NUMER 03/2022
NUMER 03/2022
Temat numeru:
Wojna w Ukrainie
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

PB: Realizacja KPK zahamowała, PLK wykonała tylko 2/3 planu na 2020 rok

| Jakub Madrjas 22.02.2021 5k

PB: Realizacja KPK zahamowała, PLK wykonała tylko 2/3 planu na 2020 rok
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Z wewnętrznych danych PKP PLK, do których dotarł „Puls Biznesu”, wynika, że plan na 2020 r. udało się zrealizować w zaledwie około 67 proc. Według tych danych, Krajowy Program Kolejowy jest zrealizowany nie w 90 proc., jak twierdzi spółka, a w mniej niż połowie.
Dzisiejszy “Puls Biznesu” przypomina posiedzenie sejmowej Komisji Infrastruktury z września 2020 roku, na której Ministerstwo Infrastruktury określiło zaawansowanie Krajowego Programu Kolejowego na 87 procent; potwierdzono też plan inwestycyjny na 2020 rok przewidujący nakłady na poziomie 15,5 mld zł. Gazeta zestawia te informacje z aktualnymi dokumentami wewnętrznymi spółki – tabelami statusowymi. Według nich, faktycznie rozdysponowano jedynie około 2/3, czyli 10,42 mld zł. Rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec, skomentował, w gazecie, że “określenie wykonania planu na 2020 r. możliwe będzie po zamknięciu księgowań i przyjęciu sprawozdania przez biegłego rewidenta”. – Mimo trudnej sytuacji związanej z pandemią jest ono najwyższe w historii inwestycji. Realizacja planu na 2020 r. przekroczyła rekordową kwotę 10 mld zł – dodał rzecznik.

Plany roczne nie są realizowane

Jak przypomina “Puls Biznesu”, plany roczne nie są realizowane przez PKP PLK po raz kolejny – Jak czytamy, w 2016 roku zrelizowano inwestycje warte 5,18 mld zł przy pierwotnym planie na poziomie 7,01 mld (70 proc.), a w kolejnych latach było to odpowiednio 88 proc., 76 proc., 64 proc. i 67 proc. Zdaniem PB, “systematyczne niewykonywanie rocznych planów powoduje, że inwestycje realizowane w ramach KPK są znacząco opóźnione”; nie wiadomo jednak dokładnie w jakim stopniu, bo jak pisze gazeta, rzecznik spółki nie odpowiada wprost na pytania o opóźnienia, przekazując, że „zmiany terminu zakończenia” dotyczą około 30 proc. projektów, a średnie opóźnienia wynoszą kilka miesięcy. – Taka odpowiedź może oznaczać, że wymienione 30 proc. nie obejmuje tych projektów, które są już opóźnione, ale jeszcze formalnie nie zmieniono terminu ich zakończenia – analizuje gazeta.

W artykule rzecznik PKP PLK zauważa, że w przypadku niektórych kontraktów korekta terminów wynika z rozszerzenia zakresu projektów i czynników niezależnych od spółki, takich jak niedostateczny potencjał niektórych firm wykonawczych i przedłużone postępowania przetargowe. Warto sprawdzić konkretne przykłady opóźnionych inwestycji, o których pisał portal “Rynku Kolejowego” – tylko w ostatnim miesiącu były to m.in. kontrakty na liniach E20 (Sochaczew – Swarzędz i LCS Terespol), 207, 285, czy łącznicy 582.

Środki unijne zagrożone?

W drugim dzisiejszym artykule Puls Biznesu ujawnił stanowisko Centrum Unijnych Projektów Transportowych w sprawie projektów kolejowych. CUPT twierdzi, że ryzyko utraty unijnego dofinansowania jest wysokie, bardzo wysokie albo krytyczne w aż 53 z 76 największych inwestycji.

Dziewięć projektów o ryzyku krytycznym według CUPT ma łącznie wartość ponad 16,6 mld zł. To: prace na Magistrali Węglowej, (4,21 mld zł), E59 Poznań – Szczecin (2,74 mld zł), budowa systemu ERTMS/GSM-R (2,29 mld zł), modernizacja E20 Warszawa – Poznań (2,19 mld zł), prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia (2,06 mld zł), ciąg linii nr 97, 98, 99 do Zakopanego (1,3 mld zł), linia nr 8 Warka – Radom (772 mln zł), linia nr 8 Warszawa – Lublin (554 mln zł) oraz alternatywny ciąg Bydgoszcz – Trójmiasto (537 mln zł).

W przypadku wewnętrznych analiz PKP PLK, do których również dotarła gazeta, analogicznie oceniono mniej, bo 27 projektów (w tym dwa z ryzykiem krytycznym, ale o wartości aż 5 mld złotych). PKP PLK oficjalnie twierdzi, że żadne środki unijne nie przepadną, ale “PB” przypomina, że podobne zapewnienia były również podczas realizacji inwestycji z Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych, a środki wówczas ostatecznie zostały niewykorzystane.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2022
NUMER 03/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy numer "Rynku Kolejowego". Tematem głównym miesięcznika po raz pierwszy jest bowiem wojna. Nie mogło być jednak inaczej, skoro ta tragiczna sytuacja wpływa nie tylko na naszych sąsiadów, ale i na nas, na tak wiele sposobów. W numerze podsumowaliśmy zarówno działania podejmowane przez polskie koleje, w tym przewóz uchodźców i pomocy, jak i niesamowitą odwagę i poświęcenie kolejarzy Ukrzaliznyci. Wiele uwagi poświęcamy też wpływowi wojny na logistykę i gospodarkę. W pozostałej części numeru szczególnie polecamy naszą rozmowę z prezesem PKP PLK i materiały o programie Kolej Plus.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5