Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kolej Plus do Turku: Wielu chętnych na projektowanie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
20-04-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Kolej Plus do Turku: Wielu chętnych na projektowanie
fot. Krzysztof Golik - Own work, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org
W przetargu na projekt linii Konin – Turek złożono dziewięć ofert. W kosztorysie mieści się aż osiem z nich, a większość jest o kilka milionów złotych tańsza. Wobec rosnących kosztów w budownictwie i wątpliwości co do zasadności inwestycji nie wiadomo jednak, czy do budowy linii ostatecznie dojdzie.

W kosztorysie inwestorskim (25 623 462,09 zł brutto, w tym 23 294 056,44 zł na zakres podstawowy) zmieściły się wszystkie oferty z wyjątkiem jednej, złożonej przez BPK – POLA z Wrocławia (31 611 000 zł). Spośród pozostałych oferentów najniższą cenę zaoferowało konsorcjum firm Mosty Katowice i Arcadis, nie wiadomo jednak, czy jej obecność w zestawieniu nie jest wynikiem pomyłki (według oświadczenia wykonawcy w formularzu ofertowym dotyczy ona inwestycji programu Kolej Plus, ale w... Pyskowicach w województwie śląskim). Wysłaliśmy w tej sprawie pytania do PKP PLK i obu konsorcjantów. Druga w kolejności, bardzo zbliżona pod względem ceny (14 425 500 zł) oferta została złożona przez firmę Infra – Centrum Doradztwa z Leszna. Cena brutto jest jedynym kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty.

12 par dziennie do Poznania

Dokumentacja ma zostać wykonana w ciągu 1014 dni (niecałych 3 lat) od podpisania umowy. Prawo opcji obejmuje pełnienie nadzoru autorskiego w trakcie budowy i odbiorów.

Linia Konin – Turek ma być jednotorowa i zelektryfikowana, a pociągi mają na niej osiągać prędkość 120 lub 160 km/h (analizę w tej sprawie ma przeprowadzić wykonawca dokumentacji). Studium zakłada budowę ośmiu punktów obsługi podróżnych: Brzeźno, Żychlin, Żdżary, Kiszewy, Tuliszków, Słodków, Turek Zachodni i Turek (stacja z dwoma torami głównymi oraz dwoma bocznymi odstawczymi). Rezerwę terenową pod przyszłe przystanki zaplanowano w miejscowościach Kiszewy, Grzymiszew, Imiełków i Obrzębin. Budowy peronu nie przewiduje się natomiast na nowym posterunku odgałęźnym Konin Wschód.

Według wstępnych założeń do ponad 25-tysięcznego Turku miałoby kursować 12 par pociągów na dobę. Przynajmniej część z nich miałoby relację wydłużoną do Poznania. Na linii zaplanowano budowę prawie 60 obiektów inżynieryjnych (głównie przepustów) oraz 15 przejazdów.

Czy budowa ma sens?

Budowa linii była obiecywana przez rząd jeszcze przed uruchomieniem programu Kolej Plus[. Inwestycja znalazła się na liście 5 wielkopolskich inwestycji z programu Kolej Plus, na których realizację zarządca infrastruktury podpisał w styczniu umowę z samorządami. Przetarg na dokumentację projektową ogłoszono pod koniec lutego bieżącego roku.

Warto wspomnieć, że pojawiają się także głosy przeciwko budowie linii do Turku. Wątpliwości (również w wielkopolskim Urzędzie Marszałkowskim) budzi relacja kosztów do korzyści, a także realność prognozowanych potoków pasażerskich. W razie niedoboru środków kolej do Turku będzie zapewne pierwszą inwestycją, z której UMWW będzie chciał zrezygnować. Eksperci wskazują jednak, że rachunek znacząco zmieni się na korzyść, jeśli inwestycja stanie się punktem wyjścia do budowy dalszego ciągu – nowej trasy przez Uniejów, Poddębice i Aleksandrów Łódzki do Łodzi. Możliwość takiego przedłużenia ma uwzględniać układ stacji końcowej w Turku.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Infrastruktura

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Roman Czubiński 21 lipca 2023

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Infrastruktura

Kolej Plus: Kolejna śląska inwestycja z przetargiem na projekt

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Infrastruktura

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Roman Czubiński 21 lipca 2023

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Infrastruktura

Kolej Plus: Kolejna śląska inwestycja z przetargiem na projekt

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5