NUMER 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
Temat numeru:
IV pakiet kolejowy
szukaj
Śledź nas:

Szwedzi wybierają Bombardiera na dostawcę szybkich pociągów. Są wątpliwości co do procedury wyboru

| Michał Szymajda 14.07.2020 97

Szwedzi wybierają Bombardiera na dostawcę szybkich pociągów. Są wątpliwości co do procedury wyboru
Stefan Nilsson/SJ - Mynewsdesk, CC BY 3.0
Szwedzkie Koleje zakończyły procedurę wyboru dostawcy 25 pociągów zdolnych poruszać się z prędkością 250 km/h. W kontrakcie znalazła się również modernizacja istniejącej floty szybkich ezt X2000 oraz utrzymanie i modernizacja wagonów sypialnych.
Postępowanie na dostawę od 25 do 30 szybkich zestawów, zdolnych rozpędzać się przynajmniej do 250 km/h, rozpoczęło się w 2017 roku. Projekt Delta – bo tak się nazywa – zawierał w sobie także inne elementy. M.in utrzymanie istniejącej floty wyprodukowanych w latach 90. szybkich pociągów X2000 oraz zajęcie się utrzymaniem floty wagonów sypialnych.

Koleje Szwedzkie przeprowadziły rozmowy z zainteresowanymi podmiotami, po czym doszły do wniosku, że zamówienie może zrealizować tylko Bombardier, który jest spadkobiercą dorobku technicznego wykorzystanego do budowy 43 egzemplarzy X2000. Ponadto SJ stwierdziło, że z zakupem nowych pojazdów nie można czekać, z uwagi na duże zapotrzebowanie na nowe pociągi. SJ uznało ponadto, że sytuacja jest „pilna” i była „trudna do przewidzenia”. Operator ocenił, że ze względów technicznych tylko Bombardier podoła zadaniu.

Innego zdania był Europejski Trybunał Sprawiedliwości, który w lutym 2019 roku orzekł, że podstawy do ominięcia procedury przetargowej są wątpliwe. Pomimo tego w maju 2019 SJ zdecydował o rozpoczęciu procedury negocjacyjnej z Bombardierem bez uprzedniego zaproszenia do ubiegania się o zamówienie. SJ opublikowały na Europejskiej Platformie Przetargowej jedynie informację ex ante (o dobrowolnej przejrzystości), dotyczącą chęci zakupu od 25 do 30 pociągów dużych prędkości z opcją na 40 kolejnych. Teraz SJ i Bombardier są już gotowi do podpisania umowy.

SJ wciąż nadal stoi na stanowisku, że Bombardier był jedynym dostawcą, zdolnym realizować zamówienie pod względem ekonomicznym i technicznym. Nowe pociągi mają mieć 360 miejsc siedzących i 179 metrów długości.

– Gdyby SJ wznowiły procedurę przetargową od początku i przy zastosowaniu terminów przewidzianych w prawie o zamówieniach publicznych, z zaproszeniem do ubiegania się o zamówienie włącznie, opóźnienia przy projekcie Delta byłyby znaczne. Uniemożliwiłoby to SJ sprostanie stale rosnącym wymaganiom dotyczącym konkurowania z transportem indywidualnym. Zapotrzebowanie na nowe pociągi dużych prędkości było pilne już na początku projektu, teraz jest jeszcze pilniejsze – komentuje SJ.

– Takie opóźnienia uniemożliwiłyby także SJ wniesienie niezbędnego, znaczącego wkładu w realizację celów polityki klimatycznej, ochrony środowiska i transportu w Szwecji. Pod tym względem niezwykle pilne jest sfinalizowanie projektu Delta – uznaje SJ.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Szwecja (71)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Szwecja (71)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
W najnowszym raporcie przyglądamysię bieżącej sytuacji związanej z otwartym dostępem do torów, prezentujemy uwagi Railway Business Forum do projektu nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Były minister transportu, Tadeusz Syryjczyk, zastanawia się, czy IV pakiet kolejowy wprowadzi rewolucję na kolei, czy jednak będzie tylko zalążkiem umiarkowanych zmian.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają – Artur Martyniuk, prezes Polregio, Cezary Mączka, członek zarządu i dyrektor zarządzania zasobami ludzkimi w Budimeksie, oraz Thomas Gratez, odpowiedzialny za szybką kolej w Siemens Mobility.

 Zachęcamy również do sięgnięcia do pozostałych artykułów, w tym m.in. tekstu Pawła Rydzyńskiego o pociągach nocnych, artykułu Witolda Urbanowicza podsumowującego status tramwaju na warszawski Gocław, czy materiału Kaspra Fiszera o potrzebie rozwoju połączeń kolejowych z Wielunia.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w tematykę pierwszych autobusów kolejowych.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5