Przedstawiciele holenderskiego rządu poinformowali oficjalnie o anulowaniu kontraktu na dostawę 16 pociągów V250 Albatros, zawartego z włoską firmą AnsaldoBreda. Decyzja rządu jest zgodna z życzeniem Kolei Holenderskich NS.
Według przedstawicieli rządu, pociągi nie spełniają przyjętych wcześniej wymagań. Minister infrastruktury Holandii Wilma Mansveld oznajmiła, że rząd ma wiele argumentów przemawiających za poparciem stanowiska kolejarzy holenderskich oraz Kolei Belgijskich SNCB, które już wycofały się z kontraktu na trzy pociągi.
Jak mówi minister, do producenta trafiło do tej pory 120 mln euro z kwoty, na którą opiewał kontrakt, jednak na razie nie wiadomo, czy uda się odzyskać całość wydanych pieniędzy. Rząd zaznacza, że następny krok leży po stronie kolei NS, przy czym tak naprawdę nie byłaby wykluczona renegocjacja kontraktu z AnsaldoBreda.
Producent już zadeklarował, że podejmie działania prawne przeciwko SNCB oraz przeciwko Kolejom Holenderskim. W czasie konferencji prasowej, która odbyła się na początku czerwca, szef AnsaldoBreda Maurizio Manfellotto argumentował, że pociągi V250 są bezpieczne oraz że przyznano im wszelkie niezbędne certyfikaty i pozwolenia. - Kolej dużych prędkości to nie tylko pociąg, lecz także infrastruktura, urządzenia sterowania oraz systemy bezpieczeństwa - powiedział. W swoim wystąpieniu Manfellotto podkreślił, że prawdopodobny problem z pociągami V250 leżał po stronie firmy NS Financial Services, która miała odpowiadać za wdrożenie szybkich połączeń, ale także przede wszystkim za zintegrowanie różnych systemów niezbędnych do uruchomienia pociągów w regularnych kursach. Przedstawiciel producenta odrzuca wszystkie argumenty kolejarzy.
Warto dodać, że po uruchomieniu pierwszych kursów, pociągi V250 wykazały mnóstwo usterek mających wpływ na bezpieczeństwo pasażerów. Poza tym pociągi dotarły do zamawiających ze znacznym opóźnieniem.
Przypomnijmy, że aby zmniejszyć uciążliwości związane z brakiem nowych pociągów, SNCB chce zwiększyć częstotliwość kursowania pociągów na trasie Bruksela - Haga z ośmiu do dziesięciu dziennie. oraz do 12 w nowym rozkładzie jazdy. SNCB wspólnie z Hispeed zwróciły się również do przewoźnika Thalys o zwiększenie liczby kursów w nowym rozkładzie na trasie Bruksela - Amsterdam do 12 dziennie. Przewoźnicy chcą wspólnie z Eurostarem uruchomić dwa kursy dziennie w relacji Londyn - Bruksela - Amsterdam w rozkładzie, który wejdzie w życie w grudniu 2016 roku.