NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Alstom zaoferuje Polsce tabor wodorowy i monorail

| Roman Czubiński 27.05.2021 2,9k

Alstom zaoferuje Polsce tabor wodorowy i monorail
fot. Alstom
- Polski rynek dojrzał do najnowocześniejszych rozwiązań w zakresie infrastruktury i taboru. Jesteśmy gotowi do ich dostarczania – powiedział podczas konferencji EEC Trends dyrektor zarządzający Alstom w Polsce, na Ukrainie i w Krajach Bałtyckich Sławomir Nalewajka. Producent dostrzega potencjał także dla oferowania w naszym kraju pociągów bateryjnych, systemu ERTMS poziomu 3, a także jednoszynowej kolei miejskiej.
Przedstawiciel Alstomu określił zrównoważoną mobilność jako transport efektywny kosztowo z uwzględnieniem parametrów ekologicznych. Jak przekonywał, oferta koncernu wpisuje się w tak rozumianą definicję, a zarówno wprowadzany na rynek tabor, jak i elementy infrastruktury będą sprzyjały poprawie opłacalności transportu równolegle z osiągnięciem celów środowiskowych.

Alstom zaoferuje rozwiązania wodorowe w Polsce


– W najbliższych latach będziemy wprowadzać do Polski nowe rodzaje pojazdów. Jednym z nich będzie wodorowy zespół trakcyjny Coradia iLint. W czerwcu odbędzie się jego prezentacja na torze doświadczalnym w Żmigrodzie – poinformował Nalewajka ("Rynek Kolejowy" pisał o tym jako pierwszy). Zasilająca pojazd energia elektryczna jest wytwarzana przez ogniwa wodorowe.

Producent liczy na zainteresowanie ze strony polskich przewoźników. Inną, również przygotowaną z myślą o liniach niezelektryfikowanych, nowością będą pociągi bateryjne. Jak przypomniał Nalewajka, ok. 30% długości linii kolejowych w Polsce jest wciąż pozbawiona sieci trakcyjnej. Nowe lokomotywy Traxx z funkcją „ostatniej mili” pozwalają natomiast na wykonywanie manewrów na niezelektryfikowanych bocznicach kolejowych, np. w portach i terminalach.

ERTMS i monorail

Jako proekologiczne rozwiązanie dyrektor polskiego oddziału Alstomu przedstawił także system ERTMS poziomu 3. – Pozwala on na bardziej efektywne wykorzystanie energii, choćby poprzez możliwość sterowania krzywą hamowania – uzasadnił. Wyróżnikiem kolejnej generacji europejskiego systemu sterowania ruchem pociągów jest brak urządzeń przytorowych (do określania położenia pojazdu służy technologia GPS).

Wśród przyszłościowych rozwiązań dla polskiego rynku Nalewajka wymienił także miejską kolej jednoszynową – monorail. – Miasta się zagęszczają. Niebawem w dużych aglomeracjach będzie mieszkało 70% ludności Ziemi. Budowa klasycznej kolei naziemnej lub podziemnej oznacza konieczność rozkopywania miasta, często tworzy bariery przestrzenne, a jej działanie wiąże się z hałasem. Monorail ma tymczasem wydolność przewozową porównywalna do metra głębokiego, będąc jednocześnie rozwiązaniem cichszym, bardziej ekologicznym i lepiej wpisującym się w miasto, m. in. dzięki możliwości stosowania wąskich łuków – wyliczał zalety tego środka transportu.

Również sam proces budowy, według przedstawiciela Alstomu, znacznie mniej zakłóca funkcjonowanie miasta: stawianie prefabrykowanych słupów i montaż poprzeczek przebiega sprawnie i pozwala na szybkie uruchomienie. – Rozmawialiśmy już z Budimeksem o współpracy przy realizacji takich rozwiązań – ujawnił.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45856)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45856)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5