NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Pierwsza jazda pociągu wodorowego Siemensa! Byliśmy na pokładzie [zdjęcia]

| Jakub Madrjas 09.09.2022 2,7k

Pierwsza jazda pociągu wodorowego Siemensa! Byliśmy na pokładzie [zdjęcia]
Fot. Jakub Madrjas
Pierwsza jazda pociągu wodorowego Siemensa! Byliśmy na pokładzie [zdjęcia]
Pierwsza jazda pociągu wodorowego Siemensa! Byliśmy na pokładzie [zdjęcia]
Pierwsza jazda pociągu wodorowego Siemensa! Byliśmy na pokładzie [zdjęcia]
Pierwsza jazda pociągu wodorowego Siemensa! Byliśmy na pokładzie [zdjęcia]
Pierwsza jazda pociągu wodorowego Siemensa! Byliśmy na pokładzie [zdjęcia]
Pierwsza jazda pociągu wodorowego Siemensa! Byliśmy na pokładzie [zdjęcia]
Pierwsza jazda pociągu wodorowego Siemensa! Byliśmy na pokładzie [zdjęcia]
Pierwsza jazda pociągu wodorowego Siemensa! Byliśmy na pokładzie [zdjęcia]
Pierwsza jazda pociągu wodorowego Siemensa! Byliśmy na pokładzie [zdjęcia]
Pierwsza jazda pociągu wodorowego Siemensa! Byliśmy na pokładzie [zdjęcia]
Pierwsza jazda pociągu wodorowego Siemensa! Byliśmy na pokładzie [zdjęcia]
Pierwsza jazda pociągu wodorowego Siemensa! Byliśmy na pokładzie [zdjęcia]
W centrum testowym Siemensa w Nadrenii Północnej-Westfalii wzięliśmy dziś udział w pierwszym przejeździe nowego pociągu Mireo Plus H z ogniwami wodorowymi. Zaprezentowano także mobilną stację tankowania wodoru. 
Deutsche Bahn i Siemens Mobility zaprezentowały kompletny system wodorowy w maju tego roku. Dziś (9 września) odbyła się premierowa jazda nowym pociągiem Mireo Plus H, w której wzięli udział m.in Dr Roland Busch, prezes zarządu Siemens AG, dr Richard Lutz, prezes zarządu Deutsche Bahn, oraz Hartmut Höppner, sekretarz stanu w Federalnym Ministerstwie Cyfryzacji i Transportu (BMDV). Na pokładzie był również dziennikarz "Rynku Kolejowego".

Jazda nowym Mireo jest zupełnie bezgłośna; bieg na torze testowym nie należał do spokojnych ze względu na mały promień łuku. Pojazd jest urządzony skromnie – to wersja, która przygotowana jest od razu dla klienta, którym jest DB Regio. Zwraca uwagę bardzo duża przestrzeń dla rowerów i wózków, rozkładane stoliki i duży stół przy miejscach w układzie naprzeciwległym. Maksymalna prędkość Mireo Plus H to 160 km/h, a zasięg od 800 do 1000 kilometrów. 

Jak podkreśla Siemens, jednym z kluczowych czynników potrzebnych do tego, aby technologia wodorowa stała się konkurencyjna w stosunku do oleju napędowego w codziennej eksploatacji, jest szybki proces tankowania. Aby to zapewnić, DB opracowało nową metodę, która po raz pierwszy umożliwia tankowanie pociągu na wodór tak szybko, jak pociągu na olej napędowy – w zaledwie kwadrans.

– Wraz z naszymi partnerami robimy dziś decydujący krok w kierunku przyszłości transportu neutralnego dla klimatu. Nowy pociąg Mireo Plus H nie emituje nic poza wodą. W ciągu 30 lat eksploatacji jeden pociąg pozwoli zaoszczędzić do 45 000 ton emisji CO2 w porównaniu z podróżą samochodem – powiedział dr Roland Busch, prezes Siemens AG który wziął udział w dzisiejszym przejeździe. 

Neutralność klimatyczna Deutsche Bahn do 2040 roku

Siemens i Deutsche Bahn zaprezentowały publicznie projekt H2goesRail w listopadzie 2020 roku. Jest finansowany kwotą 13,74 mln euro przez Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu w ramach Narodowego Programu Innowacji w zakresie technologii wodorowych i ogniw paliwowych. Jak podkreślano dziś, rozpoczęcie testów to ważny kamień milowy przy jego realizacji.

– Nasz cel jest jasny: planujemy, że Deutsche Bahn będzie neutralne dla klimatu do 2040 roku. A jedną z kluczowych dźwigni jest tu pożegnanie się z olejem napędowym. Dzięki naszemu rozwojowi mobilnej stacji tankowania wodoru i związanej z nią infrastruktury serwisowej, po raz kolejny prezentujemy w Deutsche Bahn znakomite i innowacyjne technologie napędowe i pokazujemy, jak będzie funkcjonować neutralna dla klimatu mobilność jutra – powiedział dr Richard Lutz, prezes Deutsche Bahn. Hartmut Höppner, sekretarz stanu w Federalnym Ministerstwie Cyfryzacji i Transportu.

Trzy projekty wodorowe Siemensa

Mireo Plus H opracowany na potrzeby projektu H2goesRail ma zasięg do 800 kilometrów, jest tak samo mocny jak "tradycyjne" Mireo zasilane z sieci trakcyjnej, ma 1,7 MW mocy trakcyjnej zapewniającej przyspieszenie do 1,1 m/s2 i prędkość maksymalną 160 kilometrów na godzinę. Skład rozpocznie jazdy testowe na sieci kolejowej w Badenii-Wirtembergii w 2023 roku. Od 2024 r. będzie w regularnej obsłudze pasażerskiej w ramach projektu H2goesRail, kursując między Tybingą, Horbem i Pforzheim i zastępując obecnie eksploatowany na tej trasie wagon spalinowy.

Siemens i Deutsche Bahn zaprezentują również Mireo Plus H na targach InnoTrans 2022. Ogółem producent ma obecnie trzy projekty wodorowe w Niemczech. Oprócz projektu H2GoesRail to projekt pilotażowy na linii Augsburg – Füssen w Bawarii oraz zamówienie na 6 pojazdów wodorowych w Brandenburgii na liniach Heidekrautbahn (blisko granicy z Polską).
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2022
NUMER 11/2022
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5