Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kujawsko-pomorskie: Wszystkie projekty Kolej Plus zagrożone

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
15-02-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Kujawsko-pomorskie: Wszystkie projekty Kolej Plus zagrożone
Fot. Kasper Fiszer
Gminy Koronowo, Żnin i Chełmno złożyły wnioski do programu Kolej Plus. Wciąż jednak nie rozpoczęły przygotowywania dokumentacji z powodu wysokich kosztów. Liczą na pomoc urzędu marszałkowskiego lub zmniejszenie zakresu remontów przez PKP PLK, ale rozmowy na razie nie przyniosły rozwiązania. 

Jak informowaliśmy niedawno, Mazowsze wycofało dwa z czterech zgłoszonych przez siebie projektów z programu Kolej Plus. W programie teoretycznie pozostało aż 76 projektów, ale dla żadnego z nich nie ruszyło jeszcze przygotowywanie niezbędnego Studium Planistyczno-Prognostycznego, a w 11 projektach trwają przetargi – pozostałe 65 jest na etapie przygotowań.

Kolejne samorządy poważnie zastanawiają się nad wycofaniem z programu. Portal Kujawski informuje o problemach w województwie kujawsko-pomorskim, gdzie projekty zgłosił nie samorząd województwa, a gminy Koronowo, Żnin i Chełmno (o projektach dokładnie piszemy tutaj). Jak podkreśla gazeta, przygotowanie studium dla przykładowej kolei do Koronowa to 2-2,5 mln złotych, które samorządy muszą znaleźć teraz. Nie mają jednak żadnej gwarancji zwrotu – ponieważ nie ma listy rankingowej projektu, dopiero w listopadzie dowiemy się, które projekty zostaną dofinansowane z programu w wysokości 85% przez Skarb Państwa.

Urząd marszałkowski "szuka rozwiązań"

– W naszym województwie sytuacja jest tym trudniejsza, że samorząd województwa stoi z boku, pozostawiając przygotowywanie projektów biedniejszym samorządom gminnym i powiatowym – dodaje gazeta, podkreślając, że wsparcie finansowe urzędu marszałkowskiego jest niezbędne. Zapytaliśmy urząd, czy jest już decyzja w sprawie jego udzielenia – odpowiedź jest jednak wymijająca. –Idea rządowego programu Kolej+  jest słuszna i deklarujemy, jako samorząd województwa, chęć wsparcia projektów w województwie kujawsko-pomorskim – napisała rzeczniczka urzędu Beata Krzemińska.

– Wczoraj (11 lutego) odbyło się kolejne spotkanie przedstawicieli samorządu województwa z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi oraz z liderami projektów zgłoszonych do programu Kolej+. Podczas telekonferencji omówiono stan zaawansowania projektów zgłoszonych do programu. Ze swojej strony potwierdziliśmy, że szukamy rozwiązań wsparcia lokalnych samorządów w zakresie przygotowania dokumentów planistycznych, a dokładnie wstępnego studium prognostyczno-planistycznego dla każdego z przedsięwzięć 

Koszty za wysokie?


Urząd marszałkowski podkreśla w odpowiedzi, że to gminy są liderami projektów. – Samorządy zgłaszają wątpliwości co do tak wysokiego finansowania projektów, a my jako samorząd województwa te wątpliwości podzielamy. Mowa bowiem o milionach złotych na opracowanie każdego dokumentu. W przypadku projektu zgłoszonego przez Gminę Koronowo, dotyczącego utworzenia nowego połączenia Bydgoszcz – Koronowo – Więcbork – Sępólno Krajeńskie – Chojnice, wstępne studium może kosztować nawet ponad 2 miliony złotych – potwierdza rzeczniczka.

Wysokie koszty realizacji projektów Kolej Plus – mających w założeniu służyć społecznościom lokalnym – od początku były wskazywane przez ekspertów jako jedno z zagrożeń dla realizacji programu. Szerzej na ten temat pisaliśmy w numerze 10/2020 miesięcznika "Rynek Kolejowy". 
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolej Plus: Jest umowa na odbudowę linii do Lubska

Infrastruktura

Kolej Plus: Jest umowa na odbudowę linii do Lubska

Jakub Madrjas 12 kwietnia 2024

Jest umowa na projekt linii kolejowej Kraków - Niepołomice

Infrastruktura

Kolej Plus: Jest przetarg na linię do Lubska

Pasażer

Kolej Plus: Jest przetarg na linię do Lubska

inf. pras PKP PLK 13 października 2023

Kolej Plus to naprawdę duży plus

Infrastruktura

Kolej Plus to naprawdę duży plus

Paweł Rydzyński 23 września 2023

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

Biznes

Zobacz również:

Kolej Plus: Jest umowa na odbudowę linii do Lubska

Infrastruktura

Kolej Plus: Jest umowa na odbudowę linii do Lubska

Jakub Madrjas 12 kwietnia 2024

Jest umowa na projekt linii kolejowej Kraków - Niepołomice

Infrastruktura

Kolej Plus: Jest przetarg na linię do Lubska

Pasażer

Kolej Plus: Jest przetarg na linię do Lubska

inf. pras PKP PLK 13 października 2023

Kolej Plus to naprawdę duży plus

Infrastruktura

Kolej Plus to naprawdę duży plus

Paweł Rydzyński 23 września 2023

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

Biznes

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij