem Szwedów organizacja przetargu wydłużyłaby dostawę nawet o kilka lat, a program Delta, warty 5,3 mld złotych, zakładający nie tylko zakup nowych pociągów ale też modernizację istniejących szybkich składów X2000, jest mocno opóźniony. To, według SJ, zagraża polityce transportowej państwa.

Umowa między SJ a Alstomem zakłada budowę 25 szybkich sześciowagonowych składów zespolonych zdolnych rozpędzać się do 250 km/h. Pojazdy mają mieć możliwość wjazdu do Danii i Norwegii, będą oczywiście posiadały pokładowy ETCS. Pierwsze sztuki mają rozpocząć kursowanie z pasażerami w 2026 roku. Istnieje opcja dostawy jeszcze 15 składów zespolonych tego typu.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Alstom: 80% energii elektrycznej z fotowoltaiki

Infrastruktura

Alstom: 80% energii elektrycznej z fotowoltaiki

Mikołaj Kobryński 18 lipca 2023

PLK obniży prędkość na CMK do 160 km/h na przynajmniej rok

Infrastruktura

Ruszył nocny pociąg Sztokholm - Hamburg

Pasażer

Ruszył nocny pociąg Sztokholm - Hamburg

Michał Szymajda 05 września 2022

Szwecja zamknęła kolejowe kasy biletowe

Pasażer

Szwecja zamknęła kolejowe kasy biletowe

Michał Szymajda 05 marca 2021

Zobacz również:

Alstom: 80% energii elektrycznej z fotowoltaiki

Infrastruktura

Alstom: 80% energii elektrycznej z fotowoltaiki

Mikołaj Kobryński 18 lipca 2023

PLK obniży prędkość na CMK do 160 km/h na przynajmniej rok

Infrastruktura

Ruszył nocny pociąg Sztokholm - Hamburg

Pasażer

Ruszył nocny pociąg Sztokholm - Hamburg

Michał Szymajda 05 września 2022

Szwecja zamknęła kolejowe kasy biletowe

Pasażer

Szwecja zamknęła kolejowe kasy biletowe

Michał Szymajda 05 marca 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5