Partnerzy serwisu:
Biznes

Jančura z RegioJet: Przyszedł czas na inwestycje w nowy tabor

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
12-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
14-03-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Jančura z RegioJet: Przyszedł czas na inwestycje w nowy tabor
Fot. Alex Noble, commons.wikimedia.orgPociąg RegioJet na głównej praskiej stacji
Czeski portal seznamzpravy.cz rozmawiał z Radimem Jančura, właścicielem RegioJet. Przedstawił on nie tylko plany rozwojowe spółki, która próbuje wejść mocniej na polski rynek, ale podzielił się też refleksją na temat kondycji rynku kolejowego w Czechach i za granicą.

Z rozmowy wynika, że RegioJet zmienia strategię i będzie teraz kupować nowe zespoły trakcyjne, w miejsce używanych od lat pojazdów, które otrzymały od RegioJet nowe życie po latach pracy na torach Austrii i Niemiec.

RegioJet na zakupach w Pesie

– Aby uruchomić pierwsze pociągi, wystarczyło kupić używane wagony i pożyczyć lub kupić lokomotywy. Już przed pandemią chcieliśmy inwestować w nowy tabor, jednak kryzys zdemolował komercyjną część naszego biznesu. Teraz jednak jasno powiedzieliśmy sobie, że kolejne pociągi muszą być już nowe – powiedział szef RegioJet.

Radim Jančura zaznaczył, że swoje miejsce widzi też na rynku kolejowych połączeń regionalnych. Przypomniał, że w efekcie konkursu ofert zorganizowanego przez Republikę Czeską RegioJet obsłuży trasę z Brna do Pragi przez Havlíčkův Brod (dla tej relacji kupi w Pesie ezety zdolne pojechać 200 km/h). Najnowsze informacje wskazują też na to, że nowymi Pesami RegioJet będzie kursować po niemal wszystkich zelektryfikowanych liniach w regionie Usti nad Labem.

– Mamy już co najmniej dziesięć procent rynku przewozów pasażerskich, za dziesięć lat możemy mieć łącznie 35 procent – powiedział Jančura i dodał, że wzrost także innych operatorów prywatnych może sprawić, że za 10 lat państwowe České dráhy nie będą już największym przewoźnikiem w Republice Czeskiej. Według szefa RJ oczywiście możliwy jest też inny, niemiecki scenariusz.

– (DB) traciła absolutnie wszystko, ale wykorzystała fakt, że należy do państwa. Instytucje finansowe traktują ją jako pewnego partnera, z ryzykiem odpowiadającym gospodarce państwa. Podobnie jest z Kolejami Czeskimi. Jeśli im się uda (przeprowadzić zmiany w firmie – dop. red.), będą mogli dominować na zawsze, tak jak niemieckie koleje utrzymały tę dominację i ostatecznie kupiły Arrivę, swojego wieloletniego konkurenta – ocenił szef RegioJet.

Chorwacja przestała się opłacać, Ukraina przynosi zyski

Jančura przyznał, że w tym roku firma rozpocznie spłatę obligacji bankowych sprzedanych na rynku pieniędzmi z banku. Jednocześnie 15-letni kontrakt, który otrzymał RegioJet w regionie usteckim i kontrakt na obsługę linii Praga – Brno są dla banków magnesem i gwarancją zwrotu kolejnych pożyczek, które zostaną udzielone RegioJet. Jančura przyznał, że np. w efekcie wygranego przetargu w Usti będzie musiał zainwestować 3,5 miliarda koron (ok. 590 mln złotych). Powiedział też trochę o realiach zamkniętej w tym roku linii z Pragi do Chorwacji.

– Trasa Praga – Rijeka (Split) była to najdłuższą w całej Unii Europejskiej. Narzekaliśmy na opóźnienia, bo nawet jeśli w każdym kraju opóźnienie wyniesie 20 minut, musimy pomnożyć je przez liczbę krajów (przez które przejeżdżamy – dop. red.). Na Bałkanach zamknięć torowych jest ponadto tak dużo, że przemierzyliśmy je od prawa do lewa (by dojechać nad Adriatyk – dop. red.) Do zeszłego roku pociągi były rentowne, ale ekonomika tego połączenia się pogorszyła. Postanowiliśmy umieścić wagony na połączeniu z Pragi do Przemyśla. Już za miesiąc uruchomimy kolejne połączenie z Pragi na Zakarpacie przez Koszyce – wyjaśnił Radim Jančura.

Jak zaznaczył, obsługa całorocznego połączenia w kierunku ukraińskiej granicy RegioJet opłaca się bardziej niż sezonowe, problematyczne połączenie do Rijeki czy Splitu.

O problemach RegioJet z wejściem na polski rynek piszemy tutaj.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Elfy.eu debiutują w Pradze [zdjęcia]

Biznes

Elfy.eu debiutują w Pradze [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 01 kwietnia 2025

Regiojet: Pierwsze nowe lokomotywy Alstomu mogą jeździć z ETCS

Tabor i technika

Zielone światło dla RegioJet z Krakowa do Gdyni

Prawo i polityka

Zielone światło dla RegioJet z Krakowa do Gdyni

Roman Czubiński 16 listopada 2024

Pierwsze półrocze 2024 roku w RegioJet. Blisko 4 mln pasażerów

Pasażer

Chińskie pociągi CRRC Sirius na stałe we flocie RegioJet

Tabor i technika

Zobacz również:

Elfy.eu debiutują w Pradze [zdjęcia]

Biznes

Elfy.eu debiutują w Pradze [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 01 kwietnia 2025

Regiojet: Pierwsze nowe lokomotywy Alstomu mogą jeździć z ETCS

Tabor i technika

Zielone światło dla RegioJet z Krakowa do Gdyni

Prawo i polityka

Zielone światło dla RegioJet z Krakowa do Gdyni

Roman Czubiński 16 listopada 2024

Pierwsze półrocze 2024 roku w RegioJet. Blisko 4 mln pasażerów

Pasażer

Chińskie pociągi CRRC Sirius na stałe we flocie RegioJet

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij