Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Żagań – Głogów: Remont linii z RPO w nowej perspektywie?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
21-04-2020
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Żagań – Głogów: Remont linii z RPO w nowej perspektywie?
fot. MOs810, lic. CC BY-SA 4.0Pociąg specjalny w Niegosławicach
Województwo lubuskie bierze pod uwagę możliwość wznowienia ruchu na trasie z Głogowa do Żagania, skąd pociągi pasażerskie zniknęły prawie dwie dekady temu. Wstępnie rozważane jest dofinansowanie z RPO remontu infrastruktury. Na razie trudno jednak mówić o konkretnych datach.

W grudniu zeszłego roku wznowiony został ruch pociągów regionalnych na łączącym trzy województwa odcinku linii kolejowej nr 14 z wielkopolskiego Leszna przez lubuską Wschowę do dolnośląskiego Głogowa. Dalszy fragment tej dawnej magistrali biegnący do Żagania pozostaje jednak wciąż nieobsługiwany przez połączenia pasażerskie. Województwo lubuskie deklaruje przy tym zainteresowanie uruchamianiem przewozów także i tam. Warunkiem ma być poprawa stanu technicznego zdegradowanej infrastruktury.

Województwo proponuje wstępnie finansowanie z RPO

– Odcinek linii kolejowej nr 14 Żagań – Głogów jest ujęty w wariancie rozwojowym wojewódzkiego Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego – mówi Sławomir Kotylak, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego. Zaznacza przy tym, że wcielenie założeń tego wariantu w życie jest ściśle uzależnione od kosztów i od możliwości finansowych samorządu. – Przede wszystkim odcinek ten wymaga jednak poprawy parametrów technicznych, gdyż prędkość rzędu 20 – 30 km/godz. wyklucza utworzenie atrakcyjnej oferty przewozowej – ocenia.

Urząd miał już prowadzić w tej sprawie korespondencję z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi. Te oczekują dofinansowania niezbędnych prac z Regionalnego Programu Operacyjnego, a województwo wstępnie wyraziło zainteresowanie przeprowadzeniem takiego projektu w przyszłej perspektywie finansowej UE (2021 – 2027). – Jeśli ma być to główne źródło finansowania, takie samo zaangażowanie będzie musiało być uzyskane po stronie województwa dolnośląskiego – zastrzega przy tym nasz rozmówca, dodając, że istotna będzie także wielkość przyznanych środków przeznaczonych na infrastrukturę. Doświadczenia UMWL wskazują bowiem, że zwykle jest ich mniej niż wynoszą potrzeby.

Poprzednia reaktywacja skończyła się ponownym zawieszeniem

Ruch pociągów osobowych z Żagania do Głogowa został zawieszony w 2002 r. – W 2006 r. reaktywowaliśmy odcinek do Niegosławic obejmujący teren województwa lubuskiego, gdyż tylko na tym odcinku parametry linii umożliwiały sprawny przejazd pociągu – przypomina przedstawiciel władz regionu. Na dolnośląskim odcinku trasy obowiązywała bowiem prędkość maksymalna 20 km/godz. Wznowienie ruchu było częścią projektu realizowanego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport (SPOT). UMWL kupił wówczas cztery pojazdy serii SA133, spośród których jeden trafił do Żagania. W 2010 r. ruch został ponownie zawieszony. – Powodem było ograniczenie przez PKP PLK prędkości na odcinku Żagań – Niegosławice do 30 km/godz. – informuje Sławomir Kotylak.

Od 2002 r. przewozy z Głogowa do Żagania realizowane są tylko autobusami. Dotychczas przewoźnicy prowadzili je na zasadach komercyjnych. W tym roku województwo lubuskie przystąpiło do aktualizacji wspomnianego już Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego (tzw. planu transportowego), w ramach której przeanalizowana ma zostać siatka linii autobusowych, w tym na międzywojewódzkiej trasie do Głogowa. – W przypadku organizacji przez województwa połączenia Żagań – Głogów preferowany jest jednak transport kolejowy – zastrzega dyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji UMWL.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5