Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Linia nr 14. Szprotawa z szansą na powrót kolei?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
29-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
29-12-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Linia nr 14. Szprotawa z szansą na powrót kolei?
fot. Mohylek / CC BY-SA 4.0
Lubuska Szprotawa liczy na przywrócenie połączeń kolejowych w kierunku Żagania. Samorząd wraz z województwem lubuskim zabiegają o remont odcinka linii kolejowej nr 14, co pozwoliłoby na wznowienie, zawieszonych 13 lat temu, połączeń. Co na to PKP PLK?

Kilka tygodni temu władze Szprotawy (10,5-tysięcznego miasta w województwie lubuskim), poinformowały o tym, że gmina czyni starania mające doprowadzić do przywrócenia połączeń kolejowych ze Szprotawy do Żagania i Żar. Przez miasto przebiega bowiem linia kolejowa nr 14, która na odcinku od Głogowa przez Szprotawę i Żagań do Forst jest wykorzystywana tylko w incydentalnym ruchu towarowym.



map. OpenRailwayMap

13 lat bez pociągów. Teraz się uda?

Pociągi pasażerskie pomiędzy Żaganiem a Głogowem przestały kursować w 2002 roku, choć województwo lubuskie próbowało jeszcze reanimować to połączenie w 2006 roku, kiedy to wznowiono kursy z Żagania do Niegosławic, a więc ostatniej stacji na terenie województwa. Ostatecznie, z powodu pogarszającego się stanu infrastruktury, przewozy ponownie zawieszono w 2010 roku, przez co Szprotawa od 13 lat jest pozbawiona dostępu do pasażerskich połączeń kolejowych. Teraz może się to jednak zmienić.

Starania o wznowienie połączeń potwierdza nam Bartosz Sokołowski z Urzędu Gminy Szprotawa.

– Gmina Szprotawa oraz Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego stoją na wspólnym stanowisku, że należy jak najszybciej przywrócić kolejowe połączenia pasażerskie do Szprotawy. Warunkiem uruchomienia połączeń jest podniesienie prędkości szlakowej linii kolejowej nr 14 na odcinku Szprotawa – Żagań do wartości minimum 60 km/h (obecnie 30 km/h). Gmina Szprotawa skierowała apel o poprawę tych parametrów i podniesienie prędkości do PKP Polskie Linie Kolejowe. Aktualnie oczekujemy na stanowisko PKP PLK w tej sprawie – tłumaczy Sokołowski.

Przedstawiciel samorządu dodaje też, że z i do Szprotawy mogłyby zostać skierowane pociągi, które obecnie zaczynają lub też kończą swój bieg na stacji w Żaganiu. Dzięki temu możnaby utworzyć relacje Szprotawa – Żagań – Żary – Zielona Góra, czy też Szprotawa – Żagań – Forst.

Województwo: Niezbędne podniesienie prędkości

Chęć uruchomienia połączeń pasażerskich do Szprotawy, choć pod pewnym warunkiem, potwierdza nam także Paweł Kozłowski, rzecznik prasowy lubuskiego marszałka, który odpowiada za organizację połączeń kolejowych w regionie – Razem ze Szprotawą ustaliliśmy, że należy wywierać wpływ na zarządcę infrastruktury, aby umożliwił przejazd pojazdów realizujących kolejowe przewozy regionalne na trasie Szprotawa – Żagań z dozwoloną prędkością przynajmniej 60 km na godz. Gdyby udało się osiągnąć podniesienie parametrów na tym odcinku linii numer 14, Województwo Lubuskie zadeklarowało uruchomienie przewozów kolejowych użyteczności publicznej do Szprotawy – deklaruje Kozłowski, jednocześnie dodając, że jest zdecydowanie zbyt wcześnie, by mówić o tym, jak miałby wyglądać potencjalny rozkład jazdy.

PKP PLK ucinają marzenia

Zarówno województwo jak i sama Szprotawa chcą powrotu pociągów, do czego niezbędna jest inwestycja PKP PLK dotycząca rewitalizacji odcinka Żagań – Szprotawa. Czy zarządca infrastruktury ma takie plany?

– Samorząd Szprotawy przedłożył pismo ws. możliwości podniesienia prędkości dla autobusów szynowych na ww. odcinku do min. 60 km/h. Podniesienie parametrów wymagałoby rewitalizacji ww. odcinka. Obecnie inwestycja w tym zakresie nie jest planowana, niemniej projekt „Prace na odcinku linii kolejowej nr 14 Głogów – Żary – granica państwa” został ujęty w „Zamierzeniach inwestycyjnych na lata 2021 – 2030 z perspektywą do 2040 r.” – mówi nam Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP PLK.

Śledziński dodał też, że na tym odcinku linii kolejowej nr 14 pociągi pasażerskie mogą kursować z maksymalną prędkością 30 km/h.

Kilkuletnie plany spaliły na panewce

Co ciekawe, województwo lubuskie planowało rewitalizację odcinka Głogów – Żagań z programu Kolej Plus, jednak warunki programu zmusiły region do okrojenia projektu tylko do odcinka Żagań – Szprotawa, co ówcześnie uznano za mało sensowne i z projektu zrezygnowano. Samorząd regionu rozważał też przeprowadzenie prac rewitalizacyjnych dzięki środkom z nowego programu regionalnego, lecz ten pomysł także nie został zrealizowany.

Województwo ostatecznie zdecydowało bowiem o tym, że w ramach Funduszy Europejskich dla Lubuskiego 2021-2027 nie znajdą się środki na dofinansowywanie remontów linii kolejowych prowadzonych przez PKP PLK, co nie dziwi, patrząc chociażby na opóźniony remont trasy Czerwieńsk -– Zbąszynek, który na kilka lat skutecznie odciął Zieloną Górę od pociągów z Poznania, Warszawy czy Gdańska, a województwo musiało do niego dopłacić prawie dwa razy tyle ile pierwotnie zakładało.

Co z odcinkiem w kierunku Głogowa?

Szprotawa walczy o przywrócenie połączeń do Żagania. Jak gmina zapatruje się na wznowienie połączeń w przeciwnym kierunku, a więc do Głogowa?

– Obecny stan linii kolejowej nr 14 jest wysoce niezadowalający. Gmina Szprotawa mimo wieloletnich zabiegów o modernizację całościową linii na odcinku od Żagania do Głogowa nie uzyskała w tym temacie żadnych konkretnych zapewnień. Aktualnie staramy się jedynie o niskonakładowe podniesienie prędkości szlakowej na odcinku Szprotawa – Żagań do wartości minimum 60 km/h z obecnych 30 km/h. Do czasu całościowej modernizacji linii kolejowej nr 14 na odcinku Głogów – Żagań nie jest planowane uruchomienie połączeń po stronie dolnośląskiej. Aktualny stan linii od granicy województw do Głogowa jest bardzo niski, a odcinek ten wymaga kompleksowego remontu – mówi nam Bartosz Sokołowski z Urzędu Gminy Szprotawa.

Warto zaznaczyć, że cały odcinek, od Głogowa do Żagania, został ujęty w planach transportowych zarówno województwa dolnośląskiego jak i lubuskiego.

– Warunkiem wznowienia przewozów jest jednak wykonanie niezbędnych prac rewitalizacyjnych przez zarządcę tej linii tj. PKP PLK w celu możliwości zaplanowania atrakcyjnej oferty przewozowej dla potencjalnych podróżnych – mówi Michał Nowakowski, rzecznik prasowy dolnośląskiego marszałka.

W identycznym tonie wypowiada się także województwo lubuskie.

"Czternastka" z pociągami pasażerskimi od Głogowa do Leszna

Na koniec warto też przypomnieć, że działania województwa dolnośląskiego, lubuskiego oraz wielkopolskiego doprowadziły do powrotu pociągów pasażerskich na inny odcinek linii nr 14, pomiędzy Głogowem a Lesznem. Mimo sporego zainteresowania wznowionymi połączeniami, często dochodzi tu jednak do odwołań poszczególnych pociągów z powodu problemów taborowych, o czym więcej piszemy tutaj.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5