NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Kolejny przetarg na przełożenie torów na linii 207. Czy uda się ją ożywić w 2021 roku?

| Michał Szymajda 10.02.2021 6,4k

Kolejny przetarg na przełożenie torów na linii 207. Czy uda się ją ożywić w 2021 roku?
Zdjęcie ilustracyjneFot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
PKP PLK odrzuciła jedyną ofertę w przetargu na przebudowę układu geometrycznego linii 207 na 500-metrowym odcinku między Sadlinkami a Kwidzynem. Rozpisany został kolejny przetarg, ale trzeba sobie zadać pytanie o to, czy po całej linii pociągi pojadą w końcu 2021 roku. Jej modernizacja i tak ma ogromne opóźnienie.
PKP Polskie Linie Kolejowe wyjaśniają konieczność dokonania zmiany układu geometrycznego torów w obrębie likwidowanego przystanku osobowego Białki, na szlaku Sadlinki – Kwidzyn, w taki sposób:

„Lokalizacja tego odcinka występuje w bardzo niekorzystnym miejscu – na dwóch odwrotnie skierowanych łukach, w środku szlaku i na początku wzniesienia 12‰ w kierunku stacji Kwidzyn. Pozostawienie tego miejsca ze zmniejszoną prędkością, w przypadku pociągów poruszających się w kierunku stacji Kwidzyn, z uwagi na profil linii, uniemożliwi jej zwiększenie także po jego minięciu. W praktyce oznacza to, że założone ograniczenie prędkości dla pociągów jadących w kierunku stacji Kwidzyn, zamiast występować na odcinku ok 600 m, będzie funkcjonowało aż do samej stacji Kwidzyn, tj. na długości 5,8 km”.

Polskie Linie Kolejowe dodają ponadto, że przebudowa pozwoli uzyskać warunki skrzyżowania toru z drogą wojewódzką nr 532 w km 90,125 zgodnych z aktualnym rozporządzeniem w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie.

Konieczne liczne działania administracyjne

Dlaczego to zadanie niełatwe? Ponieważ jego realizacja wiąże się z koniecznością wykupu gruntów oraz uzyskania opinii od gestorów sieci, decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej (wniosek został już złożony), podziału geodezyjnego wraz z wykupem działek oraz pozwolenia na budowę. Przypomnijmy, że konieczność uzyskania podobnych dokumentów w wypadku budowy dla innej inwestycji prowadzonej przez PKP PLK, krótkiej 3-kilometrowej łącznicy Czarnca – Włoszczowa Północ, obecnie opóźnia inwestycję o dwa lata. 

Tymczasem PKP Polskie Linie Kolejowe unieważniły pierwszy przetarg na przebudowę linii na 500-metrowym odcinku. Jedyny oferent, PPM-T, będące spółką zależną PKP PLK, zadeklarował wykonanie prac na wspomnianym odcinku za 13 mln zł. brutto. To znacznie przekracza możliwości PLK, które na przeniesienie linii mogę przeznaczyć zaledwie 4,8 mln zł brutto. W tej sytuacji przetarg został unieważniony a zarządca 4 lutego ogłosił już nowy. Termin składania ofert upłynie 19 lutego.

Otwarcie linii 207 w 2021 roku pod znakiem zapytania

Rodzi to pytanie o to, czy całą linię, zgodnie z obietnicami PKP PLK uda się otworzyć z końcem roku (otwarcie odcinka Malbork – Kwidzyn planowane jest wcześniej – na czerwiec 2021).

– Harmonogram prac na odcinku 90,020-90,570 km zakłada ich zakończenie w tym roku. Taki sam jest deklarowany przez wykonawcę termin wznowienia ruchu pociągów na odcinku Kwidzyn - granica województwa – napisał krótko Przemysła Zieliński z PKP Polskich Linii Kolejowych. Tymczasem wciąż nie rozpoczęły się prace nad likwidacją osuwiska na linii 207 pod Kwidzynem.

Przypomnijmy, że otwarcie linii dla ruchu miało pierwotnie nastąpić w grudniu 2018 roku, a koniec wszystkich prac w październiku 2019 roku. Oznacza to, że opóźnienie otwarcia linii wynosi opóźni się o co najmniej 30 miesięcy dla odcinka Malbork-Kwidzyn i 36 miesięcy dla reszty linii. Więcej na ten temat piszemy tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5