Pierwszy wodorowy zespół trakcyjny Flirt H2 został wprowadzony do eksploatacji. Pojazd obsługuje nowo wybudowaną w ostatnich latach linię kolejową, łączącą główną stację kolejową San Bernardino z uniwersytetem w pobliskim Redlands. Trwa produkcja kolejnych 10 pojazdów w dłuższej konfiguracji, które mają trafić również do Kalifornii, choć już do innego odbiorcy.
Dostarczony przez Stadlera zespół trakcyjny jest pierwszym w historii pojazdem wodorowym obsługującym regularne pasażerskie połączenia kolejowe w USA. – Jesteśmy dumni z osiągnięcia tego kamienia milowego na drodze do zrównoważonych przewozów kolejowych. Udowadniamy, że czysty, zeroemisyjny transport nie tylko jest możliwy, ale staje się faktem już teraz – podkreśla producent.
Flirt H2 został zamówiony w listopadzie 2019 r. przez zarząd transportu hrabstwa San Bernardino w Kalifornii (San Bernardino County Transportation Authority). Pojedynczy pojazd zakontraktowano w ramach eksperymentu. Dwa lata wcześniej hrabstwo kupiło
trzy zespoły trakcyjne z rodziny Flirt z napędem spalinowym. Stadler i SBCTA
zapowiadali wprowadzenie pojazdu do ruchu w roku 2024, czego jednak nie udało się dotrzymać.
Trzyczłonowy wodorowy zespół trakcyjny ma stałe miejsca siedzące dla 116 pasażerów. Do tego 12 osób może siedzieć na miejscach rozkładanych, a 120 – podróżować na stojąco. W krótkim członie środkowym mieści się zespół napędowy oraz korytarz dla podróżnych, w którym jednak obowiązuje zakaz podróżowania na stojąco (jest to zatem typowy
powerpack).
Prędkość maksymalna wynosi 127 km/h (79 mil na godzinę) – taką wartość uznano za wystarczającą dla krótkiej, 15-kilometrowej linii między Uniwersytetem Redlands a stacją San Bernardino Metrolink, na której ma być eksploatowany. Warto podkreślić, że linia ta została wybudowana jako nowa na początku obecnej dekady. Pojazd ma obsługiwać dziennie od 16 do 20 par pociągów. Intensywną eksploatację ma ułatwiać krótki czas potrzebny na tankowanie – według deklaracji producenta wystarczy w tym celu pół godziny. Zasięg pojazdu ma wynosić 1742 mil (1083 kilometrów).
Opisywanego zespołu nie należy mylić z dłuższymi wodorowymi Flirtami, które wkrótce mają zacząć wozić pasażerów również w Kalifornii. W październiku roku 2023
władze stanowe kupiły 4 czteroczłonowe jednostki, po kilku miesiącach zaś
zwiększyły zamówienie do łącznie 10 egzemplarzy. Ich właścicielem będzie Kalifornijska Agencja Transportu stanowego (CalSTA), a operatorem – Caltrans.
Warto przypomnieć przy okazji
wywiad sprzed dwóch lat, w którym członek zarządu Stadler Polska Arkadiusz Świerkot omawiał szeroko – między innymi – właśnie kontrakt z hrabstwem San Bernardino. Jak wówczas ocenił, USA są dla pojazdów wodorowych rynkiem bardziej perspektywicznym niż państwa europejskie.