Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Lubuska hybryda FPS była tankowana paliwem złej jakości?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
11-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
11-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Lubuska hybryda FPS była tankowana paliwem złej jakości?
fot. Arctodus1111 (Wikimedia Commons) / lic. CC BY 4.0
Poznaliśmy prawdopodobną przyczynę awarii, która skutkuje wielomiesięcznym odstawieniem niemal nowej jednostki spalinowo-elektrycznej 228M. Pojazd miał kursować z Kostrzyna do Poznania, ale od maja oczekuje na naprawę. Województwo zapewnia, że wyciągnie konsekwencje wobec przewoźnika lub producenta, gdy ostatecznie rozstrzygnięta zostanie kwestia winy za usterkę.

W ubiegłym tygodniu opisywaliśmy na naszych łamach problemy z eksploatacją lubuskiej jednostki dwutrakcyjnej 228M-001. Od połowy maja niemal nowy pojazd wyprodukowany przez poznański FPS pozostaje wyłączony z ruchu z uwagi na usterkę układu spalinowego. Fabryka odmówiła przeprowadzenia naprawy gwarancyjnej, twierdząc, że nie odpowiada za przyczyny powstania awarii. Polregio wskazało jedynie, że pozostaje w kontakcie z producentem w sprawie sposobu realizacji niezbędnych prac.

UMWL: Polregio zobowiązane do naprawy niezależnie od przyczyn

Żadna ze stron nie ujawniła szczegółów dotyczących przyczyny usterki. Do sprawy odniósł się jednak teraz właściciel pojazdu, a więc samorząd regionalny. – Według FPS do awarii doszło w wyniku stosowania złej jakości paliwa przez Polregio – mówi Arkadiusz Mieczyński, dyrektor Departamentu Infrastruktury Transportowej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego. Podkreśla on, że to przewoźnik jest odpowiedzialny za utrzymanie wojewódzkiego taboru, więc powinien niezwłocznie naprawić jednostkę niezależnie od przyczyn powstania awarii w ramach gwarancji lub w innym trybie.

– Kwestia odpowiedzialności za powstałą awarię będzie ustalana odrębnie. Po ustaleniu przyczyny konsekwencje zostaną wyciągnięte wobec producenta lub użytkownika – zapewnia nasz rozmówca. Dodaje, że druga z lubuskich hybryd, krótsza jednostka 227M-001 wyprodukowana przez tę samą firmę, jest eksploatowana bez większych problemów.

228M może pojechać do Zbąszynka

Polregio podkreślało, że jednostka jest odstawiona, mimo że technicznie sprawny jest jej napęd elektryczny. Według przewoźnika w związku z zapisami umowy dotacyjnej dłuższy zespół trakcyjny 228M-001 jest przypisany do trasy Kostrzyn – Gorzów Wielkopolski – Krzyż – Poznań, zaś krótszy może kursować tylko pomiędzy Zieloną Górą a Zbąszynkiem. Przewoźnik deklarował przy tym starania o formalne umożliwienie wykorzystania obu pojazdów na drugim z wymienionych odcinków.

– Po analizie dokumentacji ustalono i poinformowano Polregio, że w sytuacjach awaryjnych zamienne stosowanie obu pojazdów, w tym na odcinkach zelektryfikowanych, nie ma wpływu na założony wskaźnik, który wyliczono globalnie dla projektu [obejmującego zakup obu jednostek] – stwierdził przedstawiciel UMWL. Zaznaczył też, że ograniczenia co do tras, na których możliwa jest eksploatacja taboru kupowanego z dofinansowaniem UE, są standardem. Zostały one wskazane w studium wykonalności inwestycji.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Województwo podlaskie ogłosiło przetarg na pociągi hybrydowe

Tabor i technika

Województwo podlaskie ogłosiło przetarg na pociągi hybrydowe

Jakub Rösler 20 listopada 2025

Polregio stworzy nowe zaplecze techniczne w Lubuskiem

Tabor i technika

Klimczak (MI): Renesans polskiej kolei

Pasażer

Klimczak (MI): Renesans polskiej kolei

Łukasz Malinowski 05 listopada 2025

Lubuskie: Więcej pociągów z Zielonej Góry do Żagania

Pasażer

Kto naprawi lubuską hybrydę? FPS i Polregio z odmiennymi stanowiskami

Tabor i technika

Zobacz również:

Województwo podlaskie ogłosiło przetarg na pociągi hybrydowe

Tabor i technika

Województwo podlaskie ogłosiło przetarg na pociągi hybrydowe

Jakub Rösler 20 listopada 2025

Polregio stworzy nowe zaplecze techniczne w Lubuskiem

Tabor i technika

Klimczak (MI): Renesans polskiej kolei

Pasażer

Klimczak (MI): Renesans polskiej kolei

Łukasz Malinowski 05 listopada 2025

Lubuskie: Więcej pociągów z Zielonej Góry do Żagania

Pasażer

Kto naprawi lubuską hybrydę? FPS i Polregio z odmiennymi stanowiskami

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij