Pierwszy Griffin 200 z umowy na 63 lokomotywy dla PKP Intercity jest już gotowy i rozpoczął jazdy homologacyjne na Węgrzech. PKP Intercity nie podjęło jeszcze decyzji, czy dokupi 32 lokomotywy wielosystemowe tej serii, aby mieć ich łącznie 110. Kiedy Griffiny pociągną pociągi za granicę?
PKP Intercity używa aktualnie 15 wielosystemowych lokomotyw Griffin 200 produkcji Newagu, a przewoźnik czeka też na co najmniej 63 kolejne elektrowozy tej serii (umowa zawiera także prawo opcji), które firma z Nowego Sącza dostarczy w
ramach umowy zawartej w 2024 roku. Opisywane Griffiny mogą ciągnąć pociągi z prędkością 200 km/h i docelowo mają uzyskać zagraniczne homologacje pozwalające na ich wjazd do Niemiec, Czech, Słowacji, Węgier oraz Austrii.
Czechy, Słowacja i Węgry za rok. Niemcy i Austria dużo później
Od wprowadzenia nowych lokomotyw do ruchu w Polsce
minęło już trochę czasu, natomiast wciąż nie mogą one wyjeżdżać za granicę, gdyż wciąż trwa ich homologacja. Jak informuje nas Biuro Prasowe PKP Intercity, zgodnie z aktualnym harmonogramem Newag ma uzyskać homologację do jazdy Griffina 200 w Czechach, Słowacji i Węgrzech do października 2026 roku, a w Niemczech i Austrii do grudnia 2027 roku.
Terminy te potwierdza w rozmowie z nami rzecznik prasowy producenta, Łukasz Mikołajczyk. Przedstawiciel Newagu przybliżył nam też dokładne postępy procesu homologacyjnego
– Proces homologacji na rynku Niemieckim jest w fazie organizacyjno – dokumentacyjnej, mającej na celu uruchomienie procedury dopuszczenia lokomotywy do wjazdu na linię, które założone jest na początek 2026 roku. Natomiast testy na torze w czeskim Velimiu zakończone zostały z wynikiem pozytywnym (co nie oznacza jeszcze uzyskania homologacji - przyp.red.). Równolegle końcem września rozpoczęła się kampania testowa na dopuszczenie lokomotywy na rynek węgierski – opisuje Mikołajczyk.
Do Węgier pojechał najnowszy Griffin 200 - o numerze 016, pierwszy z ogromnej umowy na co najmniej 63 lokomotywy tej serii.
Pierwsze lokomotywy przyjadą niedługo. Opcja wciąż na stole
Dwie pierwsze lokomotywy z kontraktu na ponad 60 pojazdów (wartego blisko 2,3 mld złotych) zgodnie z umową powinny trafić do PKP Intercity do 10 stycznia 2026 roku, a całość zamówienia ma zostać zrealizowana do 10 stycznia 2029 roku. Newag ustami swojego rzecznika potwierdza, że umowa jest realizowana zgodnie z harmonogramem.
Jak wspomniano na wstępie, PKP Intercity może jeszcze skorzystać z prawa opcji i zamówić kolejne 32 lokomotywy. Chęć skorzystania z tej możliwości sygnalizował
już jakiś czas temu prezes przewoźnika, Janusz Malinowski. Jak na razie jednak Intercity nie podjęło jeszcze decyzji o skorzystaniu z opcji, na co, jak informuje Biuro Prasowe, przewoźnik ma czas do lipca przyszłego roku. Jeśli wozy z opcji zostaną zakupione, to Newag będzie musiał je dostarczyć wraz z resztą lokomotyw - a więc do początku stycznia 2029 roku. Wtedy PKP Intercity będą miały 110 Griffinów 200
Griffiny nie pociągną wagonów z prędkością 230 km/h
Przy okazji pytań o realizację umowy zapytaliśmy również PKP Intercity oraz producenta o to, czy obie strony rozważały możliwość podniesienia prędkości eksploatacyjnej lokomotyw na liniach kolejowych w Polsce - z 200 do 230 km/h (choć jak na razie nie ma w Polsce linii kolejowej, gdzie pociągi mogą rozwinąć taką prędkość). Przypomnijmy, że Griffin 200 na testach na
CMK osiągnął prędkość 240 km/h.
Obaj rozmówcy przekazali nam jednak, że strony nie zakładają takich działań i nie prowadzą czynności w tym kierunku.
Docelowo za granicę tylko własnymi lokomotywami
Zdobycie przez Griffiny zagranicznych homologacji jest kluczowe dla PKP Intercity, gdyż najnowsze pojazdy Newagu miałyby stać się podstawą floty operującej za granicami Polski. Aktualnie przewoźnik dysponuje tylko 10 swoimi elektrowozami, które mogą kursować za granicę - to popularne Husarze, natomiast resztę pociągów międzynarodowych prowadzi tabor wynajmowany od różnych podmiotów.
Docelowo ma się to jednak zmienić, bowiem jak informuje Biuro Prasowe PKP Intercity, po dostawach 63 Griffinów i zdobyciu przez nie możliwości jazdy w Niemczech, Czechach, Słowacji, Austrii i Węgrzech, spółka będzie realizowała przewozy międzynarodowe własnym taborem i nie będzie podejmowała kolejnych działań w celu pozyskania taboru dwusystemowego. Przypomnijmy, że od grudnia oferta międzynarodowa PKP Intercity wzrośnie
prawie o połowę - z 40 do 57 pociągów. Ponadto nowe Griffiny prowadzą też coraz więcej składów wagonowych z prędkością 200 km/h, co przydaje się przewoźnikowi zwłaszcza w trakcie wakacji, gdy może dzięki temu
zestawiać 14-wagonowe zestawy takich ekspresów jak Jantar na Hel czy Posejdon do Kołobrzegu.