Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Są pieniądze na pociągi Przemyśl – Chyrów. Reaktywacja linii 102 we wrześniu?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
23-02-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Są pieniądze na pociągi Przemyśl – Chyrów. Reaktywacja linii 102 we wrześniu?
Fot. Stowarzyszenie Ekonomiki Transportu
Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", Województwo Podkarpackie zabezpieczyło środki na uruchomienie pociągów z Przemyśla do przygranicznych Niżankowic. Reaktywacja przewozów po linii 102 do ukraińskiego Chyrowa jest możliwa jeszcze w tym roku.

Jak informowaliśmy niedawno, w ciągu zaledwie kilku miesięcy Ukrzaliznycia przeprowadziła remont kilku odcinków linii do granicy z Polską, w tym Chyrów – Niżankowice. Prace remontowane po polskiej stronie linii nr 102 zakończyły się w październiku ubiegłego roku. Mimo gotowych m.in. peronów pociągów pasażerskich nie uruchomiono. 

Są pieniądze w budżecie województwa

Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", sprawa reaktywacji, o którą przez lata walczyły różne organizacje społeczne z regionu, jest blisko przełomu. Województwo Podkarpackie zabezpieczyło bowiem środki na uruchomienie połączeń w tegorocznym budżecie. Jak tłumaczy Tomasz Leyko, rzecznik marszałka było to niezbędne do przeprowadzenia remontu linii 102. Pieniądze zabezpieczono na odcinek od Przemyśla do granicy państwa – z uwagi na fakt, że nie są nam znane koszty prowadzenia ruchu pociągów po stronie ukraińskiej. Jak zaznacza Leyko, ostateczna decyzja o uruchomieniu połączeń będzie zależna od spełnienia poniższych uwarunkowań, za które w większości nie odpowiada Województwo Podkarpackie.

Jak wymienia, chodzi o:
  • należyty stan infrastruktury kolejowej oraz granicznej po stronie ukraińskiej przynajmniej do stacji Niżankowice; (UA),
  • uruchomienie przejścia granicznego Malhowice-Niżankowice (UW, MSWiA),
  • pozyskanie uprawnień i przeszkolenia drużyn pociągowych i trakcyjnych w zakresie niezbędnym do wjazdu na Ukrainę (Polregio),
  • uzyskanie od strony ukraińskiej odpowiednich certyfikatów i dopuszczeń dla pojazdów, które miałyby potencjalnie obsługiwać połączenia kolejowe (UA),
  • uzyskanie ochrony ubezpieczeniowej dla pojazdów, które miałyby realizować takie połączenia w kraju objętym konfliktem zbrojnym,
  • uruchomienie połączeń z Przemyśla do Niżankowic wymaga deklaracji strony ukraińskiej o gotowości tamtejszej infrastruktury przystankowej i torowej do prowadzenia ruchu pociągów transgranicznych i międzynarodowych (UA),
  • przygotowanie regulaminu prowadzenia ruchu pociągów na linii 102 (PKP PLK),
  • zatwierdzenie rozkładu jazdy pociągów (PKP PLK)
Infrastruktura torowa po obu stronach, według deklaracji kolejarzy, jest gotowa. – Linia jest przygotowana do prowadzenia ruchu. PKP Polskie Linie Kolejowe zrealizowały remont na linii nr 102 od Przemyśla do granicy państwa, umożliwiający przywrócenie przejezdności trasy z maksymalną prędkością 60 km/h – informuje Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK, dodając, że konieczne do uregulowania sprawy niezależne od spółki, czyli kwestia otwarcia i obsługi kolejowego przejścia granicznego na linii nr 102. To jednak również postępuje – Ministerstwo Infrastruktury już w ubiegłym roku wystąpiło bowiem do MSWiA o jego uruchomienie.

Niestety, o ile po stronie ukraińskiej w kierunku Chyrowa ma ponownie zafunkcjonować splot umożliwiający przejazd taboru zarówno o europejskim, jak i wschodnim rozstawie osi, na polskiej linii nr 102 zachowano dawny układ wyłącznie z torem europejskim. Nie zastosowano też rozwiązań umożliwiających łatwe utworzenie splotu w przyszłości; to oznacza, że zabezpieczenie taboru będzie spoczywać wyłącznie na stronie polskiej. 
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Prawo i polityka

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Damian Kelman 12 września 2025

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Biznes

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Roman Czubiński 20 sierpnia 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Prawo i polityka

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Damian Kelman 12 września 2025

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Biznes

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Roman Czubiński 20 sierpnia 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij