NUMER 06/2020
NUMER 06/2020
Temat numeru:
Zmiany na rynku taborowym
szukaj
Śledź nas:

Żagań – Głogów: Bez pomocy RPO do remontu nie dojdzie, a konsensusu nie ma

| Kasper Fiszer 29.05.2020 94

Żagań – Głogów: Bez pomocy RPO do remontu nie dojdzie, a konsensusu nie ma
Stacja Niegosławicefot. MOs810, lic. CC BY-SA 4.0
Mimo wstępnych założeń przeprowadzenia remontu linii kolejowej nr 14 pomiędzy Żaganiem a Głogowem do inwestycji niemal na pewno nie dojdzie. PKP PLK nie planują bowiem pozyskiwać na ten cel środków ze źródeł innych niż RPO. Tymczasem tylko jedno z dwóch województw, które musiałyby dofinansować prace, jest zainteresowane wsparciem przedsięwzięcia.
W ostatnich tygodniach przedstawialiśmy na naszych łamach odmienne stanowiska władz województw lubuskiego i dolnośląskiego dotyczące przyszłości fragmentu linii kolejowej nr 14 biegnącego z Żagania do Głogowa. Samorząd z Zielonej Góry wskazywał na możliwość dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego 2021 – 2027 inwestycji infrastrukturalnej, której celem miałoby być m.in. wznowienie ruchu pasażerskiego. Zastrzegł przy tym, że aby prace miały sens, na podobne działania musiałby zdecydować się także Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.

Plany remontowe są praktycznie nierealne

Ten poinformował zaś o innych priorytetach polityki transportowej. Środki z kolejnej edycji RPO mają trafić bowiem przede wszystkim na linie, które UMWD przejmie od PKP SA. To może przekreślić szanse na remont trasy do Żagania, bo – jak przypomina zarządca infrastruktury – żadne z województw nie ujęło odcinka w swoich planach dotyczących perspektywy finansowej 2014 – 2020. – Obecnie nie przewiduje się też prac finansowanych z innych środków – stwierdza Bohdan Ząbek z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Poinformował on także o znanych już naszym Czytelnikom stanowiskach samorządów dotyczących ewentualnego finansowania remontu torów w ramach przyszłych regionalnych programów operacyjnych. O ile jednak UMWD informował nas o braku konkretnych planów wsparcia przedsięwzięcia, o tyle założenia przekazane spółce są – przynajmniej według relacji jej przedstawiciela – o wiele bardziej stanowicze. – Zarząd Województwa Dolnośląskiego nie widzi możliwości sfinansowania [prac] z RPO – relacjonuje bowiem Bohdan Ząbek.

Pociągi towarowe kursują rzadziej niż raz dziennie

Nasz rozmówca zapewnia przy tym, że odcinek Żagań – Głogów jest wciąż czynny i odbywa się na nim ruch towarowy. – Średnio w miesiącu przejeżdża 25 pociągów. Stan torów pozwala na prowadzenie przewozów z prędkością 20 – 60 km/godz. – wskazuje.

Przypomnijmy, że niewielki ruch pasażerski utrzymywany był tam do 2010 r., i to wyłącznie na lubuskim odcinku Żagań – Niegosławice. Ostatni rozkład jazdy zakładał kursowanie jedynie dwóch par połączeń. Później kilkakrotnie po niewykorzystywanym w ruchu regionalnym odcinku linii nr 14 przejeżdżały pociągi specjalne, ostatni w 2019 r.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej na temat:

Linia 14 (64)
(499)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej na temat:

Linia 14 (64)
(499)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2020
NUMER 06/2020
W najnowszym raporcie poruszamy kwestię zmian na rynku taborowym, zastanawiamy się, czy standaryzowanie taboru ma sens, czym pojedziemy do CPK. Poruszamy również temat tramwajów, jakie będą zamawiane w przyszłości, prezentujemy polski tramwaj autonomiczny, który pierwsze testy ma już za sobą.

Nie zapominamy również o bogatych w aktualne kwestie rozmowach. W tym wydaniu prezentujemy wywiady z prezesem PKP Energetyka – Wojciechem Orzechem oraz Christianem Schlegelem, dyrektorem sprzedaży lokomotyw w Siemens Mobility. Pamiętamy również o kolejarzach na służbie, którzy w tym trudnym czasie pandemii są bez przerwy na posterunku – o pracy w niecodziennych warunkach związanych z COVID-19 opowiada Jan Marcinek, kierownik Centralnej Dyspozytury PKP Energetyka. Publikujemy również wspomnienie o pasjonacie kolei, pracowniku PKP Intercity – Krzysztofie Barańskim.

W dziale Zintegrowany transport znajdziecie galerię zdjęć nowo otwartych stacji metra na Wolę, które, jak zaznacza sam autor: „są ucztą dla oczu w trudnych czasach”.

W dziale historia przeczytacie niezwykle ciekawe zakończenie historii polskiego XIX-wiecznego wizjonera mobilności transportu intermodalnego – Piotra Steinkellera.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5