Partnerzy serwisu:
Biznes

Jančura z RegioJet: Przyszedł czas na inwestycje w nowy tabor

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
12-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
14-03-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Jančura z RegioJet: Przyszedł czas na inwestycje w nowy tabor
Fot. Alex Noble, commons.wikimedia.orgPociąg RegioJet na głównej praskiej stacji
Czeski portal seznamzpravy.cz rozmawiał z Radimem Jančura, właścicielem RegioJet. Przedstawił on nie tylko plany rozwojowe spółki, która próbuje wejść mocniej na polski rynek, ale podzielił się też refleksją na temat kondycji rynku kolejowego w Czechach i za granicą.

Z rozmowy wynika, że RegioJet zmienia strategię i będzie teraz kupować nowe zespoły trakcyjne, w miejsce używanych od lat pojazdów, które otrzymały od RegioJet nowe życie po latach pracy na torach Austrii i Niemiec.

RegioJet na zakupach w Pesie

– Aby uruchomić pierwsze pociągi, wystarczyło kupić używane wagony i pożyczyć lub kupić lokomotywy. Już przed pandemią chcieliśmy inwestować w nowy tabor, jednak kryzys zdemolował komercyjną część naszego biznesu. Teraz jednak jasno powiedzieliśmy sobie, że kolejne pociągi muszą być już nowe – powiedział szef RegioJet.

Radim Jančura zaznaczył, że swoje miejsce widzi też na rynku kolejowych połączeń regionalnych. Przypomniał, że w efekcie konkursu ofert zorganizowanego przez Republikę Czeską RegioJet obsłuży trasę z Brna do Pragi przez Havlíčkův Brod (dla tej relacji kupi w Pesie ezety zdolne pojechać 200 km/h). Najnowsze informacje wskazują też na to, że nowymi Pesami RegioJet będzie kursować po niemal wszystkich zelektryfikowanych liniach w regionie Usti nad Labem.

– Mamy już co najmniej dziesięć procent rynku przewozów pasażerskich, za dziesięć lat możemy mieć łącznie 35 procent – powiedział Jančura i dodał, że wzrost także innych operatorów prywatnych może sprawić, że za 10 lat państwowe České dráhy nie będą już największym przewoźnikiem w Republice Czeskiej. Według szefa RJ oczywiście możliwy jest też inny, niemiecki scenariusz.

– (DB) traciła absolutnie wszystko, ale wykorzystała fakt, że należy do państwa. Instytucje finansowe traktują ją jako pewnego partnera, z ryzykiem odpowiadającym gospodarce państwa. Podobnie jest z Kolejami Czeskimi. Jeśli im się uda (przeprowadzić zmiany w firmie – dop. red.), będą mogli dominować na zawsze, tak jak niemieckie koleje utrzymały tę dominację i ostatecznie kupiły Arrivę, swojego wieloletniego konkurenta – ocenił szef RegioJet.

Chorwacja przestała się opłacać, Ukraina przynosi zyski

Jančura przyznał, że w tym roku firma rozpocznie spłatę obligacji bankowych sprzedanych na rynku pieniędzmi z banku. Jednocześnie 15-letni kontrakt, który otrzymał RegioJet w regionie usteckim i kontrakt na obsługę linii Praga – Brno są dla banków magnesem i gwarancją zwrotu kolejnych pożyczek, które zostaną udzielone RegioJet. Jančura przyznał, że np. w efekcie wygranego przetargu w Usti będzie musiał zainwestować 3,5 miliarda koron (ok. 590 mln złotych). Powiedział też trochę o realiach zamkniętej w tym roku linii z Pragi do Chorwacji.

– Trasa Praga – Rijeka (Split) była to najdłuższą w całej Unii Europejskiej. Narzekaliśmy na opóźnienia, bo nawet jeśli w każdym kraju opóźnienie wyniesie 20 minut, musimy pomnożyć je przez liczbę krajów (przez które przejeżdżamy – dop. red.). Na Bałkanach zamknięć torowych jest ponadto tak dużo, że przemierzyliśmy je od prawa do lewa (by dojechać nad Adriatyk – dop. red.) Do zeszłego roku pociągi były rentowne, ale ekonomika tego połączenia się pogorszyła. Postanowiliśmy umieścić wagony na połączeniu z Pragi do Przemyśla. Już za miesiąc uruchomimy kolejne połączenie z Pragi na Zakarpacie przez Koszyce – wyjaśnił Radim Jančura.

Jak zaznaczył, obsługa całorocznego połączenia w kierunku ukraińskiej granicy RegioJet opłaca się bardziej niż sezonowe, problematyczne połączenie do Rijeki czy Splitu.

O problemach RegioJet z wejściem na polski rynek piszemy tutaj.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

RegioJet dotarł pierwszym kursem do ukraińskiego Czopu

Innowacje

RegioJet dotarł pierwszym kursem do ukraińskiego Czopu

Michał Szymajda 28 marca 2024

Regiojet 27 marca wjedzie na Ukrainę

Pasażer

Regiojet 27 marca wjedzie na Ukrainę

Michał Szymajda 20 marca 2024

RegioJet wjechał na Ukrainę. Na razie w ramach testów

Tabor i technika

Pesa o krok od kolejnego wielkiego kontraktu z RegioJet!

Tabor i technika

Zobacz również:

RegioJet dotarł pierwszym kursem do ukraińskiego Czopu

Innowacje

RegioJet dotarł pierwszym kursem do ukraińskiego Czopu

Michał Szymajda 28 marca 2024

Regiojet 27 marca wjedzie na Ukrainę

Pasażer

Regiojet 27 marca wjedzie na Ukrainę

Michał Szymajda 20 marca 2024

RegioJet wjechał na Ukrainę. Na razie w ramach testów

Tabor i technika

Pesa o krok od kolejnego wielkiego kontraktu z RegioJet!

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5