Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Znamy oferty na łódzki tunel średnicowy. Wszystkie w budżecie PLK

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
07-04-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Znamy oferty na łódzki tunel średnicowy. Wszystkie w budżecie PLK
Fot. Tines
Poza budową nowego dworca Łódź Fabryczna, tunel średnicowy w Łodzi jest kolejną inwestycją budzącą wiele emocji. Połączy on dwa najważniejsze miejskie dworce. Realizowana w formule „projektuj i buduj” inwestycja ma kosztować ok. 2 miliardy złotych. Inwestycja będzie realizowana w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Swój udział w inwestycji deklaruje sześciu oferentów.

Rola tunelu w docelowym układzie łódzkiego węzła będzie niebagatelna. Po raz pierwszy w historii pociągi dalekobieżne jadące tranzytem przez Łódź będą mogły być kierowane przez stację w ścisłym centrum miasta, i to zarówno na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska), jak i północ – południe (Widzew – Fabryczna – Żabieniec).

Oferty w budżecie PKP PLK

Budowa łódzkiego tunelu średnicowego, oprócz samej nowej linii kolejowej, obejmie także szereg prac towarzyszących na linii nr 15. Inwestycja będzie realizowana w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty to w 60% cena, 25% termin realizacji, a w 15% – okres gwarancji (minimum 4 lata). Budżet PKP PLK na inwestycję to 2,169 mld zł

Do przetargu przystąpiło sześć firm. Najtańsza oferta pochodzi od konsorcjum Gulermark i Mosty Łódź SA – 1,36 mld zł brutto. Turecka firma specjalizuje się w budownictwie podziemnym, ma doświadczenie w realizacji projektów w Polsce. Wspólnie z firmą Astaldi budowała centralny odcinek II linii metra w Warszawie, a teraz już samodzielnie buduje zachodni odcinek na Wolę.

Dalej w kolejności są to: Konsorcjum Energopol Szczecin i PBDiM Mińsk Mazowiecki – 1,59 mld zł, konsorcjum Astaldi S.P.A. i Torpol – 1,669 mld zł brutto, IDS BUD – 1,796 mld zł brutto, Dogus – 2,1 mld zł brutto, Impresa Pizzarotti – 2,147 mld zł brutto.

Wszyscy oferenci zaoferowali 72-miesięczną gwarancję na wykonane prace. Zbieżność nastąpiła również w parametrze terminu realizacji budowy. Każdy wykonawca podał, że roboty potrwają 48 miesięcy (etap szósty – 29 miesięcy, zaś etap siódmy – 23 miesiące). 

Prędkość w tunelu – 100 km/h

Prędkość maksymalna ma wynosić w tunelu 100 km/h. Nawierzchnia w tunelu będzie bezpodsypkowa. Co ważne, zastrzeżono, że „docelowy układ głowicy zachodniej stacji Łódź Fabryczna musi uwzględniać przyszłościową dobudowę tunelu linii KDP przy minimalizacji zakresu robót traconych”. Włączenie w linię nr 15 w obu kierunkach będzie kierunkowe i bezkolizyjne.

Tunel będzie wyposażony w ERTMS/ETCS poziomu 2. oraz komputerową dwukierunkową, trzystawną samoczynną blokadę liniową z kontrolą niezajętości szlaku w oparciu o system zliczania osi. Wymianie ulegną też, między innymi, urządzenia sterowania ruchem na linii nr 15 na odcinku Łódź Kaliska – Zgierz. Przewidziano całkowite zamknięcie tego fragmentu linii na okres co najmniej 4 miesięcy (przez ten czas pociągi miałyby być kierowane objazdem przez odcinek Łódź Widzew – Zgierz).

Ważne miejsce w SIWZ zajmuje opis układu przystanków. Obiekt pod roboczą nazwą Łódź Zielona (do tej pory używano raczej nazwy „Łódź Centrum”) pod skrzyżowaniem al. Kościuszki z Zieloną ma mieć trzy podziemne poziomy połączone windami, schodami ruchomymi i stałymi z funkcją ewakuacji. Na poziomie -3 zaplanowano dwa perony jednokrawędziowe o długości 155 m i wysokości nad główką szyny 76 cm, węzły sanitarne i pomieszczenia techniczne. Dwa pozostałe będą miały głównie funkcję komunikacyjną, przy czym na jednym z nich będzie możliwe prowadzenie usług lub handlu. Wyjścia na powierzchnię będą rozlokowane wzdłuż ul. Zielonej. „Projekt musi spełniać kryteria bezpieczeństwa i dostępności, zapewnia widoczność przestrzeni z każdego miejsca” – zaznaczono.

Nowe przystanki w Łodzi

W podobny sposób zaplanowano przystanek Łódź Ogrodowa (rejon skrzyżowania Ogrodowa – Karskiego, zapewne na terenie CH Manufaktura), jednak tu z uwagi na mniejszą głębokość pod ziemią znajdą się tylko dwa poziomy. Oba przystanki będą wykończone w podobny sposób: głównym materiałem użytym w przestrzeni dostępnej dla pasażerów będą płyty kamienne, przewidziano też m. in. elementy z drewna (oparcia ławek), szkła czy metalu.

Więcej o szczegółach przetargu piszemy w tym miejscu.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5