Przewozy Regionalne ogłosiły kilka przetargów na komunikację zastępczą. Najwięcej pociągów zostanie zastąpionych autobusami w Małopolsce.
Ogłoszone przez Przewozy Regionalne postępowanie dotyczy zastępczej komunikacji autobusowej na liniach: Kraków Płaszów – Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Sucha Beskidzka – Chabówka – Nowy Targ – Zakopane, Kraków Gł. – Trzebinia – Katowice, Kraków Płaszów – Bielsko-Biała, Żegiestów – Krynica-Zdrój w terminie obowiązywania wakacyjnego rozkładu jazdy (od 8 czerwca do końca sierpnia).
Jak tłumaczy Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK, duży zakres inwestycji na liniach kolejowych, realizowanych w ramach Krajowego Programu Kolejowego wymaga zmian w organizacji ruchu. PLK kontynuują inwestycje na linii nr 97 Skawina – Sucha Beskidzka. Od 11 marca br. trwają również roboty na torach na trasie Chabówka – Zakopane. – Prace wymagają uruchomienia zastępczej komunikacji autobusowej – wyjaśnia.
Wielobranżowe inwestycje do Zakopanego
Jak wyjaśnia, w związku z pracami na linii nr 97 Skawina – Sucha Beskidzka, od 25 lutego do 21 czerwca, Przewozy Regionalne uruchamiają zastępcze autobusy na odcinku Kraków Płaszów – Sucha Beskidzka, za pociągi kursujące z Krakowa do Suchej Beskidzkiej i Zakopanego oraz na odcinku Kraków Płaszów – Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, za pociągi kursujące na trasie Kraków – Bielsko. Od 1.04 do 21.06.19, za pociągi kursujące w stronę Bielska, komunikacja zastępcza jest na odcinku Kraków Płaszów – Wadowice.
– Inwestycje na liniach do Zakopanego są wielobranżowe, obejmują m.in. przebudowę torów, peronów, sieci trakcyjnej, urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz obiektów inżynieryjnych i przejazdów kolejowo-drogowych. Ich efektem będzie nie tylko skrócenie czasów jazdy na poszczególnych odcinkach linii Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane, ale także sprawniejsze kursowanie pociągów, poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i lepsza obsługa podróżnych na stacjach i przystankach, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Po zakończeniu wszystkich inwestycji PLK, czas przejazdu w relacji Kraków – Zakopane skróci do około 2 godzin i 15 minut – zapewnia. Zakładane terminy zakończenia umów na linii nr 97 Skawina – Sucha Beskidzka – to I kwartał 2020 a na linii nr 99 Chabówka – Zakopane to IV kwartał 2022 r. PLK planują zrealizowanie całego projektu na liniach do Zakopanego do końca 2023 r.
Trwa modernizacja Mysłowice – Katowice
Kontynuowana jest także przez zarządcę infrastruktury kolejowej modernizacja trasy E30 Katowice – Kraków na odcinku od Jaworzna Szaczakowej. – Między Jaworznem Szczakową a Krzeszowicami ruch pociągów odbywa się obecnie po jednym torze, dlatego dla zapewnienia przepustowości jest komunikacja zastępcza za pięć pociągów. W kolejnej korekcie rozkładu jazdy od 9 czerwca planowana jest zastępcza komunikacja autobusowa za cztery pociągi – wyjaśnia. Więcej na ten temat
piszemy tutaj.
PLK zapewnia, że w drugiej połowie bieżącego roku zakończą się prace na odcinkach Krzeszowice – Kraków Mydniki – Kraków Główny Towarowy oraz Trzebinia – Jaworzno Szczakowa. Zakończenie prac na wszystkich odcinkach na linii E30 Katowice – Kraków planowane jest w III kwartale 2020 r.
Prace na Kryniczance
PLK realizują również inwestycje na linii nr 96 Tarnów – Muszyna. – Na odcinku Grybów – Kamionka Wielka, będzie wymiana 16 km torów (w torze 1) i elementów sieci trakcyjnej, przebudowa peronu w Mszalnicy oraz zwiększenie poziomu bezpieczeństwa na 22 przejazdach kolejowo-drogowych. W maju będą zmiany w komunikacji ze względu na przebudowę wiaduktów w Ptaszkowej i w Nowym Sączu. Od 13 do 23 maja br. oraz od 2 do 14.09 br., wyłączone z eksploatacji zostaną szlaki kolejowe Nowy Sącz – Nowy Sącz Biegonice oraz Ptaszkowa – Kamionka Wielka – informuje Szalacha. Przewoźnik zorganizuje komunikację zastępczą na odcinku Stróże – Krynica-Zdrój.
Pozostałe ogłoszone przez Przewozy Regionalne przetargi obejmują komunikację zastępczą na odcinkach Gliwice – Kędzierzyn-Koźle i Racibórz – Kuźnia Raciborska, Gorzanów – Międzylesie oraz Łódż – Sieradz i Łowicz – Skierniewice.