Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PKP Intercity. Kiedy Griffiny 200 z Newagu wyjadą za granicę?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
16-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
16-10-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
PKP Intercity. Kiedy Griffiny 200 z Newagu wyjadą za granicę?
fot. JRGriffin 200 w Słupsku. Sierpień 2025 r.
Pierwszy Griffin 200 z umowy na 63 lokomotywy dla PKP Intercity jest już gotowy i rozpoczął jazdy homologacyjne na Węgrzech. PKP Intercity nie podjęło jeszcze decyzji, czy dokupi 32 lokomotywy wielosystemowe tej serii, aby mieć ich łącznie 110. Kiedy Griffiny pociągną pociągi za granicę?

PKP Intercity używa aktualnie 15 wielosystemowych lokomotyw Griffin 200 produkcji Newagu, a przewoźnik czeka też na co najmniej 63 kolejne elektrowozy tej serii (umowa zawiera także prawo opcji), które firma z Nowego Sącza dostarczy w ramach umowy zawartej w 2024 roku.

Opisywane Griffiny mogą ciągnąć pociągi z prędkością 200 km/h i docelowo mają uzyskać zagraniczne homologacje pozwalające na ich wjazd do Niemiec, Czech, Słowacji, Węgier oraz Austrii.

Czechy, Słowacja i Węgry za rok. Niemcy i Austria dużo później

Od wprowadzenia nowych lokomotyw do ruchu w Polsce minęło już trochę czasu, natomiast wciąż nie mogą one wyjeżdżać za granicę, gdyż wciąż trwa ich homologacja. Jak informuje nas Biuro Prasowe PKP Intercity, zgodnie z aktualnym harmonogramem Newag ma uzyskać homologację do jazdy Griffina 200 w Czechach, Słowacji i Węgrzech do października 2026 roku, a w Niemczech i Austrii do grudnia 2027 roku.

Terminy te potwierdza w rozmowie z nami rzecznik prasowy producenta, Łukasz Mikołajczyk. Przedstawiciel Newagu przybliżył nam też dokładne postępy procesu homologacyjnego

– Proces homologacji na rynku Niemieckim jest w fazie organizacyjno – dokumentacyjnej, mającej na celu uruchomienie procedury dopuszczenia lokomotywy do wjazdu na linię, które założone jest na początek 2026 roku. Natomiast testy na torze w czeskim Velimiu zakończone zostały z wynikiem pozytywnym (co nie oznacza jeszcze uzyskania homologacji - przyp.red.). Równolegle końcem września rozpoczęła się kampania testowa na dopuszczenie lokomotywy na rynek węgierski – opisuje Mikołajczyk.

Do Węgier pojechał najnowszy Griffin 200 - o numerze 016, pierwszy z ogromnej umowy na co najmniej 63 lokomotywy tej serii.

Pierwsze lokomotywy przyjadą niedługo. Opcja wciąż na stole

Dwie pierwsze lokomotywy z kontraktu na ponad 60 pojazdów (wartego blisko 2,3 mld złotych) zgodnie z umową powinny trafić do PKP Intercity do 10 stycznia 2026 roku, a całość zamówienia ma zostać zrealizowana do 10 stycznia 2029 roku. Newag ustami swojego rzecznika potwierdza, że umowa jest realizowana zgodnie z harmonogramem.

Jak wspomniano na wstępie, PKP Intercity może jeszcze skorzystać z prawa opcji i zamówić kolejne 32 lokomotywy. Chęć skorzystania z tej możliwości sygnalizował już jakiś czas temu prezes przewoźnika, Janusz Malinowski. Jak na razie jednak Intercity nie podjęło jeszcze decyzji o skorzystaniu z opcji, na co, jak informuje Biuro Prasowe, przewoźnik ma czas do lipca przyszłego roku. Jeśli wozy z opcji zostaną zakupione, to Newag będzie musiał je dostarczyć wraz z resztą lokomotyw - a więc do początku stycznia 2029 roku. Wtedy PKP Intercity będą miały 110 Griffinów 200

Griffiny nie pociągną wagonów z prędkością 230 km/h

Przy okazji pytań o realizację umowy zapytaliśmy również PKP Intercity oraz producenta o to, czy obie strony rozważały możliwość podniesienia prędkości eksploatacyjnej lokomotyw na liniach kolejowych w Polsce - z 200 do 230 km/h (choć jak na razie nie ma w Polsce linii kolejowej, gdzie pociągi mogą rozwinąć taką prędkość). Przypomnijmy, że Griffin 200 na testach na CMK osiągnął prędkość 240 km/h.

Obaj rozmówcy przekazali nam jednak, że strony nie zakładają takich działań i nie prowadzą czynności w tym kierunku.

Docelowo za granicę tylko własnymi lokomotywami

Zdobycie przez Griffiny zagranicznych homologacji jest kluczowe dla PKP Intercity, gdyż najnowsze pojazdy Newagu miałyby stać się podstawą floty operującej za granicami Polski. Aktualnie przewoźnik dysponuje tylko 10 swoimi elektrowozami, które mogą kursować za granicę - to popularne Husarze, natomiast resztę pociągów międzynarodowych prowadzi tabor wynajmowany od różnych podmiotów.

Docelowo ma się to jednak zmienić, bowiem jak informuje Biuro Prasowe PKP Intercity, po dostawach 63 Griffinów i zdobyciu przez nie możliwości jazdy w Niemczech, Czechach, Słowacji, Austrii i Węgrzech, spółka będzie realizowała przewozy międzynarodowe własnym taborem i nie będzie podejmowała kolejnych działań w celu pozyskania taboru dwusystemowego. Przypomnijmy, że od grudnia oferta międzynarodowa PKP Intercity wzrośnie prawie o połowę - z 40 do 57 pociągów. 

Ponadto nowe Griffiny prowadzą też coraz więcej składów wagonowych z prędkością 200 km/h, co przydaje się przewoźnikowi zwłaszcza w trakcie wakacji, gdy może dzięki temu zestawiać 14-wagonowe zestawy takich ekspresów jak Jantar na Hel czy Posejdon do Kołobrzegu.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

NEWAG: Sami nie zaprojektujemy EZT na 300 km/h

Tabor i technika

NEWAG: Sami nie zaprojektujemy EZT na 300 km/h

Jakub Rösler 29 września 2025

Newag z dużym wzrostem przychodów i zysku netto

Biznes

Newag z dużym wzrostem przychodów i zysku netto

Mikołaj Kobryński 10 września 2025

Pomorze bierze kolejne Impulsy z Newagu. Może być ich 12

Tabor i technika

Pomorze bierze kolejne Impulsy z Newagu. Może być ich 12

Redakcja/inf. pras. 08 września 2025

Zobacz również:

Griffin 200 PKP Intercity w składzie TLK

Tabor i technika

Griffin 200 PKP Intercity w składzie TLK

Daniel Siwak 07 listopada 2024

Polski tabor na InnoTrans 2024 [zdjęcia]

Tabor i technika

Polski tabor na InnoTrans 2024 [zdjęcia]

Michał Szymajda 24 września 2024

Newag: Homologacja Griffinów 200 za granicą w 2026 roku

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

NEWAG: Sami nie zaprojektujemy EZT na 300 km/h

Tabor i technika

NEWAG: Sami nie zaprojektujemy EZT na 300 km/h

Jakub Rösler 29 września 2025

Newag z dużym wzrostem przychodów i zysku netto

Biznes

Newag z dużym wzrostem przychodów i zysku netto

Mikołaj Kobryński 10 września 2025

Pomorze bierze kolejne Impulsy z Newagu. Może być ich 12

Tabor i technika

Pomorze bierze kolejne Impulsy z Newagu. Może być ich 12

Redakcja/inf. pras. 08 września 2025

Zobacz również:

Griffin 200 PKP Intercity w składzie TLK

Tabor i technika

Griffin 200 PKP Intercity w składzie TLK

Daniel Siwak 07 listopada 2024

Polski tabor na InnoTrans 2024 [zdjęcia]

Tabor i technika

Polski tabor na InnoTrans 2024 [zdjęcia]

Michał Szymajda 24 września 2024

Newag: Homologacja Griffinów 200 za granicą w 2026 roku

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij