Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Newag pokazał 300 Impulsa. Dla SKM Trójmiasto

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
25-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
27-10-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Jedną z premier Newagu na tegorocznym TRAKO jest Impuls 2 generacji, oznaczony jako 58WE. Jest to jedna z 20 jednostek aglomeracyjnych, które województwo pomorskie zakupiło dla SKM Trójmiasto. Największą uwagę w nowych Impulsach przykuwają… schody wewnątrz pojazdów. Dlaczego się tam znalazły?

Kolejną targową premierą na tegorocznym TRAKO jest Impuls 2 dla Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. Prezentowany w Gdańsku pojazd jest jednocześnie trzechsetnym Impulsem wyprodukowanym przez NEWAG. Dwa takie pojazdy od kilkunastu dni służą już trójmiejskim pasażerom.

Jak mówi nam Bogdan Laciuga, szef projektu pojazdu 58WE dla SKM Trójmiasto, przewoźnik otrzymał już 4 takie pociągi (z których jeden jest prezentowany właśnie na TRAKO), a 4 kolejne mają dotrzeć do SKM do połowy grudnia bieżącego roku.

– Natomiast 12 pojazdów zamówionych w ramach opcji przewidziano do dostarczenia do czerwca 2026 roku. Cały harmonogram przebiega zgodnie z planem i nie ma zagrożeń dla jego realizacji – mówi przedstawiciel Newagu.

Opisywany Impuls jest jednym z 20, jakie dla SKM kupiło województwo pomorskie. Co zwraca uwagę w nowym pojeździe aglomeracyjnym? To, że bazuje on na pociągu regionalnym, stąd chociażby szeregowy układ siedzeń z podłokietnikami (!), czy stoliczki przy fotelach w układzie czterech siedzeń leżących naprzeciwko siebie (układ 2+2) oraz rozkładane stoliki na laptopy zamontowane na plecach poszczególnych foteli. Pojazd jest pełen także innych rozwiązań, których często próżno szukać nawet w pojazdach regionalnych, a co dopiero aglomeracyjnych – przykładem są gigantyczne platformy dla osób na wózkach, utrudniające dostęp do przestrzeni pasażerskiej (Koleje Mazowieckie czy Dolnośląskie używają znacznie mniejszych, kompaktowych konstrukcji).

Bogdan Laciuga, pytany o układ wnętrza, mówi, że jest to efekt zapisów przetargowych. – Układ foteli wynika bezpośrednio z zapisów OPZ. Aby spełnić wymagania dotyczące liczby miejsc siedzących, konieczne było zastosowanie tego rozwiązania. Analizowaliśmy różne warianty, ale żaden z nich nie pozwalał na osiągnięcie parametrów określonych w specyfikacji – odpowiada przedstawiciel firmy Newag.

Niestety największą bolączką aglomeracyjnych Impulsów są… stopnie wewnątrz pojazdów, które nie zapewniają jednolitej podłogi na całej długości EZT, lecz zmuszają podróżnych do pokonywania wysokości w kilku miejscach pojazdu. Bezpośrednio z niskiej podłogi są dostępne miejsca dla rowerzystów oraz dla osób poruszających się na wózkach.

Co zdecydowało o tym, że nowe Impulsy mają dwa schodki wewnątrz?


– To efekt zastosowanej konstrukcji. W tym pojeździe mamy układ klasyczny – zamiast wózków typu Jacobs zastosowano wózki tradycyjne. Z jednej strony pozwala to lepiej dopasować wysokość podłogi do peronów, z drugiej strony wymagało jej podniesienia w pewnych miejscach, aby zminimalizować różnice wysokości. Niestety, wiąże się to z koniecznością zastosowania dwóch stopni. To absolutne minimum, jakie było niezbędne przy tej konstrukcji. Warto dodać, że pojazd ma trzy pary drzwi w każdym członie. Jest to jednostka trójczłonowa, lecz dłuższa od standardowego Impulsa czteroczłonowego, a w sumie posiada aż 9 par drzwi. Taka liczba znacząco przyspiesza wymianę pasażerów, co ma duże znaczenie w godzinach szczytu – tłumaczy przedstawiciel Newagu.

Tak jak wspomniał Laciuga, opisywane Impulsy 58WE mogą zabrać na swój pokład 502 osoby, z czego 180 na miejscach siedzących.

Województwo jak na razie zakupiło 20 takich pociągów, natomiast samorząd prowadzi przetarg na maksymalnie 12 kolejnych jednostek aglomeracyjnych, gdzie jedyną ofertę złożył właśnie Newag. Jak mówił podczas prezentacji Zbigniew Konieczek, prezes Newagu, firma liczy na to, że województwo wkrótce zawrze umowę na te pociągi, co sprawi, że Newag dostarczy kolejne 2 lub nawet 12 Impulsów 58WE dla SKM.

Jak na razie dwie eksploatowane jednostki jeżdżą bez większych problemów, a Newag monitoruje ich użytkowanie wraz z SKM Trójmiasto. – To pierwsze pojazdy tej serii dopuszczone do ruchu, dlatego są szczególnie uważnie monitorowane. Sprawdzamy je zarówno pod kątem technicznym, jak i eksploatacyjnym, we współpracy z SKM. Na ten moment nie odnotowaliśmy żadnych krytycznych uwag czy problemów. Pojazdy funkcjonują zgodnie z oczekiwaniami, a my cały czas trzymamy rękę na pulsie – kończy Bogdan Laciuga.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wybrano wykonawców Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6!

Infrastruktura

Wybrano wykonawców Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6!

Damian Kelman 27 października 2025

PKP Intercity z umową na PFU zaplecza dla piętrowych EZT [FILM]

Tabor i technika

19WE odstawione. W oczekiwaniu na naprawę główną…

Tabor i technika

19WE odstawione. W oczekiwaniu na naprawę główną…

Mikołaj Kobryński 27 października 2025

Zobacz również:

Konieczek, Newag: Dostarczyliśmy przewoźnikom już 300 Impulsów

Tabor i technika

Konieczek, Newag: Dostarczyliśmy przewoźnikom już 300 Impulsów

Redakcja 03 października 2025

NEWAG: Sami nie zaprojektujemy EZT na 300 km/h

Tabor i technika

NEWAG: Sami nie zaprojektujemy EZT na 300 km/h

Jakub Rösler 29 września 2025

Newag: Ponad 10 mld złotych w portfelu zamówień

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Wybrano wykonawców Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6!

Infrastruktura

Wybrano wykonawców Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6!

Damian Kelman 27 października 2025

PKP Intercity z umową na PFU zaplecza dla piętrowych EZT [FILM]

Tabor i technika

19WE odstawione. W oczekiwaniu na naprawę główną…

Tabor i technika

19WE odstawione. W oczekiwaniu na naprawę główną…

Mikołaj Kobryński 27 października 2025

Zobacz również:

Konieczek, Newag: Dostarczyliśmy przewoźnikom już 300 Impulsów

Tabor i technika

Konieczek, Newag: Dostarczyliśmy przewoźnikom już 300 Impulsów

Redakcja 03 października 2025

NEWAG: Sami nie zaprojektujemy EZT na 300 km/h

Tabor i technika

NEWAG: Sami nie zaprojektujemy EZT na 300 km/h

Jakub Rösler 29 września 2025

Newag: Ponad 10 mld złotych w portfelu zamówień

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij