Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Maszynista skazany za katastrofę w Babach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-10-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/TVN24

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Maszynista skazany za katastrofę w Babach
Sąd okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim skazał maszynistę Tomasza G. na 3 lata i 3 miesiące więzienia. Orzekł również wobec niego 4-letni zakaz prowadzenia pojazdów w ruchu kolejowym i nakazał zapłatę 20 tys. złotych kosztów sądowych. 

Tomasz G. podczas procesu podkreślał, że jest niewinny. Podkreślał, a wskazania semafora nie informowały o ograniczeniach, więc - według jego wersji - przez stację Baby mógł przejechać z maksymalną prędkością.

Jak relacjonuje TVN24, sąd uznał że teza o niesprawnej sygnalizacji nie została potwierdzona dowodami, dlatego winą można obarczyć wyłącznie maszynistę.  - Jeżeli maszynista nie zauważył wyświetlanej sygnalizacji, to miał obowiązek zatrzymać pociąg. Stało się jednak inaczej - mówił sędzia. I dodał, że inne przejeżdżające tego dnia pociągi stosowały się do zaleceń sygnalizacji. Jak podkreślał sędzia, żaden ze świadków nie informował o tym, żeby na sygnalizatorze podawane były błędne wskazania.

Katastrofa sprzed trzech lat

Do wypadku doszło w dniu 12 sierpnia 2011 r. o godz. 16.15 w stacji Baby w torze nr 1 w km 128,615 linii 001 Warszawa – Katowice. Wskutek wykolejenia pociągu osobowego jedna osoba poniosła śmierć na miejscu, druga zmarła w szpitalu w wyniku odniesionych obrażeń, a kilkadziesiąt osób zostało rannych. Dopiero rok temu prokuratura zmieniła zarzuty dla maszynisty z umyślnego na nieumyślne stworzenie katastrofy w ruchu kolejowym.. Proces sądowy rzpoczął się dopiero w marcu 2014 roku

- Niezastosowanie do wskazań semafora i jazda z prędkością 113,1 km/h na kierunek zwrotny po rozjazdach nr 101 i 102 przy dopuszczalnej prędkości jazdy dla tego kierunku do 40 km/h były bezpośrednią przyczyną katastrofy kolejowej, do której doszło niemal równo rok temu w miejscowości Baby - wynika ze sporządzonego przed dwoma laty raportu Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych.

Nie było zastępczego rozkładu

PKBWK wskazała cztery przyczyny pośrednie. Śledczy komisji stwierdzili, że maszynista niedostatecznie obserwował semafory i był niedostastecznie skoncentrowany. Ponadto, prowadził bez okularów korekcyjnych, pomimo zaleceń lekarza okulisty. 

Przedstawiciele komisji uznali także za jedną z pośrednich przyczyn wypadku było niewyposażenie maszynisty przez Zakład Południowy PKP Intercity w zastępczy rozkład jazdy pociągu nr 14101 w związku z zamknięciem toru nr 1 na szlaku Rokiciny - Baby, który uwzględniał zmienione czasy przejazdu na tym odcinku.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódzkie: Trzy dworce do remontu. Ale w jakim zakresie?

Infrastruktura

Łódzkie: Trzy dworce do remontu. Ale w jakim zakresie?

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 16 października 2015

Katastrofa w Babach: Zmiana zarzutów dla maszynisty

Warte uwagi

Rozpoczął się proces maszynisty pociągu wykolejonego w Babach

Prawo i polityka

Kara pieniężna dla PLK za stację Baby

Biznes

Kara pieniężna dla PLK za stację Baby

jm, Rynek Kolejowy 19 lutego 2015

Sąd oddalił apelację od wyroku ws. katastrofy w Babach

Kadry

Zobacz również:

Łódzkie: Trzy dworce do remontu. Ale w jakim zakresie?

Infrastruktura

Łódzkie: Trzy dworce do remontu. Ale w jakim zakresie?

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 16 października 2015

Katastrofa w Babach: Zmiana zarzutów dla maszynisty

Warte uwagi

Rozpoczął się proces maszynisty pociągu wykolejonego w Babach

Prawo i polityka

Kara pieniężna dla PLK za stację Baby

Biznes

Kara pieniężna dla PLK za stację Baby

jm, Rynek Kolejowy 19 lutego 2015

Sąd oddalił apelację od wyroku ws. katastrofy w Babach

Kadry

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5