Coraz mniejsze są szanse na to, że jakikolwiek projekt z programu Kolej Plus zostanie zrealizowany w województwie kujawsko-pomorskim. Dotąd ogłoszono jeden przetarg na opracowanie studium, w którym jednak kosztorys nijak ma się do cen zaproponowanych przez wykonawców.
Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego nie złożył żadnego projektu w programie Kolej Plus. Trzy projekty złożyły samorządy niższego szczebla (
Koronowo, Żnin i Chełmno), ale
już w lutym pisaliśmy, że ich realizacja jest zagrożona; samorządowcy apelowali o pomoc z urzędu marszałkowskiego.
W maju
przetarg na wykonanie wymaganego przez PKP PLK w drugim etapie programu studium planistyczno-prognostycznego ogłosiła Gmina Koronowo. Dziś (8 lipca) zostały otwarte oferty. Jak się okazało, mimo że zadanie obejmuje częściowo budowę nowej linii kolejowej, a zakres dokumentu jest obszerny, gmina przeznaczyła na realizację zamówienia zaledwie 20 tys złotych. Spośród czterech złożonych ofert najtańsza, którą przedstawił Metroprojojekt opiewa na 799,5 tys. złotych; przekracza zatem szacunek gminy niemal 40-krotnie. Oferta BBF kosztuje 1,16 mln zł, Infry CD - 1,8 mln zł a BPK Poznań - 2,32 mln zł (wszystkie ceny brutto).
Stawia to pod znakiem zapytania możliwość realizacji projektu - tym bardziej, że
dokument trzeba złożyć do PKP PLK w październiku. Jeśli dodamy do tego, że ani Chełmno ani Żnin nie ogłosiły nawet postępowań, to może się okazać, że Kolej Plus ominie województwo w całości.