NUMER 03/2023
NUMER 03/2023
Temat numeru:
Kolej na Mazowszu
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Newag: Środki z KPO mogliśmy mieć już dawno

| Roman Czubiński 14.02.2023 5k

Newag: Środki z KPO mogliśmy mieć już dawno
Fot. Newag (zdjęcie ilustracyjne)
Jak najszybsze odblokowanie Krajowego Planu Odbudowy to obowiązek rządzących. Tylko w ten sposób można zapewnić dopływ nowych zamówień na tabor, koniecznych dla producentów – mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym prezes Newagu Zbigniew Konieczek. Jak dodaje, wyjątkowo niska cena zaproponowana przez FPS w przetargu Polregio budzi poważne wątpliwości.
Roman Czubiński, Rynek Kolejowy: Jaki wpływ ma na kondycję Newagu brak funduszy wchodzących w skład KPO?

Zbigniew Konieczek, prezes Newagu:
Na rynku nie ma obecnie praktycznie żadnych przetargów taborowych. Realizujemy kontrakty zawarte w latach 2020 i 2021.

W jaki sposób sytuacja może się rozwinąć?

Bardzo trudno to przewidzieć – tym bardziej, że nie mamy na to żadnego wpływu. Pewne jest to, że powinniśmy już od dawna korzystać ze środków unijnych z KPO. Nie wnikam w powody, dla których nie są one dostępne. Mam tylko nadzieję, że to się zmieni.

Innym dużym problemem jest waloryzacja kontraktów zawartych kilka lat temu. Czy dotyczą one również Newagu?

Nasza firma nie ma takich kontraktów. Wszystkie zamówienia zrealizowaliśmy w terminie i w zakładanym budżecie.

Jakie nowości – po hybrydowym zespole trakcyjnym z superkondensatorami – zamierza wprowadzić na rynek Newag?

Czekamy na zezwolenie Europejskiej Agencji Kolejowej dla naszej dwusystemowej lokomotywy z rodziny Dragon. Spodziewamy się otrzymać je z początkiem lutego. Jesteśmy też w trakcie produkcji lokomotywy wielosystemowej, a także – w konsorcjum z Pesą – przygotowujemy dokumentację piętrowych zespołów Push-Pull dla PKP IC  [rozmawialiśmy przed otwarciem ofert – przyp. RK].

Sama jednostka z superkondensatorami – EN63H – została homologowana i dostarczona do klienta. Obecnie zbieramy tylko dane z eksploatacji z pasażerami. Jak dotąd wyniki są bardzo zadowalające. Proces gromadzenia danych musi jednak trochę potrwać – trudno zebrać odpowiednią ich liczbę w ciągu miesiąca.

W przetargu na 200 EZT dla Polregio oferty cenowe poszczególnych producentów znacząco się różnią. W jaki sposób Newag zamierza na etapie aukcji elektronicznych zniwelować różnicę w cenie w stosunku do FPS?

Nie znam powodu, dla którego cena FPS jest tak niska (7,1 mld zł wobec 9,94-10,8 mld zł – przyp. red.). Trzeba się zastanowić, kto był bliżej prawdy: trzech potencjalnych wykonawców, których ceny są mniej więcej porównywalne – czy czwarty, którego cena mocno odstaje od nich w dół?
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Nowy Sącz (231)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Nowy Sącz (231)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2023
NUMER 03/2023
W numerze 3/2023 naszego Miesięcznika przyjrzeliśmy się temu, dlaczego rekordy kolei pasażerskiej nie stały się udziałem Mazowsza. Dużo uwagi poświęcamy też udanym działaniom Kolei Małopolskich. Oprócz tego jak zwykle wiele ciekawych rozmów i ważnych tematów - jak inwestycje wojskowe i logistyka wojenna. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5