NUMER 03/2022
NUMER 03/2022
Temat numeru:
Wojna w Ukrainie
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Szwedzi wybierają Bombardiera na dostawcę szybkich pociągów. Są wątpliwości co do procedury wyboru

| Michał Szymajda 14.07.2020 3,2k

Szwedzi wybierają Bombardiera na dostawcę szybkich pociągów. Są wątpliwości co do procedury wyboru
Stefan Nilsson/SJ - Mynewsdesk, CC BY 3.0
Szwedzkie Koleje zakończyły procedurę wyboru dostawcy 25 pociągów zdolnych poruszać się z prędkością 250 km/h. W kontrakcie znalazła się również modernizacja istniejącej floty szybkich ezt X2000 oraz utrzymanie i modernizacja wagonów sypialnych.
Postępowanie na dostawę od 25 do 30 szybkich zestawów, zdolnych rozpędzać się przynajmniej do 250 km/h, rozpoczęło się w 2017 roku. Projekt Delta – bo tak się nazywa – zawierał w sobie także inne elementy. M.in utrzymanie istniejącej floty wyprodukowanych w latach 90. szybkich pociągów X2000 oraz zajęcie się utrzymaniem floty wagonów sypialnych.

Koleje Szwedzkie przeprowadziły rozmowy z zainteresowanymi podmiotami, po czym doszły do wniosku, że zamówienie może zrealizować tylko Bombardier, który jest spadkobiercą dorobku technicznego wykorzystanego do budowy 43 egzemplarzy X2000. Ponadto SJ stwierdziło, że z zakupem nowych pojazdów nie można czekać, z uwagi na duże zapotrzebowanie na nowe pociągi. SJ uznało ponadto, że sytuacja jest „pilna” i była „trudna do przewidzenia”. Operator ocenił, że ze względów technicznych tylko Bombardier podoła zadaniu.

Innego zdania był Europejski Trybunał Sprawiedliwości, który w lutym 2019 roku orzekł, że podstawy do ominięcia procedury przetargowej są wątpliwe. Pomimo tego w maju 2019 SJ zdecydował o rozpoczęciu procedury negocjacyjnej z Bombardierem bez uprzedniego zaproszenia do ubiegania się o zamówienie. SJ opublikowały na Europejskiej Platformie Przetargowej jedynie informację ex ante (o dobrowolnej przejrzystości), dotyczącą chęci zakupu od 25 do 30 pociągów dużych prędkości z opcją na 40 kolejnych. Teraz SJ i Bombardier są już gotowi do podpisania umowy.

SJ wciąż nadal stoi na stanowisku, że Bombardier był jedynym dostawcą, zdolnym realizować zamówienie pod względem ekonomicznym i technicznym. Nowe pociągi mają mieć 360 miejsc siedzących i 179 metrów długości.

– Gdyby SJ wznowiły procedurę przetargową od początku i przy zastosowaniu terminów przewidzianych w prawie o zamówieniach publicznych, z zaproszeniem do ubiegania się o zamówienie włącznie, opóźnienia przy projekcie Delta byłyby znaczne. Uniemożliwiłoby to SJ sprostanie stale rosnącym wymaganiom dotyczącym konkurowania z transportem indywidualnym. Zapotrzebowanie na nowe pociągi dużych prędkości było pilne już na początku projektu, teraz jest jeszcze pilniejsze – komentuje SJ.

– Takie opóźnienia uniemożliwiłyby także SJ wniesienie niezbędnego, znaczącego wkładu w realizację celów polityki klimatycznej, ochrony środowiska i transportu w Szwecji. Pod tym względem niezwykle pilne jest sfinalizowanie projektu Delta – uznaje SJ.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Szwecja (93)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Szwecja (93)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2022
NUMER 03/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy numer "Rynku Kolejowego". Tematem głównym miesięcznika po raz pierwszy jest bowiem wojna. Nie mogło być jednak inaczej, skoro ta tragiczna sytuacja wpływa nie tylko na naszych sąsiadów, ale i na nas, na tak wiele sposobów. W numerze podsumowaliśmy zarówno działania podejmowane przez polskie koleje, w tym przewóz uchodźców i pomocy, jak i niesamowitą odwagę i poświęcenie kolejarzy Ukrzaliznyci. Wiele uwagi poświęcamy też wpływowi wojny na logistykę i gospodarkę. W pozostałej części numeru szczególnie polecamy naszą rozmowę z prezesem PKP PLK i materiały o programie Kolej Plus.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5