NUMER 01-02/2021
NUMER 03/2021
Temat numeru:
Ostatnia dekada węgla
szukaj
Śledź nas:

Kujawsko-pomorskie: Wszystkie projekty Kolej Plus zagrożone

| Jakub Madrjas 15.02.2021 135

Kujawsko-pomorskie: Wszystkie projekty Kolej Plus zagrożone
Fot. Kasper Fiszer
Gminy Koronowo, Żnin i Chełmno złożyły wnioski do programu Kolej Plus. Wciąż jednak nie rozpoczęły przygotowywania dokumentacji z powodu wysokich kosztów. Liczą na pomoc urzędu marszałkowskiego lub zmniejszenie zakresu remontów przez PKP PLK, ale rozmowy na razie nie przyniosły rozwiązania. 
Jak informowaliśmy niedawno, Mazowsze wycofało dwa z czterech zgłoszonych przez siebie projektów z programu Kolej Plus. W programie teoretycznie pozostało aż 76 projektów, ale dla żadnego z nich nie ruszyło jeszcze przygotowywanie niezbędnego Studium Planistyczno-Prognostycznego, a w 11 projektach trwają przetargi – pozostałe 65 jest na etapie przygotowań.

Kolejne samorządy poważnie zastanawiają się nad wycofaniem z programu. Portal Kujawski informuje o problemach w województwie kujawsko-pomorskim, gdzie projekty zgłosił nie samorząd województwa, a gminy Koronowo, Żnin i Chełmno (o projektach dokładnie piszemy tutaj). Jak podkreśla gazeta, przygotowanie studium dla przykładowej kolei do Koronowa to 2-2,5 mln złotych, które samorządy muszą znaleźć teraz. Nie mają jednak żadnej gwarancji zwrotu – ponieważ nie ma listy rankingowej projektu, dopiero w listopadzie dowiemy się, które projekty zostaną dofinansowane z programu w wysokości 85% przez Skarb Państwa.

Urząd marszałkowski "szuka rozwiązań"

– W naszym województwie sytuacja jest tym trudniejsza, że samorząd województwa stoi z boku, pozostawiając przygotowywanie projektów biedniejszym samorządom gminnym i powiatowym – dodaje gazeta, podkreślając, że wsparcie finansowe urzędu marszałkowskiego jest niezbędne. Zapytaliśmy urząd, czy jest już decyzja w sprawie jego udzielenia – odpowiedź jest jednak wymijająca. –Idea rządowego programu Kolej+  jest słuszna i deklarujemy, jako samorząd województwa, chęć wsparcia projektów w województwie kujawsko-pomorskim – napisała rzeczniczka urzędu Beata Krzemińska.

– Wczoraj (11 lutego) odbyło się kolejne spotkanie przedstawicieli samorządu województwa z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi oraz z liderami projektów zgłoszonych do programu Kolej+. Podczas telekonferencji omówiono stan zaawansowania projektów zgłoszonych do programu. Ze swojej strony potwierdziliśmy, że szukamy rozwiązań wsparcia lokalnych samorządów w zakresie przygotowania dokumentów planistycznych, a dokładnie wstępnego studium prognostyczno-planistycznego dla każdego z przedsięwzięć 

Koszty za wysokie?


Urząd marszałkowski podkreśla w odpowiedzi, że to gminy są liderami projektów. – Samorządy zgłaszają wątpliwości co do tak wysokiego finansowania projektów, a my jako samorząd województwa te wątpliwości podzielamy. Mowa bowiem o milionach złotych na opracowanie każdego dokumentu. W przypadku projektu zgłoszonego przez Gminę Koronowo, dotyczącego utworzenia nowego połączenia Bydgoszcz – Koronowo – Więcbork – Sępólno Krajeńskie – Chojnice, wstępne studium może kosztować nawet ponad 2 miliony złotych – potwierdza rzeczniczka.

Wysokie koszty realizacji projektów Kolej Plus – mających w założeniu służyć społecznościom lokalnym – od początku były wskazywane przez ekspertów jako jedno z zagrożeń dla realizacji programu. Szerzej na ten temat pisaliśmy w numerze 10/2020 miesięcznika "Rynek Kolejowy". 
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2021
NUMER 03/2021
Tematem numeru jest przyszłość przewozów towarowych w dobie przesądzonego już odejścia od energetyki węglowej. Piszemy również o niepokojącym dla branży braku przetargów PKP PLK. Mamy też jednak dobre informacje, bo wyniki liderów rynku są rekordowe. W tym miesiącu przyglądamy się dokładniej infrastrukturze w regionie łódzkim i dolnośląskim. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5