Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Rządowe konsultacje ws. kolejowego przejścia w Malhowicach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
25-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
23-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Rządowe konsultacje ws. kolejowego przejścia w Malhowicach
fot. Honza Groh (Jagro), CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org
Ponad dwa lata po zakończeniu remontu międzynarodowej trasy z Przemyśla do ukraińskich Niżankowic wciąż nie utworzono kolejowego przejścia na granicy państw. Droga do jego otwarcia jest wciąż daleka. Polski rząd prowadzi w tej sprawie konsultacje międzyresortowe.

W 2022 r. zakończył się remont nieczynnej wcześniej linii nr 102 Przemyśl Główny – Malhowice – granica państwa. Na międzynarodowej trasie do ukraińskich Niżankowic miały kursować trzy pary pociągów finansowanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego. Do dziś do startu przewozów jednak nie doszło, a władze centralne i samorządowe przekazywały sobie w tej sprawie pisma mówiące o konieczności podjęcia dalszych działań.

Marszałek zwraca uwagę na przeszkody formalne

Do podkarpackiego marszałka pisało więc Ministerstwo Infrastruktury, przypominając o złożonej wcześniej deklaracji chęci organizacji kursów. Niedawno region wskazywał natomiast na nieuregulowanie na poziomie krajowym kwestii odpraw na granicy. Jedną z przyczyn opóźnienia inauguracji przewozów ma być nieustanowienie kolejowego przejścia granicznego Malhowice – Niżankowice i niezawarcie ze stroną ukraińską stosownych porozumień, które musiałby wypracować rząd.

Argumenty UMWP znajdują potwierdzenie w aktualnym stanowisku resortu odpowiedzialnego za funkcjonowanie przejść granicznych. – Strona polska wychodzi naprzeciw oczekiwaniom dotyczącym uruchomienia transgranicznego ruchu kolejowego na linii 102 Przemyśl – Malhowice – granica państwa – Niżankowice (Ukraina), realizując obecnie konsultacje międzyresortowe w zakresie działań na rzecz utworzenia kolejowego przejścia granicznego Malhowice – Niżankowice – stwierdza Wydział Prasowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Wewnętrzne rozmowy rządowe toczą się więc pod koniec roku 2024, podczas gdy remont przywracający przejezdność infrastruktury zakończył się we wrześniu 2022 r.

Konieczne kolejne działania infrastrukturalne

– Uruchomienie połączeń dla transgranicznego ruchu pasażerskiego na linii kolejowej nr 102 nastąpi w drodze odrębnego porozumienia między rządami obu państw po wybudowaniu infrastruktury umożliwiającej dokonywanie kontroli osób i środków transportu – zapowiadają służby prasowe ministra spraw wewnętrznych. Droga do inauguracji przewozów jest zatem długa, bo konieczne okazały się dalsze inwestycje infrastrukturalne. Rząd nie poinformował póki co o zakładanym harmonogramie robót ani o ich zakresie.

– Dalsza realizacja odbędzie się z uwzględnieniem wymaganych procedur – usłyszeliśmy jedynie w MSWiA. Resort zaznaczył przy tym, że torowisko zostało zmodernizowane nie tylko po stronie polskiej, ale i ukraińskiej. Przypomnijmy, że w 2023 r. otwarte zostało drogowe przejście w Malhowicach, z którego mogą korzystać także samochody ciężarowe.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Prawo i polityka

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Damian Kelman 12 września 2025

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Biznes

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Roman Czubiński 20 sierpnia 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Prawo i polityka

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Damian Kelman 12 września 2025

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Biznes

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Roman Czubiński 20 sierpnia 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij