Termin wyboru wykonawcy i podpisania umowy na budowę łódzkiego tunelu średnicowego nie jest zagrożony – potwierdził w Łodzi minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. Procedura przetargowa toczy się jak dotąd zgodnie z planem. Inwestycja scalająca łódzki węzeł kolejowy i tworząca warunki do rozwoju kolei aglomeracyjnej ma zakończyć się przed wystawą Expo, na której goszczenie liczy rząd i władze miasta.
– Analiza ofert jest bardzo mocno zaawansowana. Najpóźniej około września, o ile procedury nie spowodują kilkutygodniowego opóźnienia, inwestycja na kwotę 2 miliardów złotych zostanie zlecona – powiedział Adamczyk. Po podpisaniu umowy generalny wykonawca rozpocznie projektowanie, a następnie budowę podziemnej trasy kolejowej. Całość ma zakończyć się w ciągu 48 miesięcy. – Mamy zapewnienia ze strony PKP PLK, że ukończenie inwestycji i uruchomienie tunelu nastąpi przed wystawą Expo w 2022 roku – dodał minister.
Oferty na budowę łódzkiego tunelu średnicowego
otwarto 7 kwietnia. Najtańszą propozycję złożyło konsorcjum Mostów Łódź oraz firmy Gulermak, które wyceniło swoje usługi na 1,36 mld zł. W pobitym polu zostało m.in. znane z budowy dworca Łódź Fabryczna konsorcjum Torpol-Astaldi, które zażądało 1,669 mld zł. Wszystkie sześć ofert zmieściło się jednak w kosztorysie PKP PLK (2,169 mld zł). Inwestycja, podobnie jak budowa Fabrycznej, będzie współfinansowana ze środków Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”.
Inwestycja ma być realizowana w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty to w 60% cena, 25% termin realizacji, a w 15% – co najmniej czteroletni okres gwarancji. Budowa tunelu obejmie także szereg prac towarzyszących na odcinku Łódź Kaliska – Zgierz oraz modyfikację układu torowego samej stacji Łódź Kaliska. Poważne inwestycje w otoczeniu nowych przystanków
będzie też musiało przeprowadzić miasto.
Tunel średnicowy połączy podziemny dworzec Łódź Fabryczna ze stacją Łódź Kaliska oraz Żabieniec. Po jego wybudowaniu pociągi dalekobieżne jadące tranzytem przez Łódź, zarówno na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska), jak i północ – południe (Widzew – Fabryczna – Żabieniec), będą mogły być kierowane przez stację w ścisłym centrum miasta. Dzięki dwóm przystankom pośrednim (Łódź Centrum i Łódź Manufaktura) linia będzie mogła być wykorzystana
także w przewozach aglomeracyjnych, choć pomysł mieszania tych dwóch rodzajów ruchu na tej samej parze torów budzi niekiedy zastrzeżenia.