NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

POLREGIO podpisuje umowę ramową. Nawet 200 nowych pociągów w trzy lata

| Łukasz Malinowski 25.01.2023 10,2k

POLREGIO podpisuje umowę ramową. Nawet 200 nowych pociągów w trzy lata
wiz. Stadler
POLREGIO podpisuje umowę ramową. Nawet 200 nowych pociągów w trzy lata
POLREGIO podpisuje umowę ramową. Nawet 200 nowych pociągów w trzy lata
POLREGIO podpisuje umowę ramową. Nawet 200 nowych pociągów w trzy lata
POLREGIO podpisuje umowę ramową. Nawet 200 nowych pociągów w trzy lata
POLREGIO podpisuje umowę ramową. Nawet 200 nowych pociągów w trzy lata
POLREGIO podpisuje umowę ramową. Nawet 200 nowych pociągów w trzy lata
POLREGIO podpisuje umowę ramową. Nawet 200 nowych pociągów w trzy lata
POLREGIO podpisuje umowę ramową. Nawet 200 nowych pociągów w trzy lata
Polregio podpisało dziś umowy ramowe z czterema producentami taboru na dostawę do 200 składów elektrycznych. FPS H. Cegielski, Pesa Bydgoszcz S.A., Newag S.A. oraz Stadler Polska mają dostarczyć w ciągu trzech najbliższych lat nowoczesne, funkcjonalne pociągi z Wi-Fi i klimatyzacją.
Nowy tabor dla Polregio to rekordowe zamówienie dla polskiej kolei regionalnej. W ramach podpisanych umów ramowych odbędą się aukcje elektroniczne na kolejne transze pojazdów. Spółka zamierza kupić łącznie do 200 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT-ów) za ponad 7 mld zł. Finansowanie będzie pochodzić z grantów i pożyczek unijnych (KPO, FENiKS, RPO), innych źródeł (np. EBI), komercyjnych instrumentów dłużnych oraz środków własnych przewoźnika. Pozyskanie tak dużej liczby pociągów jest możliwe dzięki stabilnej sytuacji finansowej spółki. W ostatnich dwóch latach spółka zabezpieczyła blisko 10 mld złotych po stronie przychodów do 2030 r. w wieloletnich umowach z urzędami marszałkowskimi.

– Skala inwestycji w polską kolej w ostatnich kilku latach jest ogromna, kilkadziesiąt miliardów złotych zostało przeznaczonych na modernizację infrastruktury kolejowej, blisko dziesięć miliardów trafiło również do przewoźników kolejowych oraz producentów taboru. Od dzisiaj do grona beneficjentów dołączy również Polregio. Dzięki współpracy samorządów, będących współakcjonariuszami spółki i organizatorami transportu, większościowego akcjonariusza, czyli Agencji Rozwoju Przemysłu, należącej do Grupy PFR, Polregio staje się liderem, jeśli chodzi o plany inwestycji taborowych – powiedział Paweł Borys, prezes zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju SA.

Konfiguracja nowych pojazdów Polregio

Nowe pociągi zostaną zamówione w dwóch wersjach – krótszej, 2-członowej (maksymalnie 60 szt., co najmniej 130 miejsc siedzących) oraz dłuższej, 3-członowej (maksymalnie 140 szt., minimum 210 miejsc siedzących). Pojazdy będą rozwijać prędkość do 160 km/h i dzięki temu na zmodernizowanych i przystosowanych do takiej prędkości odcinkach skróci się czas podróży. Składy będą wyposażone w klimatyzację, dostęp do bezprzewodowego Internetu oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej. Układ wnętrza zostanie przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością – pojazdy będą niskopodłogowe, jednoprzestrzenne wraz z pochylnią lub automatyczną windą. Jedna z dwóch toalet będzie również przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością, znajdzie się w niej także miejsce do przewijania niemowląt.

Harmonogram – umowy wykonawcze i dostawy

Podpisanie umów ramowych to kolejny, niezwykle istotny krok w kierunku pozyskania nowych pociągów przez Polregio. Spółka przeprowadziła już bardzo szerokie konsultacje rynkowe, rozstrzygnęła przetargi i podpisała na umowy ramowe z producentami. Dzięki temu jest w pełni przygotowana do udziału w konkursach, których ogłoszenie planuje Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Od momentu rozstrzygnięcia konkursu przez CUPT, Polregio w ciągu kilku tygodni ogłosi aukcję elektroniczną, a następnie podpisze umowę lub umowy wykonawcze. Zgodnie z harmonogramem pierwszy pociąg zostanie dostarczony w 2025 r., zaś koniec dostaw nastąpi w lipcu 2026 r. Nowe EZT-y będą sukcesywnie pojawiać się we wszystkich województwach, z którymi Polregio ma podpisane umowy wieloletnie. Zaciągnięcie zobowiązania przez spółkę na zakup taboru nastąpi na etapie podpisania umów wykonawczych, a zabezpieczeniem będą umowy wieloletnie.

Martyniuk: Pierwsza umowa wykonawcza w tym roku

– Podpisanie umów ramowych z producentami taboru rozpoczyna nowy etap rozwoju w historii Polregio i zarazem kolei regionalnej w Polsce. 200 nowych pociągów regionalnych oznacza ogromny skok jakościowy i znaczącą poprawę komfortu podróżowania dla milionów Polaków, zwłaszcza dla mieszkańców mniejszych miejscowości – powiedział Artur Martyniuk, prezes zarządu Polregio.

Prezes Polregio podkreśla, że mimo tak dużego zamówienia spółka nie kupuje pojazdów „z półki”, tylko pociągi przystosowane do obsługi ruchu regionalnego. To efekt szeroko zakrojonych konsultacji rynkowych z producentami z korzyścią dla obydwu stron. – Polregio otrzyma pociągi dostosowane do obsługi ruchu regionalnego, zaś producenci będą mieli zabezpieczone moce produkcyjne na kolejne lata. Łączna wartość zamówienia to ponad 7 mld zł i będzie to wymierny wkład Polregio w rozwój krajowej gospodarki. Nasze zamówienie oznacza pracę dla tysięcy osób nie tylko wśród pracowników zatrudnionych u producentów taboru, ale także ich podwykonawców – wyjaśnia Martyniuk.

Zawarte dzisiaj umowy ramowe pozwolą skrócić łączny okres formalności w porównaniu do klasycznego przetargu o co najmniej rok. – To największy i zarazem najbardziej efektywny czasowo proces zakupu taboru w historii polskiej kolei. Jesteśmy gotowi do wystartowania w konkursach CUPT oraz do szybkiego ogłoszenia aukcji elektronicznych niezwłocznie po przyznaniu finansowania. Aukcje będą prowadzone równolegle do formalności związanych z finansowaniem taboru, co znacząco skróci czas realizacji zamówienia – dodał Martyniuk.

– Przewidujemy, że pierwsza umowa wykonawcza na kilkadziesiąt pojazdów zostanie podpisana jeszcze w tym roku. Dzięki niej pierwsze pociągi pojawią się w 2025 r., a do 2026 r. na tory w całej Polsce wyjedzie nawet 200 nowych pociągów dla podróżnych korzystających codziennie z kolei regionalnej. Dzięki podpisaniu umów ramowych jesteśmy coraz bliżej historycznego zamówienia na nowe, elektryczne zespoły trakcyjne. Cieszę się, że do przetargu zakwalifikowały się firmy, również zagraniczne, ale przede wszystkim takie, które produkują pociągi w Polsce. To oznacza, że niezależnie od ostatecznych wyników aukcji elektronicznych, zamówienia trafią do polskich producentów, polskich pracowników i polskiej gospodarki – podkreślił Martyniuk.

Producenci gotowi na współpracę

– Pesa, w ramach Strategii 2027+, konsekwentnie rozwija nową platformę pojazdów pasażerskich Regio160. Te pojazdy to suma naszych doświadczeń i nowych technologii. By spełnić oczekiwania pasażerów, przewoźników i obsługi prace nad platformą Regio160 rozpoczęliśmy od warsztatów UX /user experience/. To wszystko sprawia, że możemy zaoferować Polregio nowoczesne, bezpieczne, komfortowe i przyjazne środowisku pojazdy, zasilane zarówno z trakcji elektrycznej, jak i ogniw wodorowych czy baterii – powiedział Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu Pesa Bydgoszcz SA.

– Niezmiernie cieszymy się ze złożenia najkorzystniejszej oferty w ogłoszonym przetargu. Jesteśmy przekonani, że za inicjatywą narodowego przewoźnika – POLREGIO – i zakupu nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych renesans kolei w Polsce jeszcze przyspieszy, a zmiana ta pozytywnie wpłynie zarówno na pasażerów, jak i na środowisko naturalne – Marcin Rodek, p.o. prezes zarządu H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.

– Bardzo się cieszę, że Stadler Polska jest w gronie firm, które podpisują z Polregio umowę ramową na dostawy elektrycznych zespołów trakcyjnych. Stadler działa w Polsce już 15 lat i nieustannie rozwija swoją działalność, budując wartość dodaną w regionie i branży – rozbudowuje zakład, tworzy atrakcyjne miejsca pracy i we współpracy z lokalnymi partnerami buduje pojazdy szynowe na najwyższym poziomie. Wyprodukowaliśmy w Siedlcach 820 nowoczesnych pojazdów, które są eksploatowane w całej Europie i słyną z wysokiej jakości i niezawodności. Po polskich torach jeździ już ponad 100 niezawodnych i komfortowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT. Co szczególnie istotne, pojazdy FLIRT są budowane z aluminium, dzięki czemu są lżejsze i zużywają mniej energii trakcyjnej, co jest bardzo ważnym aspektem w obecnych czasach wysokich cen energii elektrycznej. Stadler Polska posiada technologię, referencje i zasoby, aby dostarczyć Polregio najlepsze pojazdy, które będą służyły przewoźnikowi i pasażerom przez wiele lat – mówi Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska.

– Cieszymy się z rozpoczęcia długo zapowiadanego procesu inwestycyjnego Polregio. Aktualne potrzeby taborowe są ogromne a NEWAG jest w stanie sprostać nawet tym najbardziej wymagającym, co już nie raz udowodniliśmy. Z niecierpliwością czekamy na pierwsze zamówienie złożone w ramach podpisanej w dniu dzisiejszym umowy – Zbigniew Konieczek, prezes zarządu Newag SA.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Warszawa (5373)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Warszawa (5373)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5