NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Nowa linia Jasło – Dębica może powstać nieprędko

| jar, Rynek Kolejowy 16.06.2017 5,5k

Nowa linia Jasło – Dębica może powstać nieprędko
Zdjęcie ilustracyjnefot. Rafał Jasiński
Zarząd Powiatu Jasielskiego wystąpił do ministra infrastruktury i budownictwa z wnioskiem o przedłużenie linii nr 25 Łódź – Dębica do Jasła. Do budowy nowego odcinka sieci kolejowej potrzeba jednak długich przygotowań, podczas których najważniejszym podmiotem jest samorząd wojewódzki. Takie stanowisko „Rynkowi Kolejowemu” przedstawiło Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.
Powiat dąży do budowy nowej linii

Lokalny portal informacyjny „Trendy Radio” z Krosna poinformował o inicjatywie organu wykonawczego samorządu powiatowego w Jaśle. Wystąpił on o wybudowanie odcinka linii nr 25, łączącego dwa miasta powiatowe województwa podkarpackiego – Dębicy i Jasła. Nowa „droga żelazna” miałaby zostać przeprowadzona doliną rzeki Wisłoki. W ocenie starosty jasielskiego nowa linia kolejowa poprawiłaby dostępność komunikacyjną powiatu zamieszkiwanego przez ok. 115 tys. osób, miałaby pozytywny wpływ na rozwój gospodarczy, np. w dziedzinie turystyki.
 
Rys. openrailwaymap.org
Wymienione miasta powiatowe znajdują się w zachodniej części województwa podkarpackiego. W linii prostej dzieli je ok. 35 km, jednak przejazd autem wymaga ok. 10 km więcej, a pociąg jadący przez Rzeszów ma do pokonania aż 117 km. Wybudowanie nowej linii kolejowej w istotny sposób skróciłby dojazd do Krakowa i metropolii śląskiej, otwierając dostęp do dziesiątków pociągów kursujących po linii E30.

Długotrwałe prace przygotowawcze

Jednak do wybudowania linii kolejowej niezbędne są długotrwałe przygotowania, o czym informuje „Rynek Kolejowy” Szymon Huptyś, rzecznik prasowy w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. Wskazuje, że kluczową rolę w tym zakresie odgrywa właściwy marszałek województwa. – Pierwszym krokiem do realizacji tej inwestycji jest zamieszczenie jej w dokumentach strategicznych województwa oraz w planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w województwie. Po stronie województwa leży również przygotowanie analiz ruchowych, które określą przewidywane zapotrzebowanie na pasażerskie przewozy kolejowe w rozbiciu na ilość pociągów w poszczególnych latach. Konieczne jest bowiem przedstawienie deklaracji przez marszałka, że po wybudowaniu linii będą prowadzone przewozy. Kolejnym etapem jest określenie zakresu i wykonanie studium wykonalności. Mając na uwadze dotychczasowe doświadczenia, prace studialne dla tego typu inwestycji trwają kilka lat. Wynika to przede wszystkim z konieczności wytyczenia wariantów przebiegu dla nowo budowanej linii, które wymagają uzgodnień z mieszkańcami i władzami lokalnymi. Kolejnym etapem są prace projektowe. Sama realizacja projektu byłaby potencjalnie możliwa w kolejnej perspektywie finansowej – wyjaśnia rzecznik prasowy MIB. – Powyższy, wstępny zarys harmonogramu jest jedynie szacunkowym określeniem ram czasowych realizacji zadania – uzależniony on jest od szeregu czynników, w szczególności decyzji strategicznych na poziomie władz samorządowych. Również proces pozyskiwania niezbędnych decyzji administracyjnych, z uwagi na konieczność wytyczenia nowej linii, może ulec znacznemu wydłużeniu w przypadku wystąpienia protestów społecznych – zaznacza Szymon Huptyś.

Inwestycja poza dokumentami strategicznymi

Jak dodaje rzecznik MIB, inwestycja nie została ujęta w obecnie obowiązującym Krajowym Programie Kolejowym, a na etapie konsultacji przewoźnicy kolejowi nie sygnalizowali potrzeby uzupełnienia sieci kolejowej o wskazaną przez starostę propozycję. Ponadto jej realizacja nie jest przewidywana w aktualnych rządowych dokumentach strategicznych i planach transportowych.

Zadanie nie jest uwzględnione w podobnych dokumentach samorządowych, np. w wojewódzkim planie zagospodarowania przestrzennego. Jak informuje "Rynek Kolejowy" Zbigniew Kozak, Zastępca Dyrektora Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podkarpackiego, pismo Zarządu Powiatu Jasielskiego trafiło już do samorządu wojewódzkiego i zostało przekazane do Podkarpackiego Biura Planowania Przestrzennego w celu przeprowadzenia analiz proponowanego odcinka pod kątem zasadności i konieczności realizacji.

Ponadto, w ocenie samorządu jasielskiego, optymalny wariant przebiegu proponowanej linii kolejowej przebiega przez obszary objęte różnymi formami ochrony przyrody (np. obszary Natura 2000), zatem realizacja inwestycji liniowej zapewne zostałaby oprotestowana, a wartość inwestycji byłaby wyższa z uwagi na poniesienie kosztów zabezpieczenia środowiska i (być może) wykonania kompensacji przyrodniczych.

Przedłużenie linii nr 25 zadaniem województwa

W ocenie MIB, budowa nowej linii kolejowej łączącej dwa miasta powiatowe jest co do zasady działaniem o charakterze regionalnym. Możliwość sfinansowania inwestycji ze środków budżetu państwa jest możliwe w przypadku, gdy dotyczy to linii o znaczeniu państwowym. Jednak w tym przypadku, przynajmniej w obecnym stanie prawnym, nie jest to możliwe. – Obecnie żadna z linii kolejowych przechodzących przez Jasło nie jest ujęta w wykazie linii o znaczeniu państwowym, który uchwalany jest w drodze rozporządzenia Rady Ministrów na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym – wyjaśnia rzecznik prasowy MIB.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5