Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Pomorze Zachodnie zamawia jeszcze pięć hybryd

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
07-02-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Pomorze Zachodnie zamawia jeszcze pięć hybryd
Fot. UMWZ
Po zachodniopomorskich szlakach kolejowych krąży teraz siedem nowoczesnych dwunapędowych pojazdów. Będzie ich jednak więcej. Zarząd Województwa zatwierdził w ubiegłym tygodniu zapowiadaną decyzję o zakupie jeszcze pięciu pociągów hybrydowych. Zamówienie zostanie zrealizowane w tym roku, a jego wartość to 123 mln zł brutto.

Województwo Zachodniopomorskie przypomina, że jest pierwszym regionem, który do obsługi regularnych połączeń wprowadził tzw. hybrydy, czyli pociągi spalinowo-elektryczne. Dwa składy z Newagu już w styczniu 2021 r. zabrały pasażerów ze Szczecina do Kołobrzegu. W kolejnych miesiącach hybrydowa flota Pomorza Zachodniego powiększyła się. Samorząd skorzystał z tzw. prawa opcji i zamówił jeszcze pięć pojazdów. Dwa rozpoczęły służbę w lipcu ubiegłego roku. Kolejne trzy – w grudniu.

Już pół miliona kilometrów

Pociągi o podwójnym napędzie, elektrycznym i spalinowym, przejechały już ponad pół miliona kilometrów. Sprawdziły się w codziennej eksploatacji. Zapewniają duży komfort podróżnym. Są ekologiczne. Ułatwiają organizację przewozów na trasach częściowo niezelektryfikowanych - podkreśla urząd marszałkowski.

- Hybrydy, a więc możliwość zmiany napędu, to mała rewolucja w obsłudze regionalnych połączeń. Korzyści dla pasażerów i dla środowiska – mówi marszałek Olgierd Geblewicz. - Około 40 procent linii w województwie jest „bez prądu”. Póki nie zostaną zelektryfikowane, jedyną możliwością usprawnienia transportu i działania proekologicznego jest inwestowanie w tabor hybrydowy. Dlatego zdecydowaliśmy o zakupie jeszcze pięciu takich pojazdów – wyjaśnia marszałek Olgierd Geblewicz cytowany w komunikacie.

Kolejna opcja do realizacji

W umowie z Newagiem, podpisanej w 2020 roku, samorząd województwa oprócz zamówienia podstawowego obejmującego 2 pojazdy przewidział możliwość zamówienia nawet dziesięciu kolejnych w ramach prawa opcji. Dzięki temu po zakupie pierwszych dwóch pojazdów, można było – na tych samych warunkach, w tej samej cenie – zamówić kolejnych pięć. A później jeszcze pięć.

Podjęta w środę (2 lutego) decyzja Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego o zakupie kolejnych pociągów oznacza, że jeszcze w tym roku na Pomorzu Zachodnim pojawią się hybrydy numer 8, 9, 10, 11 i 12. A więc kolejne połączenia będą realizowane tym najnowocześniejszym taborem. - Jeśli chodzi o hybrydy na torach jesteśmy liderem w Polsce i tę pozycję zamierzamy utrzymać – podkreśla marszałek Olgierd Geblewicz. Pojazdy dwunapędowe kursują ze Szczecina do Kołobrzegu, Koszalina, Szczecinka, Słupska. Będą również mogły obsługiwać Szczecińską Kolej Metropolitalną.

Jak podkreśla samorząd, podwójny napęd, możliwość zmiany źródła zasilania oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji zanieczyszczeń. Przy obecnej strukturze tras zastąpienie jednego pojazdu spalinowego hybrydą to rocznie ponad 132 tony dwutlenku węgla mniej!. Do atmosfery trafia również mniej tlenku azotu i sadzy HS. Oszczędności paliwa liczone są w setkach ton. Pojazdy są wyposażone w klimatyzację, bezprzewodowy internet, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, sygnalizację przeciwpożarową, defibrylator, rampy ładunkowe dla wózków itd. Przewidziano w nich 150 miejsc siedzących plus 160 stojących oraz przestrzeń do przewozu rowerów.

Hybrydowy napęd tworzą cztery elektryczne silniki trakcyjne o łącznej mocy 1600 kW zasilane z sieci elektrycznej za pomocą odbieraka prądu oraz jednostka napędowa składająca się z dwóch silników spalinowych i generatorów prądu, która zasila silniki elektryczne na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. Pojazdy wyposażone są w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa ruchu, a ich maksymalna prędkość to: 160 km/h (napęd z sieci trakcyjnej) i 120 km/h (napęd spalinowy).

Pięć pojazdów, które wzmocnią hybrydową flotę, ma kosztować 123 mln zł brutto. Na siedem zakupionych dotychczas hybryd Województwo Zachodniopomorskie przeznaczyło ponad 170 mln zł brutto.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKP Intercity. Kiedy Griffiny 200 z Newagu wyjadą za granicę?

Tabor i technika

PKP Intercity. Kiedy Griffiny 200 z Newagu wyjadą za granicę?

Jakub Rösler 16 października 2025

NEWAG: Sami nie zaprojektujemy EZT na 300 km/h

Tabor i technika

NEWAG: Sami nie zaprojektujemy EZT na 300 km/h

Jakub Rösler 29 września 2025

Newag z dużym wzrostem przychodów i zysku netto

Biznes

Newag z dużym wzrostem przychodów i zysku netto

Mikołaj Kobryński 10 września 2025

Zobacz również:

Konieczek, Newag: Dostarczyliśmy przewoźnikom już 300 Impulsów

Tabor i technika

Konieczek, Newag: Dostarczyliśmy przewoźnikom już 300 Impulsów

Redakcja 03 października 2025

NEWAG: Sami nie zaprojektujemy EZT na 300 km/h

Tabor i technika

NEWAG: Sami nie zaprojektujemy EZT na 300 km/h

Jakub Rösler 29 września 2025

Newag pokazał 300 Impulsa. Dla SKM Trójmiasto

Tabor i technika

Newag pokazał 300 Impulsa. Dla SKM Trójmiasto

Jakub Rösler 25 września 2025

Pozostałe z wątku:

PKP Intercity. Kiedy Griffiny 200 z Newagu wyjadą za granicę?

Tabor i technika

PKP Intercity. Kiedy Griffiny 200 z Newagu wyjadą za granicę?

Jakub Rösler 16 października 2025

NEWAG: Sami nie zaprojektujemy EZT na 300 km/h

Tabor i technika

NEWAG: Sami nie zaprojektujemy EZT na 300 km/h

Jakub Rösler 29 września 2025

Newag z dużym wzrostem przychodów i zysku netto

Biznes

Newag z dużym wzrostem przychodów i zysku netto

Mikołaj Kobryński 10 września 2025

Zobacz również:

Konieczek, Newag: Dostarczyliśmy przewoźnikom już 300 Impulsów

Tabor i technika

Konieczek, Newag: Dostarczyliśmy przewoźnikom już 300 Impulsów

Redakcja 03 października 2025

NEWAG: Sami nie zaprojektujemy EZT na 300 km/h

Tabor i technika

NEWAG: Sami nie zaprojektujemy EZT na 300 km/h

Jakub Rösler 29 września 2025

Newag pokazał 300 Impulsa. Dla SKM Trójmiasto

Tabor i technika

Newag pokazał 300 Impulsa. Dla SKM Trójmiasto

Jakub Rösler 25 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij