NUMER 10/2020
NUMER 10/2020
Temat numeru:
Kolej Plus
szukaj
Śledź nas:

Czy PLK zrealizuje plan inwestycyjny na 2020 rok?

| Jakub Madrjas 17.09.2020 47

Czy PLK zrealizuje plan inwestycyjny na 2020 rok?
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Wiceminister Andrzej Bittel i prezes PKP PLK Ireneusz Merchel przedstawili na posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury sprawozdanie z realizacji Krajowego Programu Kolejowego.
Posiedzenie komisji rozpoczął sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel, przedstawiając sprawozdanie z realizacji KPK na koniec sierpnia 2020 roku. – Zafakturowane nakłady to 31 mld zł, a uwzględniając refundację – 33,6 mld zł. Stanowi to 45% całego Krajowego Programu Kolejowego – wyliczał Bittel. Jak dodał, za te pieniądze zmodernizowano lub wybudowano 4,5 tys. km torów, 1667 przejazdów, 419 wiaduktów, 441 mostów oraz 777 peronów.

Jak poinformował Bittel, zaawansowanie realizacji KPK jako inwestycji zakończonych i na różnym, nawet początkowym etapie realizacji wynosi 65,6 mld zł, stanowi 87% całego programu. W projektowaniu są inwestycje o wartości 2,5 mld, a w przetargach – warte 5 mld zł. W 2020 roku PKP PLK zawarła umowy warte 8 mld zł (na przykład na odcinku E75 Czyżew – Białystok, na linii E59, czy przy modernizacji Warszawy Zachodniej). Do końca roku inwestor planuje podpisać umowy warte kolejne 5 mld zł (w tym na LOT A Magistrali Węglowej, modernizację linii nr 182 na lotnisko Pyrzowice, linię nr 38 Ełk – Korsze oraz PKM Rzeszów).
 
W tym roku ogłoszono przetargi na kwotę 3,6 mld zł, a planowane do ogłoszenia postępowania mają szacunkową wartość 2,4 mld złotych w tym – co ciekawe – na modernizację samej stacji Ełk, bez odcinka Ełk – Białystok.

Na prezentacji pokazano plan inwestycyjny PKP PLK na ten rok, o wysokości – zgodnie z Krajowym Programem Kolejowym - 15,5 miliarda złotych. Jednocześnie wykonanie na koniec sierpnia wyniosło ponad 4 miliardy złotych. Czy plan uda się zatem zrealizować? – Plan na ten rok jest bardzo ambitny, a ja nie boję się ambitnych przedsięwzięć. Zakładamy że po raz pierwszy w historii przekroczymy 10 mld złotych wydanych na inwestycje – poinformował prezes PKP PLK. Warto przypomnieć, że przekroczenie progu 10 miliardów ogłoszono już w 2018 roku, jednak ostatecznie wyliczenia te zakwestionował biegły rewident.
 
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44772)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (44772)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2020
NUMER 10/2020
W najnowszym raporcie naszą uwagę kierujemy w stronę rządowego programu Kolej Plus. Mimo obaw, samorządy z całej Polski złożyły prawie 100 wniosków, pokazując, że cały czas rośnie świadomość znaczenia kolei lokalnej. W tekście autorstwa Jakuba Madrjasa warto przyjrzeć się mapie, która znakomicie prezentuje projekty zgłoszone do wspomnianego programu na tle projektów WPIK i KPK. Były prezes Kolei Śląskich, a obecnie wiceprezes Stowarzyszenia Kolej na Śląsk, Wojciech Dinges, podkreśla znaczenie Kolei Plus dla kolejowych inwestycji.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają liczni rozmówcy, a wśród nich: Artur Fryczkowski, prezes Alstom Konstal; Bogusław Kowalski, prezes Olkolu; Mariusz Matejczyk, dyrektor zarządzający polskim oddziałem HARTING; Wiesław Nowak, prezes ZUE; były i obecny prezes Wytwórni Podkładów Strunobetonowych oraz Maciej Szłapczyński z Autocomp Management.

Nie mniej interesujące są również teksty dot. tramwajów w Szczecinie i Łodzi, czy artykuły autorstwa Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – Ignacego Góry.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w bardzo ciekawy temat turystyki kolejowej sprzed 100 lat.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5