NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Pomorze Zachodnie zamawia jeszcze pięć hybryd

| inf. pras oprac. JM 07.02.2022 4k

Pomorze Zachodnie zamawia jeszcze pięć hybryd
Fot. UMWZ
Po zachodniopomorskich szlakach kolejowych krąży teraz siedem nowoczesnych dwunapędowych pojazdów. Będzie ich jednak więcej. Zarząd Województwa zatwierdził w ubiegłym tygodniu zapowiadaną decyzję o zakupie jeszcze pięciu pociągów hybrydowych. Zamówienie zostanie zrealizowane w tym roku, a jego wartość to 123 mln zł brutto.
Województwo Zachodniopomorskie przypomina, że jest pierwszym regionem, który do obsługi regularnych połączeń wprowadził tzw. hybrydy, czyli pociągi spalinowo-elektryczne. Dwa składy z Newagu już w styczniu 2021 r. zabrały pasażerów ze Szczecina do Kołobrzegu. W kolejnych miesiącach hybrydowa flota Pomorza Zachodniego powiększyła się. Samorząd skorzystał z tzw. prawa opcji i zamówił jeszcze pięć pojazdów. Dwa rozpoczęły służbę w lipcu ubiegłego roku. Kolejne trzy – w grudniu.

Już pół miliona kilometrów

Pociągi o podwójnym napędzie, elektrycznym i spalinowym, przejechały już ponad pół miliona kilometrów. Sprawdziły się w codziennej eksploatacji. Zapewniają duży komfort podróżnym. Są ekologiczne. Ułatwiają organizację przewozów na trasach częściowo niezelektryfikowanych - podkreśla urząd marszałkowski.

- Hybrydy, a więc możliwość zmiany napędu, to mała rewolucja w obsłudze regionalnych połączeń. Korzyści dla pasażerów i dla środowiska – mówi marszałek Olgierd Geblewicz. - Około 40 procent linii w województwie jest „bez prądu”. Póki nie zostaną zelektryfikowane, jedyną możliwością usprawnienia transportu i działania proekologicznego jest inwestowanie w tabor hybrydowy. Dlatego zdecydowaliśmy o zakupie jeszcze pięciu takich pojazdów – wyjaśnia marszałek Olgierd Geblewicz cytowany w komunikacie.

Kolejna opcja do realizacji

W umowie z Newagiem, podpisanej w 2020 roku, samorząd województwa oprócz zamówienia podstawowego obejmującego 2 pojazdy przewidział możliwość zamówienia nawet dziesięciu kolejnych w ramach prawa opcji. Dzięki temu po zakupie pierwszych dwóch pojazdów, można było – na tych samych warunkach, w tej samej cenie – zamówić kolejnych pięć. A później jeszcze pięć.

Podjęta w środę (2 lutego) decyzja Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego o zakupie kolejnych pociągów oznacza, że jeszcze w tym roku na Pomorzu Zachodnim pojawią się hybrydy numer 8, 9, 10, 11 i 12. A więc kolejne połączenia będą realizowane tym najnowocześniejszym taborem. - Jeśli chodzi o hybrydy na torach jesteśmy liderem w Polsce i tę pozycję zamierzamy utrzymać – podkreśla marszałek Olgierd Geblewicz. Pojazdy dwunapędowe kursują ze Szczecina do Kołobrzegu, Koszalina, Szczecinka, Słupska. Będą również mogły obsługiwać Szczecińską Kolej Metropolitalną.

Jak podkreśla samorząd, podwójny napęd, możliwość zmiany źródła zasilania oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji zanieczyszczeń. Przy obecnej strukturze tras zastąpienie jednego pojazdu spalinowego hybrydą to rocznie ponad 132 tony dwutlenku węgla mniej!. Do atmosfery trafia również mniej tlenku azotu i sadzy HS. Oszczędności paliwa liczone są w setkach ton. Pojazdy są wyposażone w klimatyzację, bezprzewodowy internet, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, sygnalizację przeciwpożarową, defibrylator, rampy ładunkowe dla wózków itd. Przewidziano w nich 150 miejsc siedzących plus 160 stojących oraz przestrzeń do przewozu rowerów.

Hybrydowy napęd tworzą cztery elektryczne silniki trakcyjne o łącznej mocy 1600 kW zasilane z sieci elektrycznej za pomocą odbieraka prądu oraz jednostka napędowa składająca się z dwóch silników spalinowych i generatorów prądu, która zasila silniki elektryczne na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. Pojazdy wyposażone są w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa ruchu, a ich maksymalna prędkość to: 160 km/h (napęd z sieci trakcyjnej) i 120 km/h (napęd spalinowy).

Pięć pojazdów, które wzmocnią hybrydową flotę, ma kosztować 123 mln zł brutto. Na siedem zakupionych dotychczas hybryd Województwo Zachodniopomorskie przeznaczyło ponad 170 mln zł brutto.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Zachodniopomorskie (650)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5