NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Śląsk także nie chce udziałów w Przewozach Regionalnych

| Michał Szymajda 17.12.2019 6,8k

Śląsk także nie chce udziałów w Przewozach Regionalnych
EN57 na stacji w KatowicachFot. archiwum RK
Także sejmik województwa śląskiego, wzorem dolnośląskiego, podjął uchwałę o wystąpieniu kapitałowym z Przewozów Regionalnych. Pieniądze będące równowartością udziałów w spółce woli przekazać na inwestycję w rozwój swojej siatki połączeń. Nie oznacza to, że Przewozy znikną z transportowej mapy Śląska.
Obecnie Przewozy Regionalne, których większościowy pakiet udziałów ma Agencja Rozwoju Przemysłu, stoi przed kolejnymi już przekształceniami. Ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością ma zmienić się w spółkę akcyjną. Taki model przekształceń forsuje ARP, jednak przy tej okazji poszczególne województwa zastanawiają się, czy nie zbyć akcji, które i tak nie dają im szans na partycypację w zyskach czy efektywną kontrolę nad finansami przewoźnika. Tym bardziej, że Śląsk, podobnie jak Dolny Śląsk, ma już „swojego” przewoźnika.

Uchwałę o nieprzystępowaniu do nowej spółki śląscy radni wojewódzcy podjęli w poniedziałek. Będzie to oznaczało wystąpienie kapitałowe tego regionu z Polregio. Obecnie spółka ta wykonuje połączenia z województwa śląskiego do sąsiednich województw, choć nie tylko.

15 listopada zgromadzenie wspólników Przewozów Regionalnych powzięło uchwałę w sprawie przekształceń, ale głosowanie za uchwałą nie było równoznaczne ze złożeniem oświadczenia o uczestnictwie w nowej spółce. Śląsk szacuje, że cały posiadany pakiet udziałów w Polregio wart jest 22,16 mln zł. Wskazano, że kalkulacja opiera się na wyliczeniu wartości jednego udziału na 156,36 zł.

– W przypadku niezłożenia oświadczenia o uczestnictwie w spółce przekształconej woj. śląskie, jako udziałowiec Przewozów Regionalnych, ma roszczenie o wypłatę kwoty odpowiadającej wartości jego udziałów, zgodnie ze sprawozdaniem finansowym sporządzonym dla celów przekształcenia, z zastrzeżeniem, że kwota przeznaczona na wypłaty dla wspólników nie uczestniczących w spółce przekształconej nie może przekraczać 10 proc. wartości bilansu majątku spółki. Wartość udziałów województwa śląskiego w Przewozach Regionalnych szacowana jest w ten sposób na 22,16 mln zł – poinformowała Polska Agencja Prasowa.

Chęć kapitałowego wyjścia z Przewozów Regionalnych nie oznacza końca tej spółki na Śląsku. Przez następne lata wciąż będzie obsługiwać część tras w tym regionie.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Śląskie (1121)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Śląskie (1121)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5