NUMER 04/2017
NUMER 04/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
szukaj
Śledź nas:

Władze Łodzi: Jesteśmy przygotowani do koordynacji z budową tunelu

| Roman Czubiński 07.04.2017 35

Władze Łodzi: Jesteśmy przygotowani do koordynacji z budową tunelu
fot. PKP PLK
Po podpisaniu w ciągu najbliższych miesięcy umowy z wykonawcą i zakończeniu prac projektowych w Łodzi rozpocznie się jedna z największych inwestycji transportowych w historii miasta. Niedogodności dla mieszkańców będą tym większe, że nałożą się na szereg innych inwestycji, związanych m. in. z rewitalizacją obszarową. Wielomiesięczne utrudnienia są jednak ceną konieczną do tego, by łodzianie zyskali zupełnie nowe możliwości szybkiego poruszania się po mieście, regionie i kraju.
Według wicedyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Katarzyny Mikołajec podpisanie umowy może nastąpić za 2-3 miesiące. – Weryfikacja ofert będzie musiała potrwać. Zwykle czas związania ofertą wynosi 60 dni, mamy jednak do czynienia z bardzo dużym przetargiem, więc nie spodziewam się, by szczegółowa weryfikacja ofert zajęła mniej czasu – przewiduje wicedyrektor, opierając się na doświadczeniu z dużych postępowań ogłaszanych przez ZIM. Jak oddaje, podpisanie umowy może też ulec odroczeniu, jeśli oferenci będą zgłaszali odwołania np. do Krajowej Izby Odwoławczej.

Koordynacja to podstawa

Największym wyzwaniem dla strony miejskiej będzie skoordynowanie budowy z innymi inwestycjami, wynikającymi z przygotowań do wystawy Expo oraz rewitalizacji. – Jesteśmy przygotowani do zgrania harmonogramów tak, by nie przeszkadzać sobie wzajemnie z PKP PLK – deklaruje Mikołajec.

Warto przypomnieć, że do władz miasta będzie należała przebudowa skrzyżowania al, Kościuszki i ul. Zachodniej z Zieloną nad przystankiem Łódź Centrum w taki sposób, by zapewnić możliwość wygodnej przesiadki między pociągiem i tramwajem. Przez wspomniane skrzyżowanie przebiega najważniejszy w mieście ciąg tramwajowy północ – południe (trasa tzw. Łódzkiego Tramwaju Regionalnego), co oznacza, że już dziś można być pewnym wielomiesięcznych utrudnień na łódzkiej sieci tramwajowej.

Inwestycja ma charakter „Zaprojektuj i wybuduj”. Wszyscy oferenci zaproponowali wykonanie projektu i prac budowlanych w ciągu 48 miesięcy – zgodnie z założeniami inwestora. Podział 48 miesięcy na okres projektowania i budowy będzie zależał już indywidualnie od wybranego wykonawcy.

Tunel potrzebny nie tylko na Expo

– Budowa tunelu jest wpisana do dokumentów aplikacyjnych w sprawie organizacji wystawy Expo 2022 jako podstawowy system komunikacyjny w trakcie wydarzenia – przypomina wiceprezydent Łodzi Wojciech Rosicki. – W Łodzi nie wybudujemy metra na skalę warszawskiego, jednak możemy bardzo usprawnić komunikację, wykorzystując Łódzką Kolej Aglomeracyjną. Połączenie stacji Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska/Żabieniec, a także wykorzystanie ringu kolejowego wokół miasta, daje nam szansę na sprawniejszy system transportu miejskiego. Wsiadając do pociągu ŁKA na stacji Łódź Żabieniec, będziemy mogli wysiąść w centrum po zaledwie kilku minutach podróży. Pozwoli to uatrakcyjnić ofertę transportu publicznego i ograniczyć w centrum ruch samochodów – kontynuuje.

Również pociągi dalekobieżne, które dotychczas omijały Łódź z uwagi na dysfunkcjonalny charakter węzła, mogą zmienić trasę tak, by przejeżdżać przez miasto i zwiększyć liczbę obsługujących je połączeń. Dzięki inwestycji Łódź Fabryczna stanie się głównym centrum przesiadkowym Łodzi, zapewniającym także możliwość podróży pociągiem po Polsce we wszystkich najważniejszych kierunkach. Łódzki węzeł kolejowy uzyska nareszcie pełną funkcjonalność.

Na Fabrycznym bez wyłączeń

Władze miasta z dużym zadowoleniem przyjęły fakt, że wszystkie oferty mieszczą się w kosztorysie. – Bardzo zwiększa to szanse na realizację tunelu. Przetargi organizuje się właśnie po to, by potencjalni wykonawcy mogli wykazać swoją efektywność. Postępowanie w sprawie zamówienia publicznego czasami prowadzi do przeciągania podejmowania decyzji, czasem jednak pozwala na zrealizowanie inwestycji o wiele taniej, niż planowano – podkreśla Rosicki.

Co ważne, podczas budowy nie będzie trzeba ingerować w infrastrukturę wybudowanego już dworca Łódź Fabryczna, ponieważ przy okazji trwającej w latach 2011-2016 inwestycji wybudowano wszelkie niezbędne obiekty, takie jak głowice rozjazdowe. – Dokończenie tunelu było jednym z wymogów postawionych przez Komisję Europejską przy staraniach PKP PLK o dofinansowanie – zaznacza Marcin Dyguda z ZIM. Większych zakłóceń można spodziewać się na stacji Łódź Kaliska, której układ będzie musiał ulec poważnym zmianom.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2017
NUMER 04/2017
W kwietniowym numerze „Rynku Kolejowego” przedstawiamy pogłębioną analizę wyników przewozowych kolei w 2016 roku. Poza tym Czytelnik może liczyć na interesujące rozmowy z P. Królem, W. Nowakiem, K. Celińskim oraz J. Kućminem, a także relacje z ważnych wydarzeń, takich jak wizyta wicepremiera Morawieckiego w Medcomie oraz przekazanie do eksploatacji setnego Impulsa. Polecamy również artykuły prezesa I. Góry na temat okresów przejściowych TSI oraz J. Polaczka o pomyśle wydłużenia linii LHS na zachód. W numerze zajmujemy się też dostępnością transportową Łodzi, przyszłością kolei w Małopolsce i… trudną teraźniejszością kolei na Dolnym Śląsku.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS