Partnerzy serwisu:
Biznes

Stadler: Przez brak KPO spada popyt na tabor

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
27-01-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Stadler: Przez brak KPO spada popyt na tabor
Z brakiem zamówień z polskiego rynku radzimy sobie, uczestnicząc w realizacji kontraktów eksportowych pozyskiwanych przez Grupę Stadler. Konieczna jest też waloryzacja wcześniejszych kontraktów. Prowadzimy na ten temat rozmowy z zamawiającymi zarówno z Polski, jak i z zagranicy – mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym prezes Stadler Polska Tomasz Prejs.

Roman Czubiński, Rynek Kolejowy: Jak Stadler Polska zamierza dostosować się do trudnej sytuacji na rynku, spowodowanej brakiem środków z unijnego Funduszu Odbudowy?

Tomasz Prejs:, Stadler Polska: Widzimy wyraźnie, że zamówień na rynku polskim jest coraz mniej. Jeśli już przetargi się pojawiają, dotyczą małej liczby pojazdów. Z tego powodu spada też obciążenie w naszym siedleckim zakładzie, w którym zatrudniamy ponad 1300 pracowników, a także u polskich poddostawców, z którymi współpracujemy. Stadler Polska, jako spółka należąca do Grupy Stadler, ma możliwość realizowania projektów z innych krajów. Właśnie dzięki temu w kolejnych miesiącach będziemy mieli co robić.

Czy kontrakty takie, jak umowa ramowa na tabor dla Polregio, mogą odwrócić ten trend?

Plany zakupowe Polregio to dobra wiadomość dla wszystkich firm, które zostały zakwalifikowane i podpisały umowę ramową. Podpisanie umowy nie rozwiąże jednak problemu, który wystąpi już w tym roku: produkcja pierwszych zamówionych pojazdów rozpocznie się najwcześniej za rok. Wiele zakładów z pewnością odczuje do tego czasu „dołek” zamówień.

Innym powszechnym problemem jest waloryzacja kontraktów sprzed kilku lat. W jakim stopniu dotyczy on Stadlera?


W październiku ubiegłego roku nieznacznie zmieniło się Prawo Zamówień Publicznych, które dopuszcza waloryzację do 10% wartości kontraktu. Prowadzimy rozmowy z przewoźnikami o waloryzacji – ale trzeba pamiętać, że czasy są trudne dla wszystkich. U naszych kontrahentów spotykamy się z jednej strony ze zrozumieniem, ale z drugiej – z brakiem pieniędzy.

Ile dokładnie kontraktów wymaga waloryzacji? Czy z którymś z zamawiających udało się już dojść do porozumienia?

Problem dotyczy wszystkich kontraktów zawartych przed pandemią COVID-19 lub w jej trakcie. W Polsce realizujemy obecnie zamówienia dla PKP IC, Kolei Mazowieckich, ale także dostawy tramwajów dla MPK Kraków. Z tymi klientami powadzimy rozmowy o zwiększeniu wynagrodzenia. Negocjujemy też waloryzację niektórych kontraktów zagranicznych. Mówimy łącznie o 5-6 zamówieniach. Nie chciałbym jednak komentować szczegółów prowadzonych negocjacji handlowych.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

Tabor i technika

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

inf. pras oprac. JM 24 lipca 2023

Stadler wygrywa przetarg na do 120 pociągów bateryjnych

Tabor i technika

Włochy: Stadler dostarczy pierwsze wąskotorowe pojazdy wodorowe

Tabor i technika

Stadler dostarczy wąskotorowe pociągi dla linii wokół Wezuwiusza

Tabor i technika

Stadler Polska zdobywa pierwsze zamówienie na Flirty dla Litwy

Tabor i technika

Zobacz również:

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

Tabor i technika

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

inf. pras oprac. JM 24 lipca 2023

Stadler wygrywa przetarg na do 120 pociągów bateryjnych

Tabor i technika

Włochy: Stadler dostarczy pierwsze wąskotorowe pojazdy wodorowe

Tabor i technika

Stadler dostarczy wąskotorowe pociągi dla linii wokół Wezuwiusza

Tabor i technika

Stadler Polska zdobywa pierwsze zamówienie na Flirty dla Litwy

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5