NUMER 06/2020
NUMER 06/2020
Temat numeru:
Zmiany na rynku taborowym
szukaj
Śledź nas:

Zachodniopomorskie hybrydy pojadą do Kołobrzegu i Szczecinka [szczegóły]

| Jakub Madrjas 22.01.2020 750

Zachodniopomorskie hybrydy pojadą do Kołobrzegu i Szczecinka [szczegóły]
fot. Newag
Województwo zachodniopomorskie jako pierwsze w Polsce chce ogłosić przetarg na dostawę hybrydowych pociągów pasażerskich: spalinowo-elektrycznych. To szansa m.in. dla Newagu, który zaprezentował swoją hybrydę w ubiegłym roku. Na nowe pociągi samorząd może wydać nawet ćwierć miliarda złotych.
Województwo zachodniopomorskie opublikowało wstępne ogłoszenie informacyjne o przetargu, który planuje ogłosić pod koniec lutego. I będzie to chyba najbardziej innowacyjne zamówienie ostatnich lat, bo chodzi o dostawę "zespołów trakcyjnych, które na zelektryfikowanych odcinkach linii kolejowych pobierają prąd elektryczny do zasilania napędzających koła pojazdu silników elektrycznych (oraz innych systemów) z sieci trakcyjnej, natomiast na odcinkach niezelektryfikowanych prąd dostarczany jest przez zabudowane na pojeździe generatory napędzane silnikami spalinowymi".

Taki pojazd spalinowo-elektryczny, nazywany też hybrydowym zaprezentował w ubiegłym roku Newag. Nad takim rozwiązaniem pracuje też FPS – Cegielski w ramach projektu NCBR, ale na razie nie zaprezentowano prototypu. Podobne rozwiązania mają też w portoflio producenci zagraniczni. Dotąd zapowiedzi zamówienia pociągów hybrydowych płynęły głównie z województwa dolnośląskiego. Wszystko wskazuje na to, że wyprzedzi je Pomorze Zachodnie.

Co istotne, jak ogłosiło zachodniopomorskie, w ramach zamówienia podstawowego zostaną kupione dwa pojazdy dwunapędowe, ale zostanie zapisana opcja na kolejne dziesięć pojazdów. Samorząd zakłada, że każda hybryda będzie kosztowała od 20 do 30 mln zł netto. Pełna realizacja zamówienia kosztowałaby zatem aż 443 mln zł brutto. Najpierw przeprowadzony zostanie jednak dialog techniczny i zakup pierwszych jednostek. Wykorzystanie opcji jest zależne od pozyskania środków pomocowych. Natomiast zakończenie dostaw przewiduje się już na grudzień 2022 r.

Aktualizacja: Województwo wyjawia szczegóły zamówienia i planowane trasy

Po południu województwo zachodniopomorskie podało szczegóły planowanego zamówienia. Jak czytamy, pojazdy dwunapędowe mają być wyposażone w 150 miejsc siedzących. – Kontynuujemy modernizację taboru, którym obsługujemy połączenia regionalne. Już teraz jesteśmy regionem z najnowocześniejszymi pociągami w kraju. Chcemy otworzyć nowe możliwości kreowania wygodnych połączeń dla mieszkańców Pomorza Zachodniego – podkreśla marszałek Olgierd Geblewicz w komunikacie.

Jak się dowiadujemy, w listopadzie 2019 r. odbył się dialog techniczny związany z postępowaniem. Konsultacje z potencjalnie zainteresowanymi wykonawcami pomogły Urzędowi Marszałkowskiemu na odpowiednie opracowanie dokumentacji przetargowej. Wzięli w nim udział CAF, Stadler, Newag i Alstom Konstal.

Jak informuje województwo, nowy tabor pozwoli na stworzenie optymalnej oferty np. w relacji Szczecin Gł. – Kołobrzeg – Koszalin, w relacji łączącej dwa największe miasta Pomorza Zachodniego z wykorzystaniem niezelektryfikowanego odcinka Kołobrzeg – Goleniów. Ponadto nowe pociągi zapewnią obsługę zmodernizowanej linii kolejowej nr 210 Szczecinek – Runowo Pomorskie, obsługując bezpośrednią relację Szczecin Gł. – Szczecinek.

– Zaletą pojazdów dwunapędowych jest fakt, iż bez względu na wyposażenie infrastruktury kolejowej, na całej trasie przebiegu napędzane są one silnikami elektrycznymi. Silniki spalinowe napędzają jedynie prądnice, które zasilają silniki elektryczne podczas jazdy odcinkiem niezelektryfikowanym. Takie rozwiązanie zapewnia znacznie wyższą trwałość i żywotność silników spalinowych, które pracują bez przeciążeń charakterystycznych dla klasycznych pojazdów spalinowych. Efektem tego rozwiązania jest znacznie mniejsze zużycie paliwa oraz mniejsze zużycie samych silników spalinowych. Hybrydy mają również lepsze osiągi. Pociągi obsługiwane pojazdami spalinowymi rozpędzają się znacznie dłużej niż pociągi elektryczne, a ponadto osiągają niższe prędkości maksymalne – pisze urząd marszałkowski, przypominając, że województwo zachodniopomorskie na inwestycje taborowe w latach 2010–2018 wydało łącznie ponad 1 mld zł. Zakupy w znacznej większości były sfinansowane ze środków Unii Europejskiej.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Zachodniopomorskie (553)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2020
NUMER 06/2020
W najnowszym raporcie poruszamy kwestię zmian na rynku taborowym, zastanawiamy się, czy standaryzowanie taboru ma sens, czym pojedziemy do CPK. Poruszamy również temat tramwajów, jakie będą zamawiane w przyszłości, prezentujemy polski tramwaj autonomiczny, który pierwsze testy ma już za sobą.

Nie zapominamy również o bogatych w aktualne kwestie rozmowach. W tym wydaniu prezentujemy wywiady z prezesem PKP Energetyka – Wojciechem Orzechem oraz Christianem Schlegelem, dyrektorem sprzedaży lokomotyw w Siemens Mobility. Pamiętamy również o kolejarzach na służbie, którzy w tym trudnym czasie pandemii są bez przerwy na posterunku – o pracy w niecodziennych warunkach związanych z COVID-19 opowiada Jan Marcinek, kierownik Centralnej Dyspozytury PKP Energetyka. Publikujemy również wspomnienie o pasjonacie kolei, pracowniku PKP Intercity – Krzysztofie Barańskim.

W dziale Zintegrowany transport znajdziecie galerię zdjęć nowo otwartych stacji metra na Wolę, które, jak zaznacza sam autor: „są ucztą dla oczu w trudnych czasach”.

W dziale historia przeczytacie niezwykle ciekawe zakończenie historii polskiego XIX-wiecznego wizjonera mobilności transportu intermodalnego – Piotra Steinkellera.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5