Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Zachodniopomorskie hybrydy pojadą do Kołobrzegu i Szczecinka [szczegóły]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
22-01-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Zachodniopomorskie hybrydy pojadą do Kołobrzegu i Szczecinka [szczegóły]
fot. Newag
Województwo zachodniopomorskie jako pierwsze w Polsce chce ogłosić przetarg na dostawę hybrydowych pociągów pasażerskich: spalinowo-elektrycznych. To szansa m.in. dla Newagu, który zaprezentował swoją hybrydę w ubiegłym roku. Na nowe pociągi samorząd może wydać nawet ćwierć miliarda złotych.

Województwo zachodniopomorskie opublikowało wstępne ogłoszenie informacyjne o przetargu, który planuje ogłosić pod koniec lutego. I będzie to chyba najbardziej innowacyjne zamówienie ostatnich lat, bo chodzi o dostawę "zespołów trakcyjnych, które na zelektryfikowanych odcinkach linii kolejowych pobierają prąd elektryczny do zasilania napędzających koła pojazdu silników elektrycznych (oraz innych systemów) z sieci trakcyjnej, natomiast na odcinkach niezelektryfikowanych prąd dostarczany jest przez zabudowane na pojeździe generatory napędzane silnikami spalinowymi".

Taki pojazd spalinowo-elektryczny, nazywany też hybrydowym zaprezentował w ubiegłym roku Newag. Nad takim rozwiązaniem pracuje też FPS – Cegielski w ramach projektu NCBR, ale na razie nie zaprezentowano prototypu. Podobne rozwiązania mają też w portoflio producenci zagraniczni. Dotąd zapowiedzi zamówienia pociągów hybrydowych płynęły głównie z województwa dolnośląskiego. Wszystko wskazuje na to, że wyprzedzi je Pomorze Zachodnie.

Co istotne, jak ogłosiło zachodniopomorskie, w ramach zamówienia podstawowego zostaną kupione dwa pojazdy dwunapędowe, ale zostanie zapisana opcja na kolejne dziesięć pojazdów. Samorząd zakłada, że każda hybryda będzie kosztowała od 20 do 30 mln zł netto. Pełna realizacja zamówienia kosztowałaby zatem aż 443 mln zł brutto. Najpierw przeprowadzony zostanie jednak dialog techniczny i zakup pierwszych jednostek. Wykorzystanie opcji jest zależne od pozyskania środków pomocowych. Natomiast zakończenie dostaw przewiduje się już na grudzień 2022 r.

Aktualizacja: Województwo wyjawia szczegóły zamówienia i planowane trasy

Po południu województwo zachodniopomorskie podało szczegóły planowanego zamówienia. Jak czytamy, pojazdy dwunapędowe mają być wyposażone w 150 miejsc siedzących. – Kontynuujemy modernizację taboru, którym obsługujemy połączenia regionalne. Już teraz jesteśmy regionem z najnowocześniejszymi pociągami w kraju. Chcemy otworzyć nowe możliwości kreowania wygodnych połączeń dla mieszkańców Pomorza Zachodniego – podkreśla marszałek Olgierd Geblewicz w komunikacie.

Jak się dowiadujemy, w listopadzie 2019 r. odbył się dialog techniczny związany z postępowaniem. Konsultacje z potencjalnie zainteresowanymi wykonawcami pomogły Urzędowi Marszałkowskiemu na odpowiednie opracowanie dokumentacji przetargowej. Wzięli w nim udział CAF, Stadler, Newag i Alstom Konstal.

Jak informuje województwo, nowy tabor pozwoli na stworzenie optymalnej oferty np. w relacji Szczecin Gł. – Kołobrzeg – Koszalin, w relacji łączącej dwa największe miasta Pomorza Zachodniego z wykorzystaniem niezelektryfikowanego odcinka Kołobrzeg – Goleniów. Ponadto nowe pociągi zapewnią obsługę zmodernizowanej linii kolejowej nr 210 Szczecinek – Runowo Pomorskie, obsługując bezpośrednią relację Szczecin Gł. – Szczecinek.

– Zaletą pojazdów dwunapędowych jest fakt, iż bez względu na wyposażenie infrastruktury kolejowej, na całej trasie przebiegu napędzane są one silnikami elektrycznymi. Silniki spalinowe napędzają jedynie prądnice, które zasilają silniki elektryczne podczas jazdy odcinkiem niezelektryfikowanym. Takie rozwiązanie zapewnia znacznie wyższą trwałość i żywotność silników spalinowych, które pracują bez przeciążeń charakterystycznych dla klasycznych pojazdów spalinowych. Efektem tego rozwiązania jest znacznie mniejsze zużycie paliwa oraz mniejsze zużycie samych silników spalinowych. Hybrydy mają również lepsze osiągi. Pociągi obsługiwane pojazdami spalinowymi rozpędzają się znacznie dłużej niż pociągi elektryczne, a ponadto osiągają niższe prędkości maksymalne – pisze urząd marszałkowski, przypominając, że województwo zachodniopomorskie na inwestycje taborowe w latach 2010–2018 wydało łącznie ponad 1 mld zł. Zakupy w znacznej większości były sfinansowane ze środków Unii Europejskiej.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Konsorcjum Siemens i Newag dostarczy kolejne pociągi metra do Sofii

Tabor i technika

Konsorcjum Siemens i Newag dostarczy kolejne pociągi metra do Sofii

Witold Urbanowicz 20 lipca 2023

Pomorskie kupuje dwunapędowe zespoły trakcyjne. Wiemy jakie

Tabor i technika

Koleje Dolnośląskie mają już wszystkie zamówione hybrydy z Newagu

Tabor i technika

Koleje Dolnośląskie unieważniły przetarg na hybrydy

Tabor i technika

Koleje Dolnośląskie unieważniły przetarg na hybrydy

inf. pras. oprac. jm 10 kwietnia 2020

Zobacz również:

Konsorcjum Siemens i Newag dostarczy kolejne pociągi metra do Sofii

Tabor i technika

Konsorcjum Siemens i Newag dostarczy kolejne pociągi metra do Sofii

Witold Urbanowicz 20 lipca 2023

Pomorskie kupuje dwunapędowe zespoły trakcyjne. Wiemy jakie

Tabor i technika

Koleje Dolnośląskie mają już wszystkie zamówione hybrydy z Newagu

Tabor i technika

Koleje Dolnośląskie unieważniły przetarg na hybrydy

Tabor i technika

Koleje Dolnośląskie unieważniły przetarg na hybrydy

inf. pras. oprac. jm 10 kwietnia 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5