Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

10 lat po rekordzie prędkości Pendolino. Kiedy pasażerowie pojadą 250 km/h?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
24-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
24-11-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Mija dekada od pobicia rekordu prędkości na polskich torach. Prędkość 293 km/h rozwinął podczas prób homologacyjnych jeden z zespołów ED250. Choć udało się homologować polskie Pendolino do prędkości 250 km/h, do dziś brakuje infrastruktury, na której pojazdy mogłyby na co dzień wykorzystywać te możliwości.

Pobicie rekordu odbiło się w 2013 r. szerokim echem nie tylko w mediach branżowych, ale i ogólnotematycznych. 18 listopada testowy skład udało się rozpędzić do prędkości 270 km/h, 23 listopada – 291 km/h, a kolejnego dnia – 293 km/h.

Homologacja na 250 km/h – niewykorzystany sukces

Próby – z udziałem PKP IC, PKP PLK, PKP Energetyka, Instytutu Kolejnictwa oraz Alstomu – przeprowadzono na odcinku Centralnej Magistrali Kolejowej Góra Włodowska – Psary. Poprzedziły je gruntowne przygotowania, związane – między innymi – ze sprawdzaniem pracy poszczególnych urządzeń oraz szczegółową diagnostyką stanu torowiska i sieci trakcyjnej. Aby zminimalizować utrudnienia w ruchu (część pociągów rozkładowych musiała omijać testowy odcinek), jazdy wykonywano w weekendy.

"Osiąganie lub przekroczenie V = 250 km/h następowało po starcie i rozpędzaniu od km 206,6 (stacja Góra Włodowska) już w okolicach km 197, po czym następowała szybka jazda do km 174 w pobliżu semafora wjazdowego w Psarach (z hamowaniem pełnym służbowym), to jest ok. 24 km z V = 250 km/h przy każdej tego typu jeździe. Ogólnie w czasie ośmiu dni czterech weekendów prób pociąg przejechał ponad 500 km z prędkością 240-250 km/h lub większą, przy czym grubo ponad 150 km z prędkościami 270/280 km/h i powyżej" - pisał pod koniec 2013 r. na łamach Miesięcznika "Rynek Kolejowy" Robert Wyszyński.

Testy związane z rozpędzaniem ED250 były elementem procesu ich homologacji na polskiej sieci kolejowej. Jako pierwszy typ taboru w Polsce Pendolino zostało homologowane do prędkości 250 km/h. Możliwości te nie są jednak wykorzystywane w praktyce: najwyższa prędkość, z jaką jeżdżą najlepsze jednostki PKP IC, to 200 km/h. W Polsce brakuje bowiem infrastruktury przystosowanej do tak szybkiego ruchu pociągów, odbywającego się nie w ramach prób, ale w codziennej komunikacji rozkładowej.

Rok przed terminem wciąż nie ma wykonawców

Trwająca od lat modernizacja CMK (zaprojektowanej zresztą jeszcze w latach 70. ubiegłego wieku właśnie z myślą o takiej prędkości docelowej) ma zmienić ten stan. Prace są jednak coraz bardziej opóźnione. Przetargi na przebudowę stacji Góra Włodowska, a także na urządzenia do odstraszania zwierząt i ekrany akustyczne, zakończyły się niepowodzeniem – ceny ofert były zbyt wysokie.

Jak wielokrotnie pisaliśmy, bardzo opóźnione są też prace związane z wyposażeniem CMK (i nie tylko) w konieczny przy jeździe z prędkościami tego rzędu system ETCS/ERTMS. Dotrzymanie oficjalnego, i tak już przesuniętego terminu (grudzień 2024 r.) utrudniają też nieuregulowane kwestie własności gruntów.

Warto wspomnieć, że CMK – najszybsza linia kolejowa w Polsce – jest miejscem przeprowadzania prób prędkości także dla innych pojazdów. Również w ich trakcie zdarza się bicie rekordów. Na przykład w nocy z 28 na 29 sierpnia 2015 r. EZT Impuls o numerze 45WE-009, wyprodukowany przez Newag dla Kolei Mazowieckich, ustanowił nowy rekord dla pojazdu szynowego polskiej produkcji (226 km/h). W ubiegłym miesiącu wynik został poprawiony przez lokomotywę wielosystemową E4MSUa-001 z rodziny Griffin (240 km/h).
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

Łódzkie: Czy na stację Biała Rawska pojadą autobusy ŁKA?

Zintegrowany transport

Malepszak: Dostaniemy sprawdzony, piętrowy tabor produkowany w Polsce

Tabor i technika

Od 31 sierpnia czeskie pendolino pojedzie 200 km/h

Infrastruktura

Od 31 sierpnia czeskie pendolino pojedzie 200 km/h

Przemysław Jezierski 10 sierpnia 2025

Zobacz również:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

Łódzkie: Czy na stację Biała Rawska pojadą autobusy ŁKA?

Zintegrowany transport

Malepszak: Dostaniemy sprawdzony, piętrowy tabor produkowany w Polsce

Tabor i technika

Od 31 sierpnia czeskie pendolino pojedzie 200 km/h

Infrastruktura

Od 31 sierpnia czeskie pendolino pojedzie 200 km/h

Przemysław Jezierski 10 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij