Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Pojechaliśmy nowymi Flirtami PKP Intercity. Czym się różnią od poprzednich?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
30-10-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek-kolejowy.pl

Podziel się ze znajomymi:

Z prawie rocznym opóźnieniem względem pierwotnych planów PKP Intercity wysłało swoje nowe Flirty na trasy. Mieliśmy okazję wybrać się w podróż nowym ED160 w pierwszym dniu jego kursowania. Na razie w ruchu są dwie jednostki.

Warto zaznaczyć, że PKP Intercity od grudnia 2015 roku eksploatuje już 20 podobnych Flirtów, o takim samym oznaczeniu – ED160. Nowe zespoły trakcyjne różnią się jednak trochę od dostarczonych 7 lat temu.
Najważniejszą zmianą z punktu widzenia maszynisty jest system bezpieczeństwa Guardia, który obsługuje zarówno ETCS/ERTMS jak i SHP. Do tego potrafi się płynnie między nimi przełączać. O zaletach tego rozwiązania piszemy tutaj. Skupmy się jednak na różnicach w przestrzeni pasażerskiej.

Nowe Flirty dostały inne fotele i inny system informacji pasażerskiej. Jeśli chodzi o fotele- znamy je już ze zmodernizowanych zespołów trakcyjnych ED74 oraz z nowych wagonów Cegielskiego. O ile fotele w klasie 1 są przyzwoite, to te w drugiej klasie ustępują już komfortowi tym, które zamontowano we Flirtach pierwszej serii. Po doświadczeniach z długą podróżą w nowych wagonach Cegielskiego wiemy, że nie najlepiej sprawdzają się one w takiej roli, a nowe Flirty zaplanowano na takie trasy jak np. Olsztyn – Kraków. W naszej opinii są nieco twarde i zbyt ciasne.

System informacji pasażerskiej w najnowszych ED160 jest analogiczny do tego, który jest już w nowych i zmodernizowanych wagonach. To zmiana na plus, bo SIP we Flirtach pierwszej serii jest mało czytelny. Niestety ten system na wieczornym kursie z Olsztyna do Krakowa po prostu nie działał.

Spore zmiany zaszły w przestrzeni dla rowerów. To już trzecia wersja jej zabudowy (we Flirtach pierwszej serii pierwotna przestrzeń została zmieniona). Tym razem stojaki umieszczono bliżej ściany (nie ma tu okna), rowery nadal trzeba jednak umieszczać wieszając je na hakach. Jeśli rowerów się nie przewozi, można rozłożyć tu półki na bagaż.

Inny jest przedział barowy. Zamiast ośmiu miejsc siedzących jest tylko sześć foteli, ale za to przy jednej ze ścian zorganizowano miejsce do konsumpcji na stojąco. To nienajgorszy pomysł, zważywszy na to jak niewielka jest to przestrzeń.

Nieco inaczej wygląda część pociągu, którą przeznaczono dla osób z niepełnosprawnościami. Inne są też windy dla wózków inwalidzkich. Czy nowe rozwiązanie się sprawdzi? Czas pokaże.

1 klasa, poza mniejszą liczbą foteli (ustawiono je głównie naprzeciw siebie), oferuje też wykładzinę, która jeszcze lepiej wygłusza przestrzeń i tak już bardzo cichego Flirta.

Zarówno w 1 jak i w 2 klasie pociągu nad fotelami umieszczono lampki do czytania (nieco inne niż w poprzedniej serii), są też elektroniczne wyświetlacze wskazujące zajętość miejsc na poszczególnych odcinkach (nie działały). W ostatnim wagonie 2 klasy jest też strefa ciszy, ale nie została ona w żaden sposób oznaczona. Rzecz bardzo ważna – w pojeździe działa wifi. Ten istotny element jest problemem we Flirtach z 2015 roku, a PKP Intercity od szeregu miesięcy nie potrafi uporać się z tak błahym problemem, jakim jest powrót sygnału zarówno do ED160 jaki ED161 (Dart).
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wodór, baterie, elektryfikacja. Jak zastąpić pociągi spalinowe?

Tabor i technika

Wodór, baterie, elektryfikacja. Jak zastąpić pociągi spalinowe?

Kasper Fiszer 08 czerwca 2025

Stadler dostarczy nowe KISSy dla Słowacji

Tabor i technika

Stadler dostarczy nowe KISSy dla Słowacji

Roman Czubiński 02 maja 2025

Świerkot (Stadler): Polska KDP powinna być na 250 km/h

Infrastruktura

Świerkot (Stadler): Polska KDP powinna być na 250 km/h

Łukasz Malinowski 04 kwietnia 2025

Szwajcaria: Najszybszy pojazd kolei zębatej na świecie

Innowacje

Stadler dostarcza Saphiry II Aargau Verkehr

Tabor i technika

Stadler dostarcza Saphiry II Aargau Verkehr

Roman Czubiński 16 marca 2025

Zobacz również:

Wodór, baterie, elektryfikacja. Jak zastąpić pociągi spalinowe?

Tabor i technika

Wodór, baterie, elektryfikacja. Jak zastąpić pociągi spalinowe?

Kasper Fiszer 08 czerwca 2025

Stadler dostarczy nowe KISSy dla Słowacji

Tabor i technika

Stadler dostarczy nowe KISSy dla Słowacji

Roman Czubiński 02 maja 2025

Świerkot (Stadler): Polska KDP powinna być na 250 km/h

Infrastruktura

Świerkot (Stadler): Polska KDP powinna być na 250 km/h

Łukasz Malinowski 04 kwietnia 2025

Szwajcaria: Najszybszy pojazd kolei zębatej na świecie

Innowacje

Stadler dostarcza Saphiry II Aargau Verkehr

Tabor i technika

Stadler dostarcza Saphiry II Aargau Verkehr

Roman Czubiński 16 marca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij