NUMER 03/2023
NUMER 03/2023
Temat numeru:
Kolej na Mazowszu
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Żagań – Głogów: Bez pomocy RPO do remontu nie dojdzie, a konsensusu nie ma

| Kasper Fiszer 29.05.2020 2,9k

Żagań – Głogów: Bez pomocy RPO do remontu nie dojdzie, a konsensusu nie ma
Stacja Niegosławicefot. MOs810, lic. CC BY-SA 4.0
Mimo wstępnych założeń przeprowadzenia remontu linii kolejowej nr 14 pomiędzy Żaganiem a Głogowem do inwestycji niemal na pewno nie dojdzie. PKP PLK nie planują bowiem pozyskiwać na ten cel środków ze źródeł innych niż RPO. Tymczasem tylko jedno z dwóch województw, które musiałyby dofinansować prace, jest zainteresowane wsparciem przedsięwzięcia.
W ostatnich tygodniach przedstawialiśmy na naszych łamach odmienne stanowiska władz województw lubuskiego i dolnośląskiego dotyczące przyszłości fragmentu linii kolejowej nr 14 biegnącego z Żagania do Głogowa. Samorząd z Zielonej Góry wskazywał na możliwość dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego 2021 – 2027 inwestycji infrastrukturalnej, której celem miałoby być m.in. wznowienie ruchu pasażerskiego. Zastrzegł przy tym, że aby prace miały sens, na podobne działania musiałby zdecydować się także Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.

Plany remontowe są praktycznie nierealne

Ten poinformował zaś o innych priorytetach polityki transportowej. Środki z kolejnej edycji RPO mają trafić bowiem przede wszystkim na linie, które UMWD przejmie od PKP SA. To może przekreślić szanse na remont trasy do Żagania, bo – jak przypomina zarządca infrastruktury – żadne z województw nie ujęło odcinka w swoich planach dotyczących perspektywy finansowej 2014 – 2020. – Obecnie nie przewiduje się też prac finansowanych z innych środków – stwierdza Bohdan Ząbek z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Poinformował on także o znanych już naszym Czytelnikom stanowiskach samorządów dotyczących ewentualnego finansowania remontu torów w ramach przyszłych regionalnych programów operacyjnych. O ile jednak UMWD informował nas o braku konkretnych planów wsparcia przedsięwzięcia, o tyle założenia przekazane spółce są – przynajmniej według relacji jej przedstawiciela – o wiele bardziej stanowicze. – Zarząd Województwa Dolnośląskiego nie widzi możliwości sfinansowania [prac] z RPO – relacjonuje bowiem Bohdan Ząbek.

Pociągi towarowe kursują rzadziej niż raz dziennie

Nasz rozmówca zapewnia przy tym, że odcinek Żagań – Głogów jest wciąż czynny i odbywa się na nim ruch towarowy. – Średnio w miesiącu przejeżdża 25 pociągów. Stan torów pozwala na prowadzenie przewozów z prędkością 20 – 60 km/godz. – wskazuje.

Przypomnijmy, że niewielki ruch pasażerski utrzymywany był tam do 2010 r., i to wyłącznie na lubuskim odcinku Żagań – Niegosławice. Ostatni rozkład jazdy zakładał kursowanie jedynie dwóch par połączeń. Później kilkakrotnie po niewykorzystywanym w ruchu regionalnym odcinku linii nr 14 przejeżdżały pociągi specjalne, ostatni w 2019 r.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej na temat:

Linia 14 (103)
(765)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej na temat:

Linia 14 (103)
(765)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2023
NUMER 03/2023
W numerze 3/2023 naszego Miesięcznika przyjrzeliśmy się temu, dlaczego rekordy kolei pasażerskiej nie stały się udziałem Mazowsza. Dużo uwagi poświęcamy też udanym działaniom Kolei Małopolskich. Oprócz tego jak zwykle wiele ciekawych rozmów i ważnych tematów - jak inwestycje wojskowe i logistyka wojenna. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5