Część kursów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej z Łowicza do Łodzi odbywa się etapami: autobus do Łowicza-Przedmieścia, pociąg do Glinnika, autobus do Łodzi. Dodatkowe utrudnienia wynikają z modernizacji stacji Zgierz i zakończą się w tym miesiącu. Prace modernizacyjne w Łowiczu będą zaś prowadzone do przyszłego roku.
Od wielu miesięcy podróżujący pociągami Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej na trasie z Łodzi do Łowicza muszą liczyć się z koniecznością przesiadki do autobusów zastępczych. Rozpoczynając przejazd w Łodzi, po torach dojedziemy bowiem tylko do stacji Łowicz-Przedmieście, a w dalszą drogę do Dworca Głównego pasażerowie przewożeni są drogą – to skutek robót prowadzonych w ramach
opóźnionej modernizacji magistrali E20. Nie są to jednak jedyne utrudnienia odczuwalne obecnie na jednej z najważniejszych tras w ofercie ŁKA.
Roboty toczą się głównie w nocy Korzystający z niektórych kursów muszą bowiem przesiadać się dwukrotnie: i w Łowiczu-Przedmieściu, i w Glinniku, skąd do Łodzi zorganizowana została komunikacja zastępcza. Pociągiem przejeżdżają więc tylko odcinek Łowicz-Przedmieście – Glinnik. Związane jest to z prowadzonymi testami nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, które montowane są na zgierskiej stacji w ramach
trwającej modernizacji odcinka Łódź Kaliska – Zgierz. – Prace są prowadzone głównie w nocy, między 21:00 a 4:00, aby maksymalnie ograniczyć zmiany w ruchu pociągów – mówi Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Testy mają potrwać do 19 maja.
Komunikacja zastępcza zorganizowana została w sumie za cztery pociągi ŁKA. Zarządca infrastruktury zapewnia, że uzgodnił zmiany rozkładu z przewoźnikami. Informuje też, że zamieścił informacje o utrudnieniach na stronach internetowych spółki oraz w gablotach informacyjnych na stacjach.
Z Łodzi do Łowicza bez przesiadki dopiero w 2022 r. W rejonie Zgierza do autobusów zastępczych trzeba będzie więc przesiadać się jeszcze przez kilka dni. Znacznie dłużej potrwają natomiast utrudnienia w samym Łowiczu. – Uruchomienie pociągów na odcinku Łowicz-Przedmieście – Łowicz Główny zależy od zakończenia przebudowy układu torowego i urządzeń sterowania ruchem kolejowym w Łowiczu Głównym oraz na łącznicy Łowicz-Przedmieście – Łowicz Główny – mówi nasz rozmówca. Obecny harmonogram zakłada finał robót na łącznicy w czwartym kwartale tego roku, a pozostałych prac – w przyszłym roku. Najprawdopodobniej więc ŁKA ponownie wjedzie od strony Łodzi na główną łowicką stację dopiero w 2022 r.
– Na tempo realizacji inwestycji wpływ miał przede wszystkim większy niż pierwotnie zakładano zakres prac – ocenia Rafał Wilgusiak. Wskazuje on na nieprzewidzianą konieczność wzmocnienia gruntu na stacji w Łowiczu oraz na przebudowę podziemnych instalacji wodnych i sieci kablowych. – Nie były one zaznaczone na mapach – tłumaczy.