NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Kujawsko-pomorskie: Wszystkie projekty Kolej Plus zagrożone

| Jakub Madrjas 15.02.2021 4,3k

Kujawsko-pomorskie: Wszystkie projekty Kolej Plus zagrożone
Fot. Kasper Fiszer
Gminy Koronowo, Żnin i Chełmno złożyły wnioski do programu Kolej Plus. Wciąż jednak nie rozpoczęły przygotowywania dokumentacji z powodu wysokich kosztów. Liczą na pomoc urzędu marszałkowskiego lub zmniejszenie zakresu remontów przez PKP PLK, ale rozmowy na razie nie przyniosły rozwiązania. 
Jak informowaliśmy niedawno, Mazowsze wycofało dwa z czterech zgłoszonych przez siebie projektów z programu Kolej Plus. W programie teoretycznie pozostało aż 76 projektów, ale dla żadnego z nich nie ruszyło jeszcze przygotowywanie niezbędnego Studium Planistyczno-Prognostycznego, a w 11 projektach trwają przetargi – pozostałe 65 jest na etapie przygotowań.

Kolejne samorządy poważnie zastanawiają się nad wycofaniem z programu. Portal Kujawski informuje o problemach w województwie kujawsko-pomorskim, gdzie projekty zgłosił nie samorząd województwa, a gminy Koronowo, Żnin i Chełmno (o projektach dokładnie piszemy tutaj). Jak podkreśla gazeta, przygotowanie studium dla przykładowej kolei do Koronowa to 2-2,5 mln złotych, które samorządy muszą znaleźć teraz. Nie mają jednak żadnej gwarancji zwrotu – ponieważ nie ma listy rankingowej projektu, dopiero w listopadzie dowiemy się, które projekty zostaną dofinansowane z programu w wysokości 85% przez Skarb Państwa.

Urząd marszałkowski "szuka rozwiązań"

– W naszym województwie sytuacja jest tym trudniejsza, że samorząd województwa stoi z boku, pozostawiając przygotowywanie projektów biedniejszym samorządom gminnym i powiatowym – dodaje gazeta, podkreślając, że wsparcie finansowe urzędu marszałkowskiego jest niezbędne. Zapytaliśmy urząd, czy jest już decyzja w sprawie jego udzielenia – odpowiedź jest jednak wymijająca. –Idea rządowego programu Kolej+  jest słuszna i deklarujemy, jako samorząd województwa, chęć wsparcia projektów w województwie kujawsko-pomorskim – napisała rzeczniczka urzędu Beata Krzemińska.

– Wczoraj (11 lutego) odbyło się kolejne spotkanie przedstawicieli samorządu województwa z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi oraz z liderami projektów zgłoszonych do programu Kolej+. Podczas telekonferencji omówiono stan zaawansowania projektów zgłoszonych do programu. Ze swojej strony potwierdziliśmy, że szukamy rozwiązań wsparcia lokalnych samorządów w zakresie przygotowania dokumentów planistycznych, a dokładnie wstępnego studium prognostyczno-planistycznego dla każdego z przedsięwzięć 

Koszty za wysokie?


Urząd marszałkowski podkreśla w odpowiedzi, że to gminy są liderami projektów. – Samorządy zgłaszają wątpliwości co do tak wysokiego finansowania projektów, a my jako samorząd województwa te wątpliwości podzielamy. Mowa bowiem o milionach złotych na opracowanie każdego dokumentu. W przypadku projektu zgłoszonego przez Gminę Koronowo, dotyczącego utworzenia nowego połączenia Bydgoszcz – Koronowo – Więcbork – Sępólno Krajeńskie – Chojnice, wstępne studium może kosztować nawet ponad 2 miliony złotych – potwierdza rzeczniczka.

Wysokie koszty realizacji projektów Kolej Plus – mających w założeniu służyć społecznościom lokalnym – od początku były wskazywane przez ekspertów jako jedno z zagrożeń dla realizacji programu. Szerzej na ten temat pisaliśmy w numerze 10/2020 miesięcznika "Rynek Kolejowy". 
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5