Budowa tunelu średnicowego w Łodzi składa się nie tylko z drążenia podziemnej trasy kolejowej. To również tworzenie infrastruktury naziemnej. W tym przypadku mowa jest o odcinku Łódź Kaliska – Łódź Żabieniec, gdzie trzeba będzie połączyć istniejące torowisko wraz z tym tunelowym.
Prace przy połączeniu dwóch wlotów (linie nr 551 i 553) i dwóch wylotów (linie nr 550 i 552) do/z tunelu średnicowego z linią kolejową nr 15,
miały odbyć się podczas tegorocznych wakacji. Okazało się, że wykonawca inwestycji nie przeprowadził na czas niezbędnych prac sieciowych.
Połączenie linii “tunelowych” z linią kolejową nr 15 Prace torowo-sieciowe pomiędzy stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec na wspomnianej linii kolejowej, mają jednak nowy termin realizacji. – Włączanie nowych torów, wychodzących z tuneli jednotorowych, do torów linii nr 15 wykonawca planuje na przełomie 2025/2026 – przekazał "Rynkowi Kolejowemu" Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. – Przesunięcie terminu wynika z wydłużającego się procesu przygotowawczego [prac].
Tutaj mowa jest o opracowaniu dokumentacji wykonawczej dotyczącej sieci trakcyjnej, która wymagała dodatkowych uzgodnień technicznych. Równolegle – jak się dowiadujemy – uzgadniane były wymagania dla systemu sterowania ruchem pociągów.
Fot. Daniel Siwak | Drugie połączenie torów "tunelowych" z linią nr 15 wyznaczone jest na Kozinach
Warto przypomnieć, że inwestycja tunelowa składa się de facto z jednego dużego, dwutorowego tunelu głównego oraz czterech mniejszych, jednotorowych tuneli łącznikowych. To właśnie te ostatnie trzeba połączyć z istniejącą linią kolejową nr 15, aby pociągi mogłyby w przyszłości jeździć pod Łodzią.
Wszystko odbywać się będzie przede wszystkim w rejonie stacji Łódź Żabieniec. Natomiast bez utrudnień prace powinny być natomiast prowadzone w rejonie kładki w ciągu ulicy Srebrzyńskiej. Tam trzeba połączyć tory, które rozjazdy miały wykonane już wcześniej.
Utrudnienia pomiędzy Łodzią Kaliską a Łodzią Żabieńcem Przedstawiciel zarządcy infrastruktury zaznacza, że wprowadzane zmiany zostaną ujęte w rozkładzie jazdy. – Na czas prac niezbędne będą całodobowe zamknięcia torowe. Ruch pociągów będzie utrzymany po jednym torze – powiedział Wilgusiak.
Dla pasażerów oznacza to, że czas przejazdu w kierunku stacji Łódź Kaliska oraz przystanku Łódź Radogoszcz Zachód może się nieco wydłużyć. Dotyczyć to będzie składów PKP Intercity, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i Polregio bowiem ci przewoźnicy kursują po linii kolejowej nr 15.