NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Adamczyk: Umowa na łódzki tunel zapewne we wrześniu

| Roman Czubiński 19.05.2017 1,1k

Adamczyk: Umowa na łódzki tunel zapewne we wrześniu
fot. Paweł Augustyniak
Termin wyboru wykonawcy i podpisania umowy na budowę łódzkiego tunelu średnicowego nie jest zagrożony – potwierdził w Łodzi minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. Procedura przetargowa toczy się jak dotąd zgodnie z planem. Inwestycja scalająca łódzki węzeł kolejowy i tworząca warunki do rozwoju kolei aglomeracyjnej ma zakończyć się przed wystawą Expo, na której goszczenie liczy rząd i władze miasta.
– Analiza ofert jest bardzo mocno zaawansowana. Najpóźniej około września, o ile procedury nie spowodują kilkutygodniowego opóźnienia, inwestycja na kwotę 2 miliardów złotych zostanie zlecona – powiedział Adamczyk. Po podpisaniu umowy generalny wykonawca rozpocznie projektowanie, a następnie budowę podziemnej trasy kolejowej. Całość ma zakończyć się w ciągu 48 miesięcy. – Mamy zapewnienia ze strony PKP PLK, że ukończenie inwestycji i uruchomienie tunelu nastąpi przed wystawą Expo w 2022 roku – dodał minister.

Oferty na budowę łódzkiego tunelu średnicowego otwarto 7 kwietnia. Najtańszą propozycję złożyło konsorcjum Mostów Łódź oraz firmy Gulermak, które wyceniło swoje usługi na 1,36 mld zł. W pobitym polu zostało m.in. znane z budowy dworca Łódź Fabryczna konsorcjum Torpol-Astaldi, które zażądało 1,669 mld zł. Wszystkie sześć ofert zmieściło się jednak w kosztorysie PKP PLK (2,169 mld zł). Inwestycja, podobnie jak budowa Fabrycznej, będzie współfinansowana ze środków Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”.

Inwestycja ma być realizowana w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty to w 60% cena, 25% termin realizacji, a w 15% – co najmniej czteroletni okres gwarancji. Budowa tunelu obejmie także szereg prac towarzyszących na odcinku Łódź Kaliska – Zgierz oraz modyfikację układu torowego samej stacji Łódź Kaliska. Poważne inwestycje w otoczeniu nowych przystanków będzie też musiało przeprowadzić miasto.

Tunel średnicowy połączy podziemny dworzec Łódź Fabryczna ze stacją Łódź Kaliska oraz Żabieniec. Po jego wybudowaniu pociągi dalekobieżne jadące tranzytem przez Łódź, zarówno na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska), jak i północ – południe (Widzew – Fabryczna – Żabieniec), będą mogły być kierowane przez stację w ścisłym centrum miasta. Dzięki dwóm przystankom pośrednim (Łódź Centrum i Łódź Manufaktura) linia będzie mogła być wykorzystana także w przewozach aglomeracyjnych, choć pomysł mieszania tych dwóch rodzajów ruchu na tej samej parze torów budzi niekiedy zastrzeżenia.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Łódź (2135)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Łódź (2135)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5