Partnerzy serwisu:
Prawo

Rozpoczął się proces maszynisty pociągu wykolejonego w Babach

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
04-03-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TVN24/Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO
Rozpoczął się proces maszynisty pociągu wykolejonego w Babach
W Piotrkowie Trybunalskim rozpoczął się proces Tomasza G., maszynisty pociągu, który wykoleił się w Babach w sierpniu 2011 roku. Za nieumyślnie spowodowanie katastrofy w ruchu kolejowym grozi do 8 lat za więzienia. Na miejscu zginęła jedna osoba, kolejna zmarła kilka tygodni później w szpitalu. Poszkodowanych zostało łącznie 162 pasażerów.

Jak donosi TVN24 Piotr G., 44-letni maszynista odpowiada z wolnej stopy. We wtorek stawił się w piotrkowskim sądzie. Prokuratura oskarżyła go o nieumyślne spowodowanie katastrofy w ruchu kolejowym.

- Maszynista niedostatecznie obserwował wskazania semaforów. Do katastrofy doszło, bo pociąg jechał za szybko. W miejscu, gdzie dozwolona jest prędkość do 40 km na godzinę, pociąg jechał 113 km/h - mówił na łamach tvn24.pl Witold Błaszczyk z piotrkowskiej prokuratury, który dodaje, że w ten sposób maszynista stworzył zagrożenie dla zdrowia i życia nie mniej niż 250 pasażerów składu, którym kierował.

Dodatkowo, maszynista jest też oskarżony o nieumyślne spowodowanie strat w wysokości 635 tysięcy złotych na szkodę PKP Intercity oraz ponad miliona złotych na szkodę PKP PLK. Maszyniście grozi do 8 lat więzienia. Mężczyzna w czasie śledztwa nie przyznawał się do winy.

"Coś semafora chyba nie przyuważyłem"

Do wypadku doszło w dniu 12 sierpnia 2011 r. o godz. 16.15 w stacji Baby w torze nr 1 w km 128,615 linii 001 Warszawa – Katowice. Wskutek wykolejenia pociągu osobowego jedna osoba poniosła śmierć na miejscu, druga zmarła w szpitalu w wyniku odniesionych obrażeń, a kilkadziesiąt osób zostało rannych.

- Niezastosowanie do wskazań semafora i jazda z prędkością 113,1 km/h na kierunek zwrotny po rozjazdach nr 101 i 102 przy dopuszczalnej prędkości jazdy dla tego kierunku do 40 km/h były bezpośrednią przyczyną katastrofy kolejowej, do której doszło niemal równo rok temu w miejscowości Baby - wynika z raportu Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych.

Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych wskazała szereg przyczyn, które doprowadziły do katastrofy. Jako bezpośrednią przyczynę uznała „przekroczenie dopuszczalnej prędkości pociągu podczas wjazdu z toru szlakowego nr 2 na tor nr 1 w stacji Baby na sygnał zezwalający S10 (w jednym pionie dolne światło pomarańczowe ciągłe i górne zielone ciągłe) na semaforze wjazdowym A1/2 i jazda z prędkością 113,1 km/h na kierunek zwrotny po rozjazdach nr 101 i 102 przy dopuszczalnej prędkości jazdy dla tego kierunku do 40 km/h co było niezgodne z postanowieniami §3 ust. 8 oraz ust. 13 pkt. 4 i 10 Instrukcji sygnalizacji le-1 (E-1).”

Przyczyną pierwotną było niezastosowanie do wskazań semafora A1/2 - sygnału S10 oraz ostatniego semafora samoczynnej blokady odstępowej 1274N - sygnału S4 (jedno pomarańczowe migające) nakazujących zmniejszenie prędkości pociągu do 40 km/h przy semaforze A 2 znajdującym się przed wjazdem na rozjazdy nr 101 i 102, co było niezgodne z postanowieniami §12 ust. 2 pkt. 5 Instrukcji dla maszynisty pojazdu trakcyjnego Bt-1 (Mt-1) spółki PKP Intercity.

Nie było zastępczego rozkładu

PKBWK wskazała cztery przyczyny pośrednie. Śledczy komisji stwierdzili, że maszynista niedostatecznie obserwował semafory i był niedostastecznie skoncentrowany. Ponadto, prowadził bez okularów korekcyjnych, pomimo zaleceń lekarza okulisty. Co więcej po zdarzeniu okazało się, że brakuje adnotacji w zaświadczeniu lekarskim wydanym przez uprawnionego lekarza orzecznika kolejowej medycyny pracy o konieczności używania przez niego okularów korekcyjnych.

Przedstawiciele komisji uznali także za jedną z pośrednich przyczyn wypadku było niewyposażenie maszynisty przez Zakład Południowy PKP Intercity w zastępczy rozkład jazdy pociągu nr 14101 w związku z zamknięciem toru nr 1 na szlaku Rokiciny - Baby, który uwzględniał zmienione czasy przejazdu na tym odcinku. To zdaniem PKBW „uniemożliwiło realizację postanowień § 4 ust. 6 pkt. 6 Instrukcji dla maszynisty pojazdu trakcyjnego Bt-1 (Mt-1) spółki PKP Intercity S.A.”

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódzkie: Trzy dworce do remontu. Ale w jakim zakresie?

Infrastruktura

Łódzkie: Trzy dworce do remontu. Ale w jakim zakresie?

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 16 października 2015

Katastrofa w Babach: Zmiana zarzutów dla maszynisty

Warte uwagi

Maszynista skazany za katastrofę w Babach

Warte uwagi

Maszynista skazany za katastrofę w Babach

Rynek Kolejowy/TVN24 23 października 2014

Kara pieniężna dla PLK za stację Baby

Biznes

Kara pieniężna dla PLK za stację Baby

jm, Rynek Kolejowy 19 lutego 2015

Sąd oddalił apelację od wyroku ws. katastrofy w Babach

Kadry

Zobacz również:

Łódzkie: Trzy dworce do remontu. Ale w jakim zakresie?

Infrastruktura

Łódzkie: Trzy dworce do remontu. Ale w jakim zakresie?

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 16 października 2015

Katastrofa w Babach: Zmiana zarzutów dla maszynisty

Warte uwagi

Maszynista skazany za katastrofę w Babach

Warte uwagi

Maszynista skazany za katastrofę w Babach

Rynek Kolejowy/TVN24 23 października 2014

Kara pieniężna dla PLK za stację Baby

Biznes

Kara pieniężna dla PLK za stację Baby

jm, Rynek Kolejowy 19 lutego 2015

Sąd oddalił apelację od wyroku ws. katastrofy w Babach

Kadry

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5