NUMER 04/2021
NUMER 04/2021
Temat numeru:
Maszyniści
szukaj
Śledź nas:

Alstom zaoferuje Polsce tabor wodorowy i monorail

| Roman Czubiński 27.05.2021 5

Alstom zaoferuje Polsce tabor wodorowy i monorail
fot. Alstom
- Polski rynek dojrzał do najnowocześniejszych rozwiązań w zakresie infrastruktury i taboru. Jesteśmy gotowi do ich dostarczania – powiedział podczas konferencji EEC Trends dyrektor zarządzający Alstom w Polsce, na Ukrainie i w Krajach Bałtyckich Sławomir Nalewajka. Producent dostrzega potencjał także dla oferowania w naszym kraju pociągów bateryjnych, systemu ERTMS poziomu 3, a także jednoszynowej kolei miejskiej.
Przedstawiciel Alstomu określił zrównoważoną mobilność jako transport efektywny kosztowo z uwzględnieniem parametrów ekologicznych. Jak przekonywał, oferta koncernu wpisuje się w tak rozumianą definicję, a zarówno wprowadzany na rynek tabor, jak i elementy infrastruktury będą sprzyjały poprawie opłacalności transportu równolegle z osiągnięciem celów środowiskowych.

Alstom zaoferuje rozwiązania wodorowe w Polsce


– W najbliższych latach będziemy wprowadzać do Polski nowe rodzaje pojazdów. Jednym z nich będzie wodorowy zespół trakcyjny Coradia iLint. W czerwcu odbędzie się jego prezentacja na torze doświadczalnym w Żmigrodzie – poinformował Nalewajka ("Rynek Kolejowy" pisał o tym jako pierwszy). Zasilająca pojazd energia elektryczna jest wytwarzana przez ogniwa wodorowe.

Producent liczy na zainteresowanie ze strony polskich przewoźników. Inną, również przygotowaną z myślą o liniach niezelektryfikowanych, nowością będą pociągi bateryjne. Jak przypomniał Nalewajka, ok. 30% długości linii kolejowych w Polsce jest wciąż pozbawiona sieci trakcyjnej. Nowe lokomotywy Traxx z funkcją „ostatniej mili” pozwalają natomiast na wykonywanie manewrów na niezelektryfikowanych bocznicach kolejowych, np. w portach i terminalach.

ERTMS i monorail

Jako proekologiczne rozwiązanie dyrektor polskiego oddziału Alstomu przedstawił także system ERTMS poziomu 3. – Pozwala on na bardziej efektywne wykorzystanie energii, choćby poprzez możliwość sterowania krzywą hamowania – uzasadnił. Wyróżnikiem kolejnej generacji europejskiego systemu sterowania ruchem pociągów jest brak urządzeń przytorowych (do określania położenia pojazdu służy technologia GPS).

Wśród przyszłościowych rozwiązań dla polskiego rynku Nalewajka wymienił także miejską kolej jednoszynową – monorail. – Miasta się zagęszczają. Niebawem w dużych aglomeracjach będzie mieszkało 70% ludności Ziemi. Budowa klasycznej kolei naziemnej lub podziemnej oznacza konieczność rozkopywania miasta, często tworzy bariery przestrzenne, a jej działanie wiąże się z hałasem. Monorail ma tymczasem wydolność przewozową porównywalna do metra głębokiego, będąc jednocześnie rozwiązaniem cichszym, bardziej ekologicznym i lepiej wpisującym się w miasto, m. in. dzięki możliwości stosowania wąskich łuków – wyliczał zalety tego środka transportu.

Również sam proces budowy, według przedstawiciela Alstomu, znacznie mniej zakłóca funkcjonowanie miasta: stawianie prefabrykowanych słupów i montaż poprzeczek przebiega sprawnie i pozwala na szybkie uruchomienie. – Rozmawialiśmy już z Budimeksem o współpracy przy realizacji takich rozwiązań – ujawnił.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45588)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45588)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2021
NUMER 04/2021
W najnowszym numerze przeczytają państwo raport na temat bardzo ważny dla przyszłości kolei: pracy maszynistów. Oprócz tego polecamy przekrojowe materiały o Kolei Dużych Prędkości na świecie, planach modernizacji warszawskiej linii średnicowej czy problemach z budową Szybkiej Kolei Miejskiej w Szczecinie. Jak zawsze nie brakuje też ciekawych rozmów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5