NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

30-letnie szwedzkie składy zespolone X2000 wracają z modernizacji [film]

| Michał Szymajda 18.11.2021 5,4k

Pierwsze ze składów zespolonych X2000 Szwedzi wprowadzili na tory w 1990 roku. Teraz pierwszy z nich wyjeżdża po zaawansowanej modernizacji. Pociągi, mimo swojego wieku, wyglądają jak nowe.
Pierwszy ze składów zespolonych z technologią wychylnego pudła, zdolny do poruszania się z prędkością 200 km/h, został dostarczony do Kolei Szwedzkich w roku 1990, a dostawy łącznie 43 pojazdów trwały przez kolejnych 5 lat. Produkcją pojazdów zajmowały się szwedzkie zakłady: ABB, Asea, Adtranz, a budowane w Kalmar Verkstad. Technologia wychylnego pudła była w tej części Europy całkowitą nowością i pozwoliła na znaczne skrócenie podróży głównie między Sztokholmem a Goteborgiem. Pojazdy są także używane między Malmo a Sztokholmem.

Składy zespolone X2000 okazały się konstrukcją ze wszech miar udaną. Ich potencjał modernizacyjny jest bardzo duży, co udowadnia kolejna już przebudowa realizowana głównie pod kątem poprawy obsługi klienta i unowocześnienia urządzeń elektrycznych. Poprzednią modernizacje prowadzono w latach 2003–2007.

Obecną przebudowę prowadzi Swedtrack – spółka córka Knorr-Bremse. W jej ramach całkowicie wymieniane są wnętrza wagonów. Zupełnie nowe są panele boczne i podsufitowe i oświetlenie, wymieniana jest wykładzina, montuje się nowe, regulowane fotele, których w całym składzie jest teraz o 15% więcej, co ma wpłynąć na poprawę wyników ekonomicznych połączeń realizowanych przez X2000. Jest zupełnie nowy system informacji pasażerskiej wraz z informacją o zajętości miejsc, wymieniono toalety z myślą o jeszcze lepszym przystosowaniu ich do potrzeb osób niepełnosprawnych, jest nowy minibar i kuchnia a także bardzo efektywne urządzenia do emitowania sygnału Wi-Fi. Wymieniane są także przetwornice i systemy sterowania w pociągu, czego pasażerowie jednak nie dostrzegą.

Szwedzcy dziennikarze, którzy mieli okazję przejechać się inauguracyjnym połączeniem zrealizowanym między Sztokholmem a Goteborgiem 16 listopada zgodnie podkreślają, że pociągi oferują nową jakość.

Kolejny zmodernizowany pojazd ma wejść do ruchu na początku 2022 roku, także na trasę Sztokholm – Goteborg. Później, do roku 2027, zmodernizowane pociągi (zdecydowano się na przebudowę łącznie 36 z 43 wyprodukowanych pojazdów) będą obsługiwać także linię do Malmo.

Pierwotnie pierwszy przebudowany pojazd miał zostać dostarczony 2019 roku, ale wydłużyły się procedury certyfikacyjne, a później na na przesunięcie terminów wpływ miał Covid-19. Łącznie Koleje Szwedzkie zapłacą za przebudowę równowartość 352 milionów dolarów.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Szwecja (93)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Szwecja (93)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5