NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Deutsche Bahn przetestuje wodorowe Mireo Siemensa

| inf. pras oprac. JM 23.11.2020 1,3k

Deutsche Bahn przetestuje wodorowe Mireo Siemensa
rys. siemens
Deutsche Bahn (DB) i Siemens Mobility poinformowały o planie testów wykorzystania wodoru w transporcie kolejowym. Celem jest sprawdzenie zupełnie nowego całościowego systemu składającego się z nowo opracowanego pociągu i nowo zaprojektowanej stacji paliw. DB przekształci jeden ze swoich zakładów, tak aby można było tam utrzymywać pociąg wodorowy. Pierwsze próby eksploatacyjne pociągu wodorowego z platformy Mireo zapowiadane są na 2024 r.
Oficjalnie projekt wspólnego finansowania nosi nazwę "H2goesRail". Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej (BMVI) ogłosiło finansowanie w ramach Narodowego Programu Innowacji Technologii Wodoru i Ogniw Paliwowych. Siemens Mobility opracowuje dwuczłonowy pociąg regionalny na bazie platformy Mireo, ale z napędem wodorowym najnowszej generacji, na potrzeby rocznej eksploatacji próbnej. W układzie zasilania Mireo Plus H napędu znajdziemy ogniwa paliwowego oraz akumulatory litowe typu jonowego. Mireo Plus H będzie miał taką samą moc jak elektryczne zespoły trakcyjne i zasięg 600 km – w zależności od warunków eksploatacji, takich jak sezon lub trasa. Wersja trójczłonowa będzie miała zasięg 1000 km – podaje producent.

Pociąg będzie tankowany wodorem w nowym typie procedury: po raz pierwszy tankowanie pociągu nie zajmie więcej niż 15 minut, czyli tyle co tankowanie spalinowego zespołu trakcyjnego. Zakład DB Regio w Ulm jest przekształcany na potrzeby utrzymania wodorowych zespołów trakcyjnych (WZT/HEMU). Wodór jest produkowany w procesie elektrolizy na mobilnej stacji paliw, obsługiwanej przez DB Energie w zakładzie DB Regio w Tybindze. W elektrolizerze woda jest rozdzielana na wodór i tlen za pomocą energii elektrycznej. Sprężony wodór jest magazynowany w mobilnej jednostce magazynowej. Przed procesem tankowania zielone paliwo jest przetwarzane i chłodzone w przyczepie cysterny znajdującej się obok. 

Jak czytamy, próbna eksploatacja pomiędzy Tybingą, Horbem i Pforzheimem rozpocznie się w 2024 roku i potrwa rok. Przewidywane jest osiągnięcie przebiegu na poziomie 120 000 kilometrów w ruchu planowym. Trasa ta jest szczególnie odpowiednia do prób ze względu na typowy dla ruchu regionalnego rozkład jazdy oraz zróżnicowaną topografię. Mireo Plus H zastąpi wykorzystywany na tej trasie spalinowy zespół trakcyjny i pozwoli zaoszczędzić około 330 ton CO2. Obecnie DB eksploatuje około 1300 spalinowych zespołów trakcyjnych w ruchu regionalnym. Około 40 procent sieci kolejowej o długości 33 000 km nie jest zelektryfikowana. Poza dalszą elektryfikacją, jednym ze sposobów na to, by DB stał się neutralny dla klimatu, jest stosowanie pociągów wodorowych.

Mireo Plus H to opracowywany wspólnie z kanadyjskim producentem ogniw wodorowych Ballard Power Systems hybrydowy pociąg wodorowy. Pierwszy egzemplarz na torach ma się pojawić już w przyszłym roku. Więcej na ten temat piszemy tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Niemcy (1164)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Niemcy (1164)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5