Jedną z premier Newagu na tegorocznym TRAKO jest Impuls 2 generacji, oznaczony jako 58WE. Jest to jedna z 20 jednostek aglomeracyjnych, które województwo pomorskie zakupiło dla SKM Trójmiasto. Największą uwagę w nowych Impulsach przykuwają… schody wewnątrz pojazdów. Dlaczego się tam znalazły?
Kolejną targową premierą na togorocznym TRAKO jest Impuls 2 dla Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. Prezentowany w Gdańsku pojazd jest jednocześnie trzechsetnym Impulsem wyprodukowanym przez NEWAG. Dwa takie
pojazdy od kilkunastu dni służą już trójmiejskim pasażerom.
Jak mówi nam Bogdan Laciuga, szef projektu pojazdu 58WE dla SKM Trójmiasto, przewoźnik otrzymał już 4 takie pociągi (z których jeden jest prezentowany właśnie na TRAKO), a 4 kolejne mają dotrzeć do SKM do połowy grudnia bieżącego roku.
– Natomiast 12 pojazdów zamówionych w ramach opcji przewidziano do dostarczenia do czerwca 2026 roku. Cały harmonogram przebiega zgodnie z planem i nie ma zagrożeń dla jego realizacji – mówi przedstawiciel Newagu.
Opisywany Impuls jest jednym z 20, jakie dla SKM kupiło województwo pomorskie. Co zwraca uwagę w nowym pojeździe aglomeracyjnym? To, że bazuje on na pociągu regionalnym, stąd chociażby szeregowy układ siedzeń z podłokietnikami(!), czy stoliczki przy fotelach w układzie czterech siedzeń leżących naprzeciwko siebie (układ 2+2) oraz rozkładane stoliki zamontowane na plecach poszczególnych foteli.
Bogdan Laciuga pytany o układ wnętrza mówi, że jest to efekt zapisów przetargowych. – Układ foteli wynika bezpośrednio z zapisów OPZ. Aby spełnić wymagania dotyczące liczby miejsc siedzących, konieczne było zastosowanie tego rozwiązania. Analizowaliśmy różne warianty, ale żaden z nich nie pozwalał na osiągnięcie parametrów określonych w specyfikacji – odpowiada przedstawiciel firmy Newag.
Niestety największą bolączką aglomeracyjnych Impulsów są… stopnie wewnątrz pojazdów, które nie zapewniają jednolitej podłogi na całej długości EZT, lecz zmuszają podróżnych do pokonywania wysokości w kilku miejscach pojazdu. Bezpośrednio z niskiej podłogi są dostępne miejsca dla rowerzystów oraz dla osób poruszających się na wózkach.
Co zdecydowało o tym, że nowe Impulsy mają dwa schodki wewnątrz?
– To efekt zastosowanej konstrukcji. W tym pojeździe mamy układ klasyczny – zamiast wózków typu Jacobs zastosowano wózki tradycyjne. Z jednej strony pozwala to lepiej dopasować wysokość podłogi do peronów, z drugiej strony wymagało jej podniesienia w pewnych miejscach, aby zminimalizować różnice wysokości. Niestety, wiąże się to z koniecznością zastosowania dwóch stopni. To absolutne minimum, jakie było niezbędne przy tej konstrukcji. Warto dodać, że pojazd ma trzy pary drzwi w każdym członie. Jest to jednostka trójczłonowa, dłuższa od standardowego Impulsa czteroczłonowego, a w sumie posiada aż 18 par drzwi. Taka liczba znacząco przyspiesza wymianę pasażerów, co ma duże znaczenie w godzinach szczytu – tłumaczy przedstawiciel Newagu.
Tak jak wspomniał Laciuga, opisywane Impulsy 58WE są 3-członowe i mogą zabrać na swój pokład 502 osoby, z czego 180 na miejscach siedzących.
Województwo jak na razie zakupiło 20 takich pociągów, natomiast samorząd prowadzi
przetarg na maksymalnie 12 kolejnych jednostek aglomeracyjnych, gdzie jedyną ofertę złożył właśnie Newag. Jak mówił podczas prezentacji Zbigniew Konieczek, prezes Newagu, firma liczy na to, że województwo wkrótce zawrze umowę na te pociągi, co sprawi, że Newag dostarczy kolejne 2 lub nawet 12 Impulsów 58WE dla SKM.
Jak na razie dwie eksploatowane jednostki jeżdżą bez większych problemów, a Newag monitoruje ich użytkowanie wraz z SKM Trójmiasto.
– To pierwsze pojazdy tej serii dopuszczone do ruchu, dlatego są szczególnie uważnie monitorowane. Sprawdzamy je zarówno pod kątem technicznym, jak i eksploatacyjnym, we współpracy z SKM. Na ten moment nie odnotowaliśmy żadnych krytycznych uwag czy problemów. Pojazdy funkcjonują zgodnie z oczekiwaniami, a my cały czas trzymamy rękę na pulsie – kończy Bogdan Laciuga.